اختصاص ۷۰ میلیارد ریال برای مرمت آثار باستانی ساوه

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه گفت: امسال برای مرمت آثار تاریخی این شهرستان ۷۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی تخصیص یافته است.

به‌گزارش میراث‌آریا، رضا ایاز با بیان اینکه 70 میلیارد ریال اعتبار برای هفت اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی این شهرستان هزینه می‌شود، گفت: این آثار شامل مسجد جامع تاریخی، کاروانسرای آوه، بازار تاریخی ساوه، بقعه اشمئیل نبی، امام‌زاده نیوشت و آب انبار عبدل‌آباد است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه اضافه کرد: این اعتبارات برای تداوم عملیات مرمت این آثار باستانی ایجاد شده که از سال‌های گذشته آغاز شده است.

او با اشاره به اینکه شهرستان ساوه دارای ۴۳۰ اثر تاریخی شناسایی شده است که تاکنون ۱۳۰ مورد از آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، افزود: مسجد جامع ساوه نمودهایی از سه مقطع تاریخی (قبل از اسلام، قرون اولیه اسلام و دوران صفوی) در آن دیده می‌شود و در سال ۱۳۱۰ به عنوان نخستین مکان تاریخی استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است.

ایاز یادآور شد: مجموعه تاریخی بازار ساوه مربوط به دوره صفوی است در ۱۵ آذر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه  ادامه داد: مسجد سرخ نیز یکی از بناها و مساجد شهرستان ساوه است که در مجموعه مسجد انقلاب این شهرستان قرار دارد و به موجب تزئینات و کتیبه‌های قرمزرنگی که در آن تعبیه شده به مسجد قرمز شهره شده‌ است، این اثر نیز در ۹ آذر ۱۳۸۹ به شماره ۲۹۴۰۷ و مناره آن در سال ۱۳۱۰ به شماره ۱۵۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌ است.

قلعه دختر ساوه یا قیز قلعه یکی از مهم‌ترین آثار شگفت‌انگیز معماری کشور در مناطق مرتفع و سخت‌گذر ایران در دوره باستان است قلعه دختر ساوه نیایشگاهی برای عبادت و احترام به آب و ناهید در پیش از اسلام و قبل از خشکیدن دریاچه ساوه در دوره ساسانیان بوده است.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1403070400241
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha