جشنواره حیدربابای شهریار، گامی مؤثر در پاسداشت ادبیات/ تقویت پیوندهای فرهنگی و حمایت از هنرمندان امری ضروری است/ مسئولان در ترویج میراث‌ استاد شهریار نقش فعال‌تری ایفا کنند

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت جشنواره حیدربابای شهریار در پاسداشت ادبیات ایران و آذربایجان، تقویت پیوندهای فرهنگی و حمایت از هنرمندان آذربایجان‌شرقی را امری ضروری دانست و بر لزوم ایفای نقش فعال‌تر مسئولان در ترویج و حفظ میراث‌ استاد شهریار، شاعر نامدار خطه آذربایجان تأکید کرد.

تراب محمدی در حاشیه آیین اختتامیه جشنواره حیدربابای شهریار که در روستای خشکناب، زادگاه استاد شهریار، برگزار شد، با قدردانی از برگزارکنندگان این جشنواره گفت: این جشنواره، به‌عنوان یک فرصت بی‌نظیر برای پژوهش و واکاوی در شعر و ادبیات پرافتخار ایران و آذربایجان شناخته می‌شود. این رویداد این امکان را فراهم‌ می‌کند تا آثار و میراث استاد شهریار به‌ شیوه‌ای عمیق‌، به نسل جوان و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر انتقال یابد. جشنواره حیدربابای شهریار، نه‌تنها به پاسداشت فعالیت‌های این شاعر بزرگ اختصاص دارد بلکه به بررسی و تحلیل آثار ادبی استاد شهریار و تأثیر آن‌ بر فرهنگ معاصر نیز می‌پردازد.

سرپرست استانداری آذربایجان‌شرقی ادامه داد: امید است که اصحاب فرهنگ و هنر با پیروی از راه استاد شهریار، به حفظ و ترویج سنت‌های ایرانی و اسلامی بپردازند. همچنین شایسته است تا مسئولان فرهنگی، با نگاهی فرهنگی و متعهدانه، به ارج‌نهادن به بزرگان شعر و ادب آذربایجان بپردازند و از فعالان این حوزه به‌ویژه جوانان مستعد، حمایت کنند. این مسئولیت نه‌تنها در راستای حفظ ارزش‌های فرهنگی و ادبی‌ست، بلکه به تقویت پیوندهای فرهنگی میان نسل‌ها و ترویج فرهنگ غنی ایران و آذربایجان کمک می‌کند. با توجه به اهمیت این امر، ضروری است که اقدامات و برنامه‌های بیشتری برای حمایت از فعالان فرهنگی و هنری انجام شود.

او با اشاره به میراث‌فرهنگی عظیم شعر و ادبیات ایران گفت: شعر و ادبیات از دیرباز به‌عنوان میراث فرهنگی عظیم و سنت تاریخی در ایران شناخته شده است. این میراث به‌طور مداوم از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و نام شاعران بزرگ مانند استاد شهریار به‌عنوان ستاره‌های درخشان این آسمان، در یادها باقی مانده است. آثار این شاعران نه‌تنها بخش جدایی‌ناپذیر از فرهنگ ایرانی بلکه بخشی از هویت و تاریخ خطه آذربایجان هستند. این سنت کهن، به‌ویژه از طریق اشعار استاد شهریار، به شکلی عمیق در حافظه فرهنگی مردم ایران اسلامی جاودانه شده است.

محمدی با اشاره به حافظه قوی مردم ایران در حفظ و انتقال اشعار گفت: شعر و ادبیات به‌عنوان بخشی از میراث فرهنگی و سنت تاریخی ایران، از دیرباز نقش کلیدی در حفظ و انتقال ارزش‌ها و هویت فرهنگی داشته‌اند. مردم ایران، با شنیدن و حفظ اشعار استاد شهریار، به ویژه شعرهای معروفی همچون «علی ای همای رحمت» و «آمدی جانم به قربانت، ولی حالا چرا»، به عمق و زیبایی این آثار پی برده و آن‌ها را در حافظه فرهنگی خود نگه داشته‌اند. این اشعار نه تنها در ادبیات ایران بلکه در تاریخ فرهنگی ما به عنوان آثار ارزشمند و جاودانه شناخته می‌شوند و به خوبی نمایانگر قدرت و تاثیرگذاری شعر در فرهنگ ایرانی- اسلامی کشور هستند.

سرپرست استانداری آذربایجان‌شرقی در پایان صحبت‌های خود به شخصیت اسلامی و انقلابی استاد شهریار اشاره کرده و اظهار داشت: منظومه حیدربابایه سلام، شاهکار ادبیات ترکی آذربایجانی و نماد ایران‌دوستی، تقید به اسلام و فرهنگ آذربایجان است که به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه شده و شهریار را به عنوان نماد ادب و فرهنگ آذربایجان معرفی کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403062601567
دبیر مدیر سیستم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha