طرح برنامه‌های سومین جشنواره بین‌المللی چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی/ از برگزاری نمایشگاه «شکوه ایران باستان» در تخت‌جمشید تا آمادگی برای پذیرش ۵ هزار گردشگر خارجی 

نشست سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی به‌منظور بررسی و طرح برنامه‌های متعدد و متنوع این رویداد فرهنگی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، نشست سومین جشنواره بین‌المللی  چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی با حضور سید رضا صالحی امیری وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، محمد هادی ایمانیه استاندار فارس، علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی و اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره ظهر امروز دوشنبه ۲۶ شهریور ماه ۱۴۰۳ در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد.

ارسال ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه/ جشنواره سوم بین‌المللی برگزار می‌شود

در ابتدا علیرضا تابش دبیر جشنواره با خیر مقدم به حاضران به ارائه گزارشی درباره برگزاری دوره‌های پیشین جشنواره پرداخت و افزود: دوره نخست جشنواره بهمن ۱۴۰۱ در شهر تاریخی یزد با شعار «ایران  میراث جهانی» و دومین دوره در شهر تاریخی قزوین با شعار «میراث در آینه» برگزار شد و سومین دوره نیز در شهر تاریخی شیراز و استان فارس با شعار «ایران ما میراث ما، میراث ما ایران ما» برگزار خواهد شد.

او با بیان اینکه در شعار این سه دوره مقوله میراث‌فرهنگی و توجه مردم، اهالی فرهنگ، هنر و رسانه به این حوزه برجسته است، افزود: این جشنواره یکی از کارویژه‌هایی بوده که در وزارتخانه طراحی و پلی میان اهل فرهنگ، هنر و رسانه با مقوله میراث‌فرهنگی شد.

او با اشاره به انتشار فراخوان جشنواره در ۹ رشته و نه بخش، جایزه ویژه شیراز در بخش‌های مختلف چند رسانه‌ای، افزود: پس از امضای تفاهمنامه در اردیبهشت‌ماه، کارگروه‌ها و دبیرخانه در تهران و شیراز آغاز به کار کرد. تا امروز بالغ بر ۱۵۰۰ اثر از سراسر کشور در رشته‌های مختلف دریافت شده و با توجه به ظرفیت‌های شهر تاریخی شیراز و استان فارس امسال این جشنواره به شکل بین‌المللی برگزار می‌شود و امید داریم اضافه شدن این بخش به تبیین ارزش‌های میراث‌فرهنگی با زبان هنر و رسانه کمک کند.

تابش در ادامه جلسه به بیان نکاتی به منظور هرچه بهتر برگزاری این دوره جشنواره پرداخت.

برگزاری ۱۲ پیش‌رویداد و طراحی ۳۵ رویداد طی ایام جشنواره

محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با اشاره به ابلاغ وظایف و احکام دستگاه‌ها از سوی استاندار، افزود: برگزاری تورهای گردشگری به مقاصد مختلف استان، تکمیل زیرساخت‌های گردشگری استان و اماکن تاریخی با  اولویت اماکن پربازدید از جمله تخت‌جمشید، حافظیه، محور زندیه، پاسارگاد و محور ساسانی را در در دستور کار قرار داده‌ایم که همزمان با رویداد اصلی جشنواره رونمایی و افتتاح این پروژه‌ها انجام خواهد شد.

او با اشاره به اینکه رویکرد برگزاری جشنواره مردم‌محور است، ادامه داد: از اساتید برجسته دعوت کرده‌ایم و تا کنون ۱۲ پیش‌رویداد را برگزار کرده‌ایم و مردم به صورت رایگان در این رویدادها شرکت می‌کنند. همچنین دوره سفیران میراث‌بان را طراحی کرده‌ایم که نوجوانان دارای قدرت بیان بالا و آشنا با چندین زبان طی آموزش‌های مختلف تشریفات اصلی جشنواره را عهده‌دار شوند.

همچنین برگزاری سینما گردشگری با هدف نمایش آثار مربوط به هنرهای سنتی و معماری تمدنی و تاریخی، نمایشگاه ملی صنایع‌دستی و نمایشگاه لباس اقوام ایرانی از دیگر مواردی بود که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به آنها اشاره کرد.

ثابت اقلیدی با بیان اینکه بالغ بر ۳۵ رویداد برجسته را طراحی کرده‌ایم، ابراز امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جشنواره‌ای متفاوت برگزار شود.

برنامه‌ریزی به‌منظور اجرای زنده صنایع‌دستی شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی/ رونمایی از برند شیراز در جشنواره

مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با اشاره به برنامه‌ریزی برای برپایی نمایشگاه در شهرستان‌های استان فارس همچنین اجرای پرفورمنس و اجرای زنده صنایع‌دستی شهرها و روستاهای جهانی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه شیراز شهر جهانی صنایع‌دستی است، رونمایی از برند شیراز و طراحی نشان تجاری برای تمامی صنایع‌دستی شیراز را در دستور کار قرار دادیم.

او به جریان‌سازی نمادین در شهرستان‌های مختلف فارس اشاره کرد و افزود: آباده شهر جهانی منبت است که با شهردار آنجا جلساتی را به‌منظور همکاری در چیدمان و مبلمان شهری و پرفورمنس‌ها داشتیم.

برگزاری دو نمایشگاه «شکوه ایران باستان» در تخت‌جمشید و «شکوه هنرهای اسلامی» در موزه شاهچراغ

جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران با اشاره به مذاکرات با استان به‌منظور برگزاری دو نمایشگاه در شیراز، افزود: نمایشگاه شانگهای درخواست برگزاری نمایشگاه دیگری در سین‌کیانگ را دارد که هنوز قطعی نیست، در صورت بازگشت آثار نمایشگاه ایران باستان از شانگهای به ایران همان پک را در شیراز نمایش خواهیم داد اگر این اتفاق نیفتد نمایشگاهی همتراز با نمایشگاه شانگهای را تحت عنوان نمایشگاه «شکوه ایران باستان» را در تخت جمشید برگزار می‌کنیم.

او با اشاره به برگزاری نمایشگاه «شکوه هنرهای اسلامی» در موزه شاهچراغ ادامه داد: در صورتیکه شاهچراغ فضایی را در اختیار ما قرار دهد، آثار هنرهای اسلامی را نمایش خواهیم داد.

رئیس موزه ملی ایران پیشنهاد برگزاری نمایشگاهی با عنوان «تخت جمشید در تخت جمشید» به روایت پژوهشگران ایتالیایی را مطرح کرد و افزود: می‌توانیم با موسسه ایزمئو در این رابطه صحبت کنیم، محتوا را بدهند و ما به نمایش بگذاریم.

جشنواره ابزاری برای بالفعل کردن ظرفیت‌های میراث‌فرهنگی/ پیوند میان چند رکن مهم فرهنگی

فاطمه داوری مدیر اداره‌کل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی بیان کرد: ما اگر بپذیریم میراث‌فرهنگی یک ظرفیت بالقوه به‌عنوان مهم‌ترین منبع فرهنگی و دانشی در کشور است تا زمانی که ابزار و شیوه معرفی آن را پیدا نکنیم بالفعل تبدیل نمی‌شود. حوزه میراث‌فرهنگی، رسانه و هنر مانند  بخش‌های مجزا در دو طرف یک دره بودند که پیوند و ارتباط مستقیم نداشتند. این جشنواره پلی بین این دو بخش و نماد روشنی از رشد و توسعه فرهنگی است که ثمرات آن را در آینده ای نزدیک خواهیم دید.

او ادامه داد: در یزد و قزوین عملیاتی شدن و محقق شدن این پیوند را دیدیم. جشنواره تنها عرصه ارتباط ما با مردم نیست، پیوند ارتباط ما با چند رکن مهم فرهنگی کشور است.

رسانه عقب‌ماندگی را جبران می‌کند

مصطفی ده پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری بیان کرد: جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی در حقیقت یک رویش جدیدی است که اتفاق افتاده و در حقیقت باعث شده تا بخش‌های مختلف داخل و خارج وزارتخانه بیش از پیش با رسانه عجین شوند.

او با اشاره به اهمیت رسانه، افزود: رسانه در حقیقت ستون خیمه است. حرکتی که امروز به واسطه این جشنواره آغاز شده بسیار مغتنم و محترم است و باید آن را با قدرت ادامه دهیم‌ و اجازه ندهیم این پرچم زمین گذاشته شود.

ده‌پهلوان با بیان اینکه رسانه می‌تواند عقب‌ماندگی‌ها را جبران کند، ادامه داد: برای همین برگزاری چنین جشنواره‌ای یقینا می‌تواند به معرفی هرچه بهتر ظرفیت‌های فرهنگی تاریخی جامعه کمک کند.

باید تعامل زیر هویت‌ها را به سازه تبدیل کنیم و ادبیات مکتوب بیافرینیم

یونس شکرخواه استاد دانشگاه و متخصص حوزه رسانه و ارتباطات با بیان اینکه در دوره‌های قبل سنگ‌بنای جشنواره به درستی و در سطح بین‌المللی گذاشته شده است، افزود: این جشنواره می‌تواند برای کل کشور سهم بزرگی را ایفا کند. دارایی اصلی هر کشوری فرهنگ آن سرزمین است و بی دلیل نیست که ایران را بین کشورهایی با فرامتن بالا طبقه‌بندی کرده‌اند و تنها کشورهای دارای تاریخ در این طبقه‌بندی قرار دارند.

او با بیان اینکه این جشنواره می‌تواند خیمه بزرگی را روی خود نگه دارد، ادامه داد: ما با برگزاری این جشنواره جلب توجه می‌کنیم که توقع‌آفرین و مهم است. چینش جشنواره ترکیبی متنوع است که از تمامی حوزه‌ها از جمله سینما، تلویزیون، تئاتر و … نمایندگی دارد.

شکرخواه ادامه داد: ما نباید به هویت بسنده کنیم، این هویت ملی است و محدود به یک جغرافیای خاص نیست، کیست که به تخت جمشید نبالد. ما باید کاری کنیم که تعامل زیر این هویت‌ها را به سازه تبدیل کنیم. باید دست به دست هم دهیم و ادبیات مکتوب بیافرینیم. ما داریم صدا میزنیم و انصافا خوب صدا زدیم و جشنواره نظم خوبی داشته است. جشنواره را باید از این حالت نمادین به رفتار تعاملی مکتوب سوق دهیم و هر شهر و استانی وظیفه داشته باشد.

جشنواره‌ای متفاوت با حضور مردم

رسول صدرعاملی کارگردان سینما با ابراز خوشنودی از ادامه‌ برگزاری این جشنواره، افزود: در دو دوره گذشته جشنواره تاثیر خوبی روی مردم گذاشت. همیشه در کشور جشنواره‌ها بدون حضور مردم و بین هنرمندان و  دست‌اندرکاران برگزار می‌شود، اما در این جشنواره ارتباط بین مردم با جشنواره حاصل شد. جشنواره به میان مردم رفت و هنرمندان استانی نیز دخالت داده شدند که از این منظر جشنواره‌ای متفاوت را شاهد بودیم.

او ادامه داد: در کشور جشنواره زیاد داریم، اما جای چنین جشنواره‌ای به شدت در کشور خالی بود و امیدواریم که ادامه‌ داشته باشد.

جشنواره چند رسانه‌ای، میراث‌فرهنگی را تبدیل به دغدغه مردمی کرد

شهرام گیل‌آبادی کارگردان تئاتر و فعال فرهنگی این جشنواره را پیش آهنگی برای توسعه ارتباطات و ارتباطات توسعه در فضای میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور عنوان کرد و افزود: یکی از پروژه‌هایی که موجب شد میراث‌فرهنگی دیده شود، به چشم بیاید و تبدیل به مسئله شود همین نگاه فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای بود.

او برگزاری این جشنواره را بخشی از پروژه استراتژی پرواز که در میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رقم خورده است دانست و افزود: استراتژی پرواز باید کامل شود و تبدیل به استراتژی دیگری شود.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: این جشنواره میراث‌فرهنگی را تبدیل به دغدغه  مردمی کرد و این موضوع در دو دوره گذشته به چشم‌ آمد.

گیل‌آبادی با ابراز امیدواری که سبقه فرهنگی و تالیفات صالحی امیری در حوزه دیپلماسی فرهنگی افق روشنی مقابل جشنواره و میراث‌فرهنگی باشد، افزود: شیراز سرآهنگ میراث‌فرهنگی و گردشگری ایران در دنیا است و تاکید ما بر جهانی برگزار شدن این دوره به این دلیل بود.

این عضو شورای سیاست‌گذاری با بیان اینکه سال گذشته شاهد پویش جدی در قزوین بودیم، ادامه داد: شیراز باید تحول و پویش جدی‌تری را در منظر جشنواره به وجود آورد و جشنواره به اوج خود برسد.

اقوام و فرهنگ‌های مختلف ظرفیت خاص جشنواره

مهدی فرجی تهیه‌کننده تلویزیون و سینما وجه تمایز این جشنواره با سایر جشنواره‌ها را حضور صنعتگران، هنرمندان و فعالان گردشگری، صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی‌ عنوان کرد و افزود: اگر می‌خواهیم میراث‌فرهنگی در کشور تبدیل به موضوعی ملی شود چاره‌ای جز پیوند آن با هنر نداریم. هرآنچه که با هنر پیوند خورد در کشور ماندگار شد.

او ادامه داد: این جشنواره تمامی ظرفیت‌های قومی، فرهنگ‌ی و خرده فرهنگ‌های مختلف کشور را در بر می‌گیرد که ظرفیتی بزرگ است و می‌تواند موجب خیر و برکت شود.

تهیه‌کننده «نون خ» ابراز امیدواری کرد که جشنواره با پیوند محکم با هنرمندان، میراث‌فرهنگی را تبدیل به مسئله‌ای اصلی و حیاتی کند.

جشنواره راهی برای مسیر پیموده نشده ۴۵ سال گذشته

مجید زین‌العابدین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اهمیت و جذابیت حوزه فرهنگی و میراثی ایران برای سایر کشورها، افزود: در سفر به شانگهای روی دیوارنگاره‌ای طرحی از فرش‌های اصیل ایرانی نقش بسته بود که این نشان‌دهنده علاقه‌مندی کشورهای خارجی به حوزه میراثی ایران است.

او به پیشنهاد فیلمساز روسی به‌منظور ساخت فیلمی مشترک درباره شاهماران که نمادی کردی است، اشاره کرد و ادامه داد: زمانی که با برخی از دانشجویان و صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف درباره شاهماران صحبت کردیم متوجه شدم که آنها اطلاعات کمی در این‌باره دارند، از این‌رو پرداختن به موضوعات فرهنگی حائز اهمیت است.

زین‌العابدین به همکاری موفق وزارت میراث‌فرهنگی و فارابی در ساخت فیلم «پروین» اشاره کرد و افزود: راه درستی را نشانه گرفته‌اید و این جشنواره به‌طور حتم هنرمندان ما را رهنمون می‌کند که تولیدات فاخر رسانه‌ای فرهنگی تولید کنند و راه پیموده نشده ۴۵ سال گذشته را جبران کنند.

حسینی مدیر موسیقی امور استان‌های صداوسیما بیان کرد: هنرمندان سرمایه اصلی چنین جشنواره‌هایی هستند و امیدوارم این دوره نیز با کمیت بیشتر و کیفیت بهتری برگزار شود. جشنواره‌ پایان یک دوره تولید نیست، جشنواره آغاز یک رویش و آفرینش جدید است.

جواد قارایی مستندساز و سازنده ایرانگرد ابراز امیدواری کرد که در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مبارزه با ایران‌هراسی اقدامات خوبی انجام شود وبا معرفی جاذبه‌های ایران ارزآوری داشته باشیم و از دارایی‌های باارزشمان محافظت کنیم.

آمادگی برای حضور ۵هزار گردشگر خارجی 

حرمت‌الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران بیان کرد: نتایج برگزاری این جشنواره زمانی نمود پیدا می‌کند که ما شاهد حضور گردشگران خارجی باشیم. من آمادگی این را دارم که حداقل ۵ هزار گردشگر خارجی در این جشنواره حضور پیدا کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403062601623
دبیر مدیر سیستم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha