گره‌چینی را از معماری به صنایع‌دستی آوردم

مدرس و هنرمند گره‌چینی با بیان این که این هنر را از معماری به صنایع‌دستی کشانده است، گفت: نقوش و تکنیک‌های گره‌چینی را از اماکن متبرکه استخراج کردم. 

مریم صفانیا، مدرس گره‌چینی دانشگاه سمنان که سابقه‌ای ۲۰ ساله دارد و اخیرا آثار خود را در نمایشگاهی در وزارت میراث فرهنگی به نمایش گذاشته است، با اشاره به علاقه‌مندی او به این هنر گفت: این سبک کار متعلق به دوره کارشناسی ارشدم است که نقوش و تکنیک‌های گره‌چینی را از اماکن متبرکه استخراج کردم و این موارد را داخل اشیا و دکوراسیون داخلی به کار بردم.

او افزود: انواع جعبه‌ها و اشیای کاربردی که مردم در طول روز با آن‌ها کار دارند، هویت ایرانی داشته و در عین حال از جنس چوب و صنایع دستی هستند و من سعی کردم در آثارم به کار ببرم در حالی که این هنر بیشتر در حوزه معماری استفاده می‌شد و اکنون در اقلامی مانند میز، آینه، شمعدان و ... کاربرد دارد.

این هنرمند با بیان این که یک کارگاه تولیدی دارد که با هشت نفر نیرو فعالیت می‌کند، تصریح کرد: آموزش و درآمدزایی جزو اقداماتی است که در کارگاه ما انجام می‌شود.

صفانیا در خصوص وضعیت بازار صنایع‌دستی گفت: بازار داخلی صنایع دستی خوب است چرا که با توجه به دو شاخص خلاقیت و قیمت مناسب توانسته کشش بازار داخلی را جلب کند اما انتظار داریم در این زمینه، شاهد بهبود شرایط و رونق بیشتر بازار باشیم.

او با اشاره به صادرات چمدانی و شخصی بیان کرد: تاکنون صادرات عمده و مستقیم نداشتیم در عین حال در نمایشگاه های داخلی و بین‌المللی نیز حضور پیدا کردیم تا بتوانیم تبلیغات و بازاریابی خوبی داشته باشیم.

این هنرمند صنایع‌دستی تصریح کرد: ای کاش زمینه‌ای فراهم می‌شد تا در نمایشگاه‌های خارجی نیز بدون واسطه حضور یابیم چون معتقدم که حضور میدانی در عرصه بین‌الملل می‌تواند در زمینه تبلیغات موثر باشد.

این فعال صنایع‌دستی اضافه کرد: با توجه به این که این هنر دارای مرز مشترک با کشورهای عثمانی و عرب زبان است لذا می‌تواند حضور در نمایشگاه‌ها موثر واقع شود.

صفانیا به تلفیق گره چیین با دیگر هنرها اشاره کرد و گفت: ما گره چینی را با خاتم و نازک کاری و خراطی و نگارگری تلفیق کردیم که البته تلفیق گره چینی و خراطی ما منجر به کسب مهر اصالت ملی شد.

او در بخش پایانی به لزوم سرمایه‌گذاری در این حوزه با سرمایه حدود ۵۰۰ میلیون تومان اشاره و تصریح کرد: در خصوص این مهم، دستگاه‌های زیادی داریم و کاری که به ظاهر ساده به نظر می‌رسد نیاز به تجهیزات و دستگاه‌های متعددی دارد که شامل بخش نجاری، خراطی و سمباده و ... می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403070400276
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha