ثبت نخل‌برداری شهر آیسک سرایان در تقویم رویدادهای گردشگری کشور

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: همزمان با فرا رسیدن روز جهانی و هفته گردشگری نخل برداری شهر آیسک در شهرستان سرایان به عنوان یکی از رویدادهای مذهبی شاخص در سطح استانی به ثبت تقویم رویدادهای گردشگری کشور رسید.

به‌گزارش میراث‌آریا، هادی شاه‌وردی بیان کرد: گواهینامه مراسم عروسی چنشت در تقویم رویدادهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران با شماره ۲۰۳۰۹۵۰۴  در تاریخ ۴ مهرماه ۱۴۰۳ به ثبت رسید و به استان ابلاغ شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: «نخل» خیمه چوبی بزرگی است که نماد محمل پیکر پاک امام حسین (ع) است و در ابعاد ۳ بامداد نخل با انواع پارچه‌های مشکی و رنگی آراسته و هم زمان با طلوع آفتاب از محل آماده‌سازی به صحن حسینیه منتقل می‌شود و مردم به زیارت آن می‌پردازند.

او ادامه داد: وزن نخل که نماد تابوت سیدالشهدا (ع) به حساب می‌آید بسیار زیاد است و برای جا به جا کردن آن ۷۰ نفر در قالب هیئت زیر نخلی‌های آیسک فعالیت دارند و در روز عاشورا آن را بر شانه‌های خود حمل می‌کنند.

شاه‌وردی اظهار کرد: نخل‌برداری و تخت‌گردانی، حزن‌انگیزترین آیین سنتی وعزاداری مردم آیسک در صبح روز عاشوراست. مراسم بی‌نظیری که سال‌های سال است با شکوه خاصی برگزار می‌شود و هر سال بر ابعاد معنوی و فرهنگی و تاثیرگذاری آن افزوده می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی ادامه داد: صبح روز عاشورا پس از فراخوان مردم با صدای طبل، شیپور وسنج و نواختن آهنگ عزا و تلاوت زیارت عاشورا، عزاداران دسته‌های سینه‌زنی دو هیئت ابوالفضلی و فداییان امام حسین (ع) آیسک با نظم خاصی در حالی که سرهایشان با کاه گل‌اندود شده است با سینه‌زنی و شور وحال خاص به صحن حسینیه شهدای آیسک وارد می‌شوند.

او افزود: پس از سینه‌زنی و به گردش درآوردن نشانه‌های سمبلیک شمر ذی الجوشن در قتلگاه، با فریادهای «یا حسین یا حسین» زیر نخلی‌ها که از قبل آماده شده‌اند آن را بلند می‌کنند و بر دوش می‌کشند، عزاداران حسینی هم پیشاپیش نخل به صورت گروه‌های منظم در حالی که با دست چپ کمر یکدیگر را گرفته‌اند و با پای برهنه هستند با ذکر «یا حسین» بر سر و صورت خود می‌زنند.

شاه‌وردی گفت: با به حرکت در آمدن نخل، مردم سوگوار که گویا در آیین تشییع امام خود شرکت کرده‌اند مسیر عبور نخل را تا گلزار شهدا و قبرستان آیسک می‌پیمایند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: علاوه بر نخل که به قبرستان حمل می‌شود علم‌های چوبی بزرگ که با پارچه‌های سیاه رنگ تزیین شده است بر سر قبرها حمل می‌شود و در مسیر حرکت نخل، افرادی که نذر دارند نیز گوسفند ذبح می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403070500330
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha