کارگاه آموزشی طبیعت‌گردی تالاب میقان برگزار شد/ مباحث گردشگری بایستی با پیوست فرهنگ مردمی پیوند زده شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: کارگاه آموزشی تبادل تجربیات طبیعت‌گردی پایدار تالاب میقان در سالن اجتماعات مجتمع اقامتی آفتاب برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا، محمود مرادی نراقی در کارگاه مشارکتی با رویکرد تبادل تجربیات طبیعت‌گردی پایدار تالاب میقان که روز ۵ مهر ماه ۱۴۰۳ در سالن اجتماعات مجتمع اقامتی آفتاب اراک، گفت: مباحث طبیعت‌گردی این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده که بایستی بر اساس چارچوب‌های اصولی و هدفمند دنبال شود اما این مهم چون به صورت ناپایدار در عرصه‌های طبیعی و تالاب‌ها اتفاق می افتد گاهی منجر به تخریب‌هایی می‌شود. طبیعت گردی باید حمایت‌کننده و حافظ طبیعت باشد و چارچوب‌های لازم در این راستا رعایت شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با  اشاره به اینکه این استان از زاویه گردشگری ظرفیت‌های فراوانی دارد، افزود: تالاب میقان در هشت کیلومتری شهر اراک واقع شده است، جنگل‌های زاگرسی ذخیرگاه بلوط در شهرستان شازند، غار نخجیر در دلیجان و آثار تاریخی و طبیعی از دیگر جاذبه‌های گردشگری استان مرکزی است. اکوتوریسم باید به گونه‌ای باشد که انتقاع آن به حفاظت بهتر و پایدار مناطق و طبیعت‌گردی برگردد.

او تصریح کرد: مباحث گردشگری بایستی با پیوست فرهنگ مردمی پیوند زده شود و منجر به حفاظت بیشتر از منابع زیست محیطی شود. ساخت مجسمه چوبی هنرمندان صنایع‌دستی به عنوان پرنده درنا می‌تواند فرهنگسازی و آموزش این موضوع را به برای عموم داشته باشد.

مرادی نراقی گفت: این کارگاه آموزشی در برنامه‌ای ۲ روزه با رویکرد تبادل تجربیات طبیعت‌گردی پایدار تالابی با میزبانی موسسه آموزشی گردشگری گردشیاران برگزار شد و در ادامه این کارگاه همچنین تور آموزشی برای علاقه‌مندان و راهنمایان گردشگری از بازدید تالاب میقان و مجموعه بازار تاریخی اراک نیز انجام شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: این تالاب مأمن پرندگان مهاجر و سرمایه ارزشمند طبیعی و از نظر گردشگری، نیز یکی از مراکز مهم طبیعت‌گردی و پرنده‌نگری کشور محسوب می‌شود.

آب‌وهوای تالاب، مدیترانه‌ای گرم و خشک است. پوشش گیاهی منطقه بیشتر از نوع گیاهان شورپسند یا هالوفیت بوده که از این نظر نیز تالاب یکی از ذخیره‌گاه‌های مهم گیاهان شور کشور به شمار می‌رود.  علاوه بر پرندگان، گونه‌های پستانداران، آرتمیا و انواع جلبک آب‌شور از دیگر جانداران تالاب و محیط اطراف آن هستند. این تالاب دارای بزرگ‌ترین منبع سولفات سدیم در کشور است.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1403070700454
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha