دماوند، نخستین شهرهای اسطوره‌ای تاریخ ایران است

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دماوند گفت: این شهر یکی از کهن‌ترین مناطق و نخستین شهرهای اسطوره‌ای تاریخ ایران است که با توجه به قدمت و اهمیت آن حدود هفت دهه قبل به عنوان یک اثر ملی از سوی دمرگان فرانسوی در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۵۶ به ثبت رسید.

به گزارش میراث آریا، علی افضلی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دماوند ضمن تبریک سالروز ثبت شهر دماوند در فهرست آثار ملی گفت: دماوند یکی از کهن‌ترین مناطق و نخستین شهرهای اسطوره‌ای تاریخ ایران است، این شهر با توجه به قدمت و اهمیت آن حدود هفت دهه قبل به عنوان یک اثر ملی از سوی دمرگان فرانسوی در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۵۶ به ثبت رسید که در میان آثار به ثبت رسیده نمی‌توان شهری را با چنین قدمت و تاریخی یافت. در بسیاری از کتب تاریخی دیگر، از نام دماوند به عنوان منطقه‌ای قدیمی و خوش آب و هوا نام برده شده که بیان‌گر قدمت بسیار آن است.

او افزود: شهر دماوند یادآور اسطوره هایی همچون کاوه آهنگر، آرش کمانگیر، ضحاک و ده‌ها خاطره مذهبی، فرهنگی و ملی این سرزمین کهن است. در شهر دماوند هیچ بنای تاریخی و فرهنگی نیست که نمایان‌گر معماری، هنر، فرهنگ و تشکیلات اجتماعی، سیاسی و شهرسازی دوران صفویه، زندیه، افشار و قاجار نباشد. در میان آثار باستانی شهر دماوند برج یادمان شیخ شبلی به‌طور ویژه خودنمایی می‌کند و هر عارف و عامی در ابراز ادب نسبت به این برج برخود می بالد؛ زیرا این برج از لحاظ معماری و آجرکاری کم‌نظیر در جهان است که شاید بتوان آن را تنها با مقبره امیراسماعیل سامانی در بخارا و برج‌های خرقان مقایسه کرد.

افضلی تصریح کرد: طبیعت سرسبز در کنار این آثار تاریخی بسیار ارزشمند دیگر همچون مسجد جامع دماوند و امامزادگان متعدد همچون عبدالله و عبیدالله، عبدالله و خلیل الله، امامزاده هفت تن و هشت تن، امامزاده قاسم، امامزاده گتمیر (ع)، این شهرستان را به قطب زیارتی و گردشگری استان تهران و کشور تبدیل کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403062501550
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha