بررسی راهکارهایی برای رفع چالش‌های سواد رسانه‌ای در چهارمین نشست ملی فعالان سواد فضای مجازی

اهداف و رویکردهای چهارمین نشست ملی فعالان سواد فضای مجازی طی نشست خبری با اهالی رسانه تشریح شد.

به گزارش خبرنگار میراث آریا، نشست خبری چهارمین نشست ملی فعالان سواد فضای مجازی صبح امروز یکشنبه ۲۵ شهریورماه با حضور سعید پورابوالقاسم رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محسن بنی هاشمی دبیر همایش سواد رسانه‌ای و دبیر نشست خلاقیت و نوآوری در فضای مجازی، یوسف خجیر دبیر نشست هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین و بهاره نصیری دبیر نشست کودک و خانواده در فضای مجازی در مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست پورابوالقاسم دلیل اصلی برگزاری رویدادها و همایش‌های تخصصی در حوزه سواد فضای مجازی را ارتقای سواد فضای مجازی مردم عنوان کرد و گفت: یکی از اصلی‌ترین ماموریت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتقای سواد مردم در فضای مجازی است. سواد فضای مجازی به مفهوم درک مبتنی بر مهارت‌های استفاده از رسانه‌های دیجیتال، داشتن تفکر انتقادی و توانایی تولید محتوای سالم در فضای مجازی است.

او درباره پیشینه اقدامات گذشته این رویدادها بیان کرد: نشست‌های ملی فعالان سواد رسانه‌ای به همراه همایش سواد فضای مجازی که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سال اخیر برگزار شده، جایگاه محوری این وزارتخانه را در مبحث سواد فضای مجازی در کشور تثبیت کرده است. مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی بعنوان نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن مشارکت در تمام نشست‌های مرکز ملی فضای مجازی با موضوع سواد فضای مجازی طی ۱۰ سال گذشته پنج همایش سواد رسانه‌ای برگزار کرده است که امسال ششمین همایش در تاریخ ۲۳ آبان ماه برگزار خواهد شد. همچنین این مرکز سه نشست فعالان سواد رسانه‌ای با مشارکت دانشگاه‌های برجسته کشور و انجمن‌های ذیربط برگزار کرده و شبکه‌ای از فعالان و استادان و صاحب‌نظران سوادرسانه ای ایجاد کرده است.

رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: محورهای چهارمین نشست ملی فعالان سواد فضای مجازی بر اساس نظرات اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های رسانه تدوین شده است.

او مهم‌ترین اهداف نشست‌های ملی هم‌اندیشی فعالان سواد فضای مجازی کشور را برشمرد و گفت: استفاده از نظرات، دیدگاه‌ها، تجربیات و ایده‌های فعالان حوزه سواد فضای مجازی در بخش خصوصی، سازمان‌های مردم نهاد و متخصصان برای حل مشکلات و چالش‌های سواد رسانه‌ای و فضای مجازی در کشور و ارائه راهکار به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهم‌ترین اهداف نشست‌های ملی هم‌اندیشی فعالان سواد فضای مجازی کشور است. در واقع نشست فعالان فضای مجازی پشتوانه اجرایی‌سازی و برگزاری همایش سواد فضای مجازی است که سالانه با نگاه تخصصی برای رسیدن به راهکارهایی برای رفع چالش‌های این حوزه و با هدف هم‌افزایی و توانمندسازی متخصصان و فعالان فضای مجازی برگزار می‌شود.

پورابوالقاسم عنوان کرد: چهارمین نشست ملی فعالان سواد فضای مجازی امسال با موضوع محوری سواد فضای مجازی بومی و موضوعات کاربردی خلاقیت کودک هوش مصنوعی در ۱۱ مهر ماه ۱۴۰۳ با مشارکت فعالان حقیقی و حقوقی فضای مجازی دانشگاه‌ها، رسانه و ارتباطات نهادها و انجمن‌های تخصصی این حوزه برگزار می‌شود.

او ادامه داد: این نشست با بررسی ایده‌ها، تجربه‌ها و تولیدات محتوایی در سه پنل تخصصی با عناوین «نشست کودک و خانواده در فضای مجازی» به دبیری بهاره نصیری، «نشست خلاقیت و نوآوری در فضای مجازی» به دبیری سید محسن بنی هاشمی و «نشست هوش مصنوعی و فناوری» به دبیری یوسف خجیر که اساتید محترم دانشگاه‌های کشور هستند، برگزار خواهد شد.

رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان صحبت‌های خود گفت: تبیین راهکارهای تقویت سواد فضای مجازی یکی از ماموریت‌های اصلی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی است. از این رو از همه صاحب‌نظران، دانشجویان و استادان، انجمن‌ها و تشکل‌ها و فعالان حوزه فضای مجازی دعوت می‌کنیم که در این رویداد مهم شرکت کنند.

در ادامه این جلسه سه دبیر چهارمین نشست ملی فعالان سواد فضای مجازی توضیحاتی درباره پنل‌های مربوط به خود ارائه کردند.

سید محسن بنی هاشمی دبیر همایش سواد رسانه‌ای و دبیر نشست خلاقیت و نوآوری در فضای مجازی گفت: هیچ چیزی برای ما واضح‌تر از این نیست که سواد رسانه‌ای خود بخشی از رسانه است و رسانه‌ها صاحب این موضوع هستند. سواد رسانه‌ای موضوعی است که رسانه‌ها در جامعه پیشگام  و پیش قدم در ایجاد تحول و توسعه آن هستند. بنابراین باید میثاق ببندیم که ماجرای سواد رسانه‌ای را به یک جریان دائمی در کشور تبدیل کنیم. رسانه‌ها صاحبان اندیشه در جامعه بشری هستند و بدون سواد رسانه‌ای جلو رفتن غیر ممکن است. هر کشوری باید سواد رسانه‌ای مختص به فرهنگ خود را داشته باشد.

او افزود: در نشست فعالان فضای مجازی می‌خواهیم با اتصال مفهومی، کارها را به علم و تخصص در این حوزه نزدیک کنیم. سواد رسانه‌ای در ایران باید تبدیل به یک نهضت و یک فرهنگ شود و مردم ایران باید به سواد رسانه‌ای ایرانی مسلح شوند. در همایش سواد رسانه‌ای به چهار حوزه اساتید دانشگاه، فن‌سالاران، مخاطبان رسانه‌ها و رسانه‌ها توجه داریم.

دبیر نشست خلاقیت و نوآوری در فضای مجازی با بیان اینکه ما همیشه از گروهی از رسانه‌ها غافل می‌شویم، گفت: در برخی مطالعات صورت گرفته متوجه شدیم که سواد رسانه‌ای برخی اصحاب رسانه از مردم عادی کمتر است.

در ادامه این نشست یوسف خجیر دبیر نشست هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین گفت: هوش مصنوعی در هفت دهه اخیر از پوسته اصلی خود خارج شده و وارد عرصه‌های گوناگون زندگی ما شده است؛ در نجوم، علوم پزشکی،  آموزش و رسانه شاهد رشد هوش مصنوعی  هستیم. ورود این تکنولوژی به عرصه‌های گوناگون زندگی اجتماعی این اهمیت را ایجاد کرده که یکی از پنل‌های چهارمین نشست ملی فعالان سواد فضای مجازی به هوش مصنوعی اختصاص یابد.

او تاکید کرد: امروزه هوش مصنوعی علاوه بر ویژگی‌های فنی به حوزه حکمرانی نیز ورود کرده است و حتی اثرات اجتماعی و فرهنگی هوش مصنوعی بر صنایع خلاق هم دیده می‌شود. همچنین در صنعت انیمیشن و کتاب، هوش مصنوعی تحولات عظیمی ایجاد کرده است.

پس از آن بهاره نصیری دبیر نشست کودک، خانواده و فضای مجازی نیز گفت: اگر سواد رسانه‌ای و خانواده را به عنوان یک پدیده اجتماعی در نظر بگیریم، والدگری رسانه‌ای یکی از تحولات سبک زندگی در دوران دیجیتال‌سازی است.

او تاکید کرد: سواد رسانه‌ای و فضای مجازی باید برای خانواده‌ها یک اولویت باشد و در دستور کار خانواده‌ها قرار گیرد. سواد رسانه‌ای باید قبل از آموزش رسمی وارد منازل شود و پدر و مادر به عنوان بازیگران اصلی و پیش برنده فرزندان به آن مجهز شوند.

دبیر نشست کودک، خانواده و فضای مجازی با تاکید بر اینکه ما در دنیا در زمینه سواد رسانه‌ای عقب نیستیم، عنوان کرد: کشورهایی مثل آمریکا و کانادا هم به دنبال سرفصل‌های سواد رسانه‌ای برای کودکان هستند. البته ما با یک تاخیری با آموزه‌های سواد رسانه‌ای مواجه شدیم اما نسبت به سایر کشورها از این موضوع چندان عقب نیستیم.

او تصریح کرد: ماهیت و محتوای سواد رسانه‌ای در سراسر دنیا یکی است. غیرممکن است که بخواهیم سواد رسانه‌ای را ایرانیزه کنیم اما می‌توانیم متناسب با جامعه و فرهنگ خودمان این موضوع را پیش ببریم زیرا ما یک سری ارزش‌های تربیتی داریم که دنیا به آن توجه ندارد. به عنوان مثال من به عنوان یک والد می‌توانم ارزش‌های اخلاقی را در حین تماشای فیلم به فرزندم تذکر دهم.

نصیری بیان کرد: ابزار رسانه سر بچه را گرم می‌کند، ولی مادر فرزند نیست. روبنای تکنولوژیک گریزناپذیر و زیربنای آن وقت گذاشتن صمیمانه والدین برای فرزندان است. ما با برگزاری نشست کودک، خانواده و فضای مجازی در چهارمین نشست ملی فعالان سواد فضای مجازی می‌خواهیم زمینه‌ای را برای ارتقای سواد رسانه‌ای مجازی خانواده‌ها فراهم کنیم، زیرا در عصر ما خانواده‌ها به دلیل تنوع رسانه‌ها آسیب‌پذیری بیشتری دارند و ضرورت دارد که آنها را آموزش دهیم.

او تصریح کرد: فضای مجازی ادامه فضای واقعی زندگی است و تفاوتش با زندگی واقعی در این است که در فصای مجازی با شیوه خاصی از گردش اطلاعات روبه‌رو هستیم که فهم ما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. والدین باید میانجی‌گرانه بین فرزندان و فضای مجازی قرار گیرند و هویت فرهنگی را به فرزندان خود آموزش دهند.

دبیر نشست کودک، خانواده و فضای مجازی عنوان کرد: معرفی سکوهای تخصصی کودک، رده بندی سنی استفاده از انواع محتوا در فضای مجازی، مدیریت مصرف شبکه‌های اجتماعی در خانواده و معرفی ابزارهای نظارت والدین در فضای مجازی از جمله موضوعاتی است که در پنل کودک، خانواده و فضای مجازی چهارمین نشست ملی فعالان سواد فضای مجازی بررسی می‌شود.

او تاکید کرد: والدین باید یک نظام رفتار مناسب رسانه‌ای را برای کودکان در نظر بگیرند و در اینجا سواد رسانه و سواد فضای مجازی برای خانواده یک اولویت است، نه یک انتخاب. 

نصیری همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه دوران کرونا و آموزش‌های مجازی موجب بی‌سوادی و ضعف‌های بسیار در کودکان شده است و آیا از مکانیزمی برای آموزش خانواده‌ها برای جلوگیری از آسیب دیدن در فضای مجازی به خصوص در زمینه آموزش و یادگیری کودک می‌توان استفاده کرد، گفت: در گام نخست بهتر است برای مقطع ابتدایی مهارت‌های اولیه لازم را به کودک آموزش دهیم. باید مهارت‌های خوب خواندن، خوب دیدن، خوب گوش دادن، خوب نوشتن و خوب صحبت کردن را به عنوان پنج مهارت کلیدی به کودکان بیاموزیم. دانش‌آموزی که وارد این فضای رسانه‌ای می‌شود، اگر مشاهده عمیق نداشته باشد، نمی‌توانیم از او انتظار بیشتری داشته باشیم. ما از کودکی که از منزل وارد محیط آموزش می‌شود، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم مسئله‌ای را نقد و بررسی کند. خواندن و نوشتن مسئله بسیار مهمی است که متاسفانه جدی گرفته نمی‌شود و ما بیشتر در نوشتن لنگ می‌زنیم و این درد بزرگی است.

خجیر نیز در تکمیل صحبت‌های نصیری گفت: مشکلات پس از دوران کرونا در حوزه فضای مجازی و آموزش یک پدیده اجتماعی هستند که باید در سه سطح برای آنها برنامه‌ریزی کرد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای فضای مجازی و آموزش و پرورش و همچنین در رسانه‌ها و خود خانواده‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد.

در پایان این نشست خبری از پوستر چهارمین نشست ملی فعالان سواد فضای مجازی رونمایی شد.

بررسی راهکارهایی برای رفع چالش‌های سواد رسانه‌ای در چهارمین نشست ملی فعالان سواد فضای مجازی

انتهای پیام/

کد خبر 1403062601576
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha