درودگری، هنری از دل چوب/ عینک چوبی تلفیقی از طبیعت و هنر

صنایع‌دستی با چوب یا درودگری، عینک چوبی به عنوان صنایع‌دستی غیرویترینی و کاربردی ترکیب چوب طبیعی و طراحی کلاسیک را معرفی می‌کند

میراث آریا: ساخت و تزئین چوب با استفاده از شیوه‌های گوناگون برای تولید اشیای مسطح، حجمی، تزئینی و کاربردی را «هنر درودگری» می‌گویند. صنایع‌دستی با چوب یا درودگری، فن و هنری که اگر زمینه‌اش را داشته باشی می‌توانی در کنار مهارت فنی از بعد روحی هم رشد کنی. کار با چوب مثل بسیاری از مشاغل، عشق می‌خواهد و علاقه، که اگر نباشد آنچه که می‌سازی نه روح خواهد داشت و نه زیبایی.عینک‌های این کارگاه بوی طبیعت می‌دهد.

بوی چوب! صاحب هنر دست ساخت عینک، یک هنرمند جوان از استان مرکزی است که در این فضای زیبا و  چشم‌نواز، با همکاری چند جوان باذوق و هنردوست، عینک‌ها را تولید می‌کند.

درودگری و یا هنرنمایی بر چوب در زندگی مردم از آغاز تا امروز کاربردهای فراوان داشته است. تا قبل از اسلام چوب به‌ عنوان وسیله‌ای کاربردی (اغلب بدون نقش و نگار و تراش) در زندگی عموم انسان‌ها نقش به‌سزایی داشت.

سینا منصوری هنرمند مبتکر و ابداع کننده ساخت عینک‌های چوبی در استان مرکزی ۳۲ساله پس از معرفی خود می‌گوید: علی‌رغم تحصیل در دانشگاه، استعداد و علاقه خود را در دنبال کردن هنر دیدم و با فراگیری چند رشته همچون منبت‌کاری و موسیقی و... از زمان نوجوانی، در نهایت پس از دانشگاه، هنر را انتخاب کردم و از ۵سال پیش، به ساخت عینک‌های چوبی روی آوردم.

درودگری، هنری از دل چوب/ عینک چوبی تلفیقی از طبیعت و هنر

او می افزاید: هم اینک ساخت عینک در این کارگاه با یک تیم حرفه‌ای انجام می‌شود.

این هنرمند می‌گوید: دریافت پروانه فعالیت، معرفی به صندوق کارآفرینی امید برای دریافت تسهیلات، در اختیار قراردادن مکان مناسب (در موزه‌ها یا خانه‌های تاریخی تحت نظارت میراث‌فرهنگی) و ... حمایت‌هایی بود که از دستگاه‌های دولتی مربوطه شامل حال کار ما شد و اکنون در ادامه فعالیت خود، روزانه ۲۰عینک تولید و به عینک فروشی ها و گالری‌های محصولات هنری عرضه می‌کنیم.

سینا منصوری ادامه می‌ دهد: علاوه بر این از طریق درگاه‌های فروش و همچنین فضای مجازی تولیدات خود را معرفی کرده و به فروش می‌رسانیم و در کنار آن، آماده‌سازی تعدادی از تولیدات برای شرکت در نمایشگاه‌های مختلف نیز انجام می‌شود.

به گفته منصوری در بسیاری از استان‌ها تولیدات این کارگاه عرضه می‌شود و همچنین بازار چندین کشور از جمله امارات، آلمان، استرالیا، کانادا و همسایگان ایران پذیرای این محصولات هستند اما به دلیل چالش‌ها در تبادل پول حاصل از صادرات، از طریق صادرکنندگان و به صورت غیرمستقیم، تولیدات به خارج از کشور ارسال می‌شود.

درودگری، هنری از دل چوب/ عینک چوبی تلفیقی از طبیعت و هنر

او بخش عمده مواداولیه و قطعات به کار رفته در این عینک‌ها از جمله چوب گردو (از کردستان) را داخلی می‌داند که سرانجام، این عینک‌ها به شکل استاندارد، مطابق با سلیقه متقاضیان و با وزن سبک و برند ایرانی در یک جعبه منحصربه‌فرد عرضه می‌شود.

این هنرمند کسب رأی مثبت داوران برنامه«میدون» شبکه سه تلویزیون را یک موفقیت عنوان می‌کند که جایزه آن امتیاز دریافت تسهیلات به مبلغ ۲میلیارد تومان بود و پس از طی مراحل اداری دریافت شد اما به دلیل مشکلات موجود و همچنین تنفس کوتاه‌مدت زمان پرداخت اقساط، اقدام به درخواست برای تنفس زمانی بیشتر برای بازپرداخت شد که امید است با نگاه ویژه تصمیم‌گیران، این امر محقق و شرایط حمایت از یک تولیدکننده تسهیل شود.

او در پایان با درخواست ادامه حمایت از سوی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان برای دراختیار قرار دادن فضاهای مناسب تحت نظارت، به هنرمندان و رفع دغدغه مکان فعالیت آنان، به جوانان علاقه‌مند به رشته‌های هنری تأکید می‌کند آموزش‌های لازم و کافی را فراگیرند و به صورت کاملاً ماهر و متخصص وارد عرصه فعالیت شوند.

او خاطرنشان می‌کند: در این کارگاه ۱۵نفر حرفه‌ای به صورت مستقیم مشغول به کار شده‌اند و تولیدات با برند نارسیس به بازارهای داخلی و خارجی ارائه می‌شود تا این موضوع به اثبات برسد که اگر بسترهای حمایتی از جوانان این سرزمین فراهم باشد؛ استعدادهای هنری فراوانی شکوفا شده و دریچه‌ای نو به روی پیشرفت هنر ایران گشوده می‌شود.

گزارش از زهرا مرادی 

انتهای پیام/

کد خبر 1403070400278
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha