سر سنگی مربوط به دوره رومی در انگلیس یافت شد

باستان‌شناسان پروژه «کشف رومن کارلایل» یک سر سنگی حکاکی شده را در حفاری‌های باشگاه کریکت کارلایل در کارلایل انگلیس پیدا کردند.

به‌گزارش میراث آریا، پروژه «کشف رومن کارلایل» در اصل یک کاوش اجتماعی است که بر کشف یک حمام رومی تمرکز دارد که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۷ کشف شد. این حمام در نزدیکی قلعه رومی Uxelodunum (به معنای قلعه مرتفع)، که همچنین به نام پتریانا نیز شناخته می‌شود، در منطقه کارلایل استانویکس در کشور انگلیس واقع شده است.

قلعه‌ مرتفع برای کنترل قلمروهای غرب کارلایل امروزی و یک گذرگاه مهم در رودخانه عدن ساخته شد. این قلعه توسط آلا پتریانا، یک واحد سواره نظام هزارنفری، که به همه اعضای آن برای شجاعت در میدان نبرد عنوان شهروندی رومی اعطا شد، تحت کنترل قرار گرفت.

سر سنگی در یک سازه رومی یادمانی واقع در جنوب حمام پیدا شد، جایی که در اوایل سال ۲۰۲۴ باستان‌شناسان بقایای سوزانده شده یک زن جوان را پیدا کردند.

ابعاد این سر سنگی ۱۸ در ۱۳ سانتی‌متر است و تصور می‌شود زنی را با مدل موی کلاسیک رومی به تصویر می‌کشد که یادآور مدل موی ملکه جولیا دومنا (۱۹۳ تا ۲۱۱ پس از میلاد) است. این کشف به دنبال دو مجسمه سر تاریخی است که در سال ۲۰۲۳ در این مکان کشف شد.

حفاری‌های قبلی در محل حمام همچنین جواهرات حکاکی شده‌ای را کشف کرده‌اند که به‌عنوان خاتم، مجسمه‌های کوچک، استخوان‌های حیوانات، کاشی‌های دارای مهر امپراتوری، و یک گوهر کمیاب به رنگ ارغوانی امپراطوری شناخته می‌شوند.

کاوش‌های پاییز امسال قصد دارد، تحقیقات در مورد این سازه‌ یادبودی در ناحیه جنوبی سایت را گسترش دهند و همچنین مقیاس وسیع حمام را بررسی کنند که هنوز مشخص نیست.

حفاری پاییزی همچنین فرصت‌های دسترسی رایگان و آسان برای ساکنان کامبرلند برای شرکت در فعالیت‌های باستان‌شناسی و میراث، یا برای گروه‌ها، مدارس و افراد برای بازدید از کاوش‌های باستان‌شناسی به صورت زنده را فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403070300167
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha