پایان گمانه‌زنی میل‌میلونه در شهر نیم‌ور استان مرکزی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات گفت: با اتمام برنامه گمانه‌زنی میل‌میلونه در شهر نیم‌ور، از حامی مالی این کاوش باستان‌شناسی قدردانی شد.

به‌گزارش میراث‌آریا، مهدی لعل‌بار گفت: به دنبال مجوز صادره از طرف پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، برنامه گمانه‌زنی بنای میل‌میلونه، با هدف تعیین حریم و ارزیابی آثار زیر سطحی مرتبط و تنها پایه باقی مانده از یک فضای چهارطاقی در دشت نیم‌ور، از ابتدای شهریور ماه سال جاری آغاز شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات افزود: با حضور شهردار نیم‌ور، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان محلات، سرپرست تیم کاوش و جمعی از فعالان فرهنگی شهر نیم‌ور از صنایع سنگ تندیس نیم ور به عنوان حامی مالی برنامه گمانه‌زنی قدردانی شد.

شراهی سرپرست تیم کاوش این گمانه‌زنی گفت: در این برنامه، تعداد ۲۴ گمانه به منظور بررسی حریم، ابعاد و پیشنهاد کاربری بنای مذکور که در نزد اهالی نیم‌ور بنام«بنای چهارطاقی» معروف است، گمانه‌زنی شد که منجر به کشف بخشی‌هایی از آثار مرتبط با بنا، قطعات سفال و آجرهایی در سقف و طاق های بنا مربوط به دوره های ساسانی، سلجوقی، ایلخانی، صفوی و قاجار  کشف شد.

او افزود: مشخصا  بنای میل میلونه بخشی از یک بنا با پلان چهار طاقی است که  از دوره ساسانی در ارتباط با سایر پدیده‌های طبیعی و انسان ساز در محیط شکل گرفته، کارکرد یافته و  به نظر در قرون میانی دوره اسلامی هم مورد استفاده قرار گرفته است.

شراهی ادامه داد: مطالعات تکمیلی در خصوص کارکرد بنا مستلزم کاوش گسترده در محل، تداوم مطالعات باستان‌شناسی، معماری و ارزیابی داده‌های فرهنگی است که به عنوان آثار برجا از کاوش محوطه میل‌میلونه بدست خواهد آمد.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1403070400250
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha