بنای بوذرجمهر قاین خراسان جنوبی نورپردازی می‌شود

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاینات گفت: نورپردازی بنای بوذرجمهر قاین، در حال پیشرفت است.

به‌گزارش میراث‌آریا، حمید عباس‌زاده بیان کرد:  طی چند سال گذشته، متناسب با تخصیص‌های اعتباری، قسمتی از عملیات تکمیل سیم کشی، ساماندهی برق و عملیات نورپردازی به صورت مرحله به مرحله در بنای بوذرجمهر قاینی انجام شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاینات ادامه داد: امسال نیز نورپردازی و اصلاح نواقص فضای پیرامونی بقعه، درخت ۸۰۰ ساله بنه و قسمت آب‌انبار که ریشه‌های درخت کهنسال از آن سیراب می‌شود و نورپردازی فضای موسوم به صوفه صفا انجام شد.

او در مورد برنامه‌های آتی در اصلاح سیستم برق‌رسانی و نورپردازی این بنا گفت: نورپردازی پله‌های ورودی، حجره‌های سه‌گانه بالای پله‌ها، معبر سنگ‌فرش دسترسی به بنا و محوطه اطراف در برنامه‌های آینده رسیدگی به وضعیت نور و برق قرار دارد.

عباس‌زاده ادامه داد: بنا و بقعه بوذرجمهر از جمله بناهای شاخص شهرستان قاینات است که قدمت آن به قرن شش و هفت هجری‌قمری برمی‌گردد و به فرم چلیپایی و با معماری زیبایی ساخته شده است. بقعه دارای چهار ایوان است که گنبد برخلاف ایوان‌ها استوار شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاینات تصریح کرد: معمار در تزئین داخلی بنا از گچ استفاده کرده و نوع کاربندی پیشانی ایوان‌ها به صورت طاق‌نمای جناغی است که همین نوع طاق را در جرز اصلی تداعی می‌کند. تزئینات گچکاری زیر گنبد یکی از زیباترین بخش‌های آن است و لچکی‌های ۴ به ۸ آن دارای مقرنس‌ها و گچ‌بری‌های خفیف و هنرمندانه است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403062501527
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha