اجرای ۳۰۰ رویداد استانی و افتتاح ۱۶۷ طرح ملی به مناسبت هفته گردشگری

معاون گردشگری از برگزاری ۳۰۰ رویداد استانی و افتتاح ۱۶۷ طرح گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ده هزار میلیارد تومان در هفته گردشگری خبر داد.

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، علی‌اصغر شالبافیان با خوشامدگویی به اهالی رسانه به تقویت هم‌افزایی و انسجام دو حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی اشاره کرد و افزود: روز جهانی گردشگری امسال ۲۷ سپتامبر برابر با ششم مهر ماه است و شعار امسال مبنی بر «گردشگری و صلح» کاملا درست و بازگو کننده یکی از  ظرفیت‌های حوزه گردشگری است که‌ مورد نیاز جامعه بشری امروز و منطقه است.

او به ظرفیت‌های متنوع و چندوجهی گردشگری اشاره کرد و افزود: گردشگری هر سال یکی از اقتضائات خود را به عنوان شعار سال انتخاب و در طول سال با محوریت آن شعاررویژگی‌های آن وجه را برجسته می‌کند. اگر سال گذشته گردشگری سبز شعار سال بود و برنامه‌های سازمان گردشگری ملل متحد بر آن استوار بود، امسال گردشگری و صلح انتخاب شده است.

او ادامه داد: سازمان گردشگری ملل متحد در بیانیه خود ویژگی‌های چند وجهی صلح را تشریح کرده است و برنامه‌های هفته گردشگری نیز بر اساس همین محورها خواهد بود. به‌منظور انسجام بخشی فعالیت‌ها در سطح ملی و استانی دستورالعملی ۱۵ بندی را ابلاغ کرده‌ایم که همگی مرتبط با شعار سال مبنی بر گردشگری و صلح است.

معاون گردشگری  هم‌زیستی ادیان، تنوع اقوام، دوستی اقوام، حفظ فرهنگ‌ها، دیپلماسی صلح، موضوعات مورد اهمیت گردشگری، رویکرد دولت چهاردهم در حوزه گردشگری و ارتباط آن با وفاق ملی، ابتکارات استان‌ها در حوزه تبلیغات و ایران هراسی، مشارکت جامعع علمی و دانشگاهی در ارائه طرح‌های مرتبط با موضوع شعار سال را به‌عنوان بندهای این دستورالعمل ابلاغی برشمرد.

او با اشاره به اینکه در سطح استانی ۳۰۰ برنامه در دستورر کار قرار دارد افزو: در سح ملی ۱۶۷ طرح گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ده هزار میلیارد تومان روز شنبه توسط وزیر افتتاح می‌شود.

معاون گردشگری ادامه داد: از نظر کمی استان‌های گیلان، یزد، خراسان رضوی، خراسان شمالی و زنجان بیشترین رویدادهای مرتبط با گردشگری را دارند. در شهر تهران در محورهای مختلف با همکاری شهرداری تهران در نقاط مختلف مانند اراضی عباس اباد جلوه‌های مختلف شعار سال نمود خواهدد داشت.

شالبافیان ادامه داد: رویدادهای مرتبط با پیام صلح از جمله اقوام، ادیان، تنوع فرهنگی، میراث مشترک جهانی بین کشورها، زبان، طبیعت و خوراک در بیانیه سازمان گردشگری ملل متحد مورد توجه قرار گرفته و برنامه‌های ملی و استانی بر اساس این محورها  تهیه شده است.

او افزود: در هفته گردشگری بخش دوم پروژه «ایران‌سلام» را با حضور ۲۰ چهره تاثیرگذار خارجی و ‌بیش از ۳۰ میلیون دنبال کننده اجرا خواهیم کرد. بازبینی و مرور عملکرد وزارتخانه و دستگاه‌ها درباره شعار سال گذشته با عنوان سرمایه‌گذاری سبز را در دستوررکار قرار داده‌ایم و روز یکشنبه ۸ مهر ماه گزارش عملکردی در این راستا ارائه خواهد شد.

معاون گردشگری ادامه داد: همچنین از مهم‌ترین و مبتکرترین فعالان بخش خصوصی و فعالانی که در مدیریت مصرف انرژی، مصرف آب استفاه از اب‌های خاکستری ابتکاراتی داشتند تقدیر می‌شود.همچنین آغاز دو طرح در حوزه سرمایه‌گزاری سبز را اعلام می‌کنیم.

شالبافیان با بیان اینکه اصناف، تشکل‌ها و بخش خصوصی در سطح ملی میزبان اصلی رویدادهای هفته گردشگری هستند، به مشارکت پررنگ دانشگاه‌ها در استان‌ها و تهران اشاره کرد.

او با اشاره به اینکه پویش سرمایه‌گذاری و همکاری وزارت میراث‌فرهنگی با شهرداری‌ها از سال قبل شروع شده است، ادامه داد: شوراهای اسلامی تهران، اصفهان، زنجان، تبریز، قزوین، خرم‌آباد، تنکابن، اهواز، اردبیل، همدان و سنندج توافقات خوبی داشته باشیم و اکثرا یا معافیت کامل عوارض ساخت و ساز را برای تاسیسات گردشگری داشتند و یا بخش قابل توجهی از عوارض را حذف کردند که در راستای تحقق شعار سال گذشته مبنی بر تقویت حوزه سرمایه‌گذاری صورت گرفت.

موضوع نا امنی در حوزه گردشگری نداریم 

شالبافیان در ادامه نشست خبری و در پاسخ به سوالی درباره تاثیر اتفاقات منطقه و ارائه تصویر نامناسب درباره امنیت ایران از سوی برخی رسانه‌های خارجی در جذب گردشگران گفت:  همان‌گونه که مستحضر هستید در کشور موضوع ناامنی نداریم اما تصویری که از کشور ارائه می‌شود می‌تواند در جذب گردشگران از برخی کشورها از جمله برخی از کشورهای اروپایی تاثیرگذار باشد. با این حال جذب گردشگر از کشورهای مختلف تحت تاثیر قرار نگرفته است. بعد از لغو روادید با کشورهای گوناگون ما از کشورهای مختلف از جمله کشورهای منطقه شاهد افزایش جذب گردشگر بودیم. آنچه که می‌تواند باعث جذب بیشتر گردشگر شود، عزم همگانی برای مقابله با ارائه تصویر مناسب از ایران باشد.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره اکسپوی ژاپن نیز گفت: برای حضور در اکسپوی ژاپن آمادگی داریم در همین رابطه بیش از چندین درخواست و اعلام‌ آمادگی به دستگاه‌های مسئول اعلام شده است و این وزارتخانه برای تبلیغ و معرفی جاذبه‌های گردشگری و نیز معرفی محصولات صنایع‌دستی آمادگی کامل دارد و در این باره پیشنهادهای خود را ارائه داده‌ایم.

معاون گردشگری کشور در پاسخ به سوال دیگری درباره ایران‌هراسی نیز افزود: همان‌گونه که مقام‌معظم رهبری فرمودند موضوع جهاد تبیین باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از موضوعاتی که می‌تواند با ایران‌هراسی مقابله کند، حوزه گردشگری است. روایت مناسبی که انجام می‌شود می‌تواند با آنچه که ایران‌هراسی نام‌دارد مقابله کند. در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد شده که یک درصد از درآمدهای شرکت‌های مختلف به موضوع معرفی ایران و جاذبه‌های کشور اختصاص یابد.

شالبافیان همچنین در پاسخ به سوالی درباره کمبود بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس نیز گفت:  در صحبت‌های قبلی خود و در جلسات گوناگون نیز گفته‌ام که حتما در زیرساخت‌های گردشگری از جمله حمل و نقل مشکل داریم. چه در حوزه حمل و نقل هوایی و چه در حمل و نقل ریلی دارای کمبودهایی هستیم. با این حال اقداماتی را انجام داده‌ایم به‌عنوان مثال در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده که وسایل حمل و نقل حوزه گردشگری از معافیت گمرکی برای واردات برخوردار باشند.

او واردات کشتی‌ها، شناورها و خودروهای گردشگری با معافیت گمرکی در لایحه برنامه هفتم توسعه را تحولی در ناوگان حمل و نقل گردشگری کشور عنوان کرد. 

روند جذب گردشگر از کشورهای لغو روادید، افزایشی است 

معاون گردشگری کشور در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره تلاش‌ها برای جذب گردشگران خارجی از کشورهای لغو روادید شده، افزود: یکی از الزامات توسعه گردشگری مقابله با ایران‌هراسی است. نگاه رئیس‌جمهوری توجه به موضوع مقابله با ایران‌هراسی است و در سخنرانی آقای پزشکیان در سازمان ملل و مصاحبه‌های که با رسانه‌ها داشته‌ است این موضوع مورد توجه قرار گرفته است. موضوع لغو روادید موضوعی است که می‌تواند موجب تنوع بازار شود. روند جذب گردشگر از کشورهایی که لغو روادید شده‌اند، روند افزایشی است به گونه‌ای که با برخی از کشورهای لغو روادید شده رشد بین ۲۵ تا ۳۰ درصدی رشد جذب گردشگران را داشته‌ایم.

موضوع یارانه سفر در حال برنامه‌ریزی است 

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع تخصیص یارانه سفر برای خانوارها پرداخت و افزود: این موضوع از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حال پیگیری است. این موضوع بسیار مهم است البته نیازمند اعتباری به میزان ۵۰ هزار میلیارد تومان است که امیدواریم تحقق یابد و شاهد تخصیص یارانه سفر به خانوار باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403070400296
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha