گردشگری جزو اولویت‌های قانون برنامه هفتم کشور است

معاون امور مجلس، حقوقی و امور استان‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: گردشگری جزو اولویت‌های قانون برنامه هفتم توسعه کشور است.

به گزارش میراث‌آریا، جواد واحدی یکشنبه ۸ مهر ماه ۱۴۰۳ در مراسم افتتاح هتل چهار ستاره فضیلت مشهد گفت: توجه ویژه به حوزه گردشگری را در دولت شهید رئیسی آغاز کردیم و اگر چه تاکنون در قوانین برنامه‌ فقط چند کلمه وجود داشت و حوزه گردشگری برای برنامه‌نویسان اولویت چندم بود اما در قانون برنامه هفتم در اولویت قرار گرفته است و یک فصل به این حوزه اختصاص یافته است.

معاون امور مجلس، حقوقی و امور استان‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: در این فصل از قانون برنامه که به گردشگری اختصاص یافته، از زیرساخت‌ها  تا عناوین به خوبی پرداخته شده و جایگاه گردشگری تثبیت شده است.

واحدی به نقش بخش خصوصی در توسعه صنعت گردشگری اشاره و اضافه کرد: بخش خصوصی همواره نقش بسزایی در رونق صنعت گردشگری داشته و ما باید اختیارات بیشتری به این بخش دهیم تا بتوانند به طور فعال در بهبود و توسعه زیرساخت‌ها و خدمات گردشگری مشارکت کنند.

او ادامه داد: دولت با تدوین آیین‌نامه‌های جدید در تلاش است تا شرایط مناسبی را برای مشارکت هرچه بیشتر بخش خصوصی فراهم کند و موانع موجود بر سر راه توسعه گردشگری را کاهش دهد.

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استانداردهای لازم برای هتل‌های چهار و پنج ستاره اشاره و تصریح کرد:  این استانداردها باید رعایت شوند تا سطح خدمات ارائه‌ شده به گردشگران بهبود یابد.

واحدی با اشاره به هزینه‌های بالای پروانه‌های ساخت اظهار کرد: این هزینه‌ها برای فعالان گردشگری کمرشکن است و نیاز به همکاری و مساعدت بیشتری از سوی شهرداری‌ها و نهادهای دولتی دارد.

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به معافیت‌های قانونی موجود در این زمینه اشاره کرد و خواستار اجرای بهتر این معافیت‌ها شد تا فشار اقتصادی بر فعالان این حوزه کاهش یابد.

واحدی همچنین به اهمیت بخش صنایع‌دستی در کنار گردشگری اشاره کرد و گفت: صنایع‌دستی یکی از بخش‌های مهم اقتصادی کشور است که نه تنها می‌تواند به توسعه اقتصادی مناطق محروم کمک کند، بلکه نقش مهمی در معرفی فرهنگ و هنر ایرانی به جهان دارد.

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: در برنامه‌های توسعه‌ای دولت، توجه ویژه‌ای به این بخش شده است و تلاش‌هایی برای بهبود وضعیت تولید و صادرات صنایع‌دستی در حال انجام است.

معاون امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به نقش حوزه گردشگری مذهبی به‌ویژه در مشهد اشاره کرد و گفت: مشهد به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری مذهبی در کشور، جایگاه ویژه‌ای دارد، ما در تلاشیم تا با توسعه زیرساخت‌های اقامتی و گردشگری در این شهر، مدت زمان اقامت زائران و گردشگران را افزایش دهیم.

واحدی تصریح کرد: در سال گذشته، بیش از ۳۱ میلیون زائر به مشهد سفر کرده‌اند که این آمار نشان‌دهنده اهمیت ویژه این شهر در صنعت گردشگری کشور است.

او به پروژه‌های بزرگ گردشگری که طی سال‌های اخیر در کشور به بهره‌برداری رسیده‌اند اشاره و بیان کرد: این پروژه‌ها نقش بسزایی در رونق اقتصادی کشور داشته‌اند.

 معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به برنامه‌های وزارت میراث‌فرهنگی برای توسعه بیشتر این بخش اشاره و تصریح کرد: ما در حال حاضر ۱۶۸ پروژه بزرگ گردشگری در دست اجرا داریم که بسیاری از آن‌ها تا سال‌های آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

واحدی با تاکید بر لزوم همکاری بیشتر بین بخش دولتی و خصوصی، از تمامی فعالان این حوزه خواست تا با حمایت و همکاری یکدیگر، زمینه‌های توسعه پایدار صنعت گردشگری را فراهم کنند.

او از تمامی نهادهای دولتی و شهرداری‌ها خواست تا با کاهش موانع و تسهیل شرایط، به توسعه هرچه بیشتر این صنعت کمک کنند و افزود: صنعت گردشگری می‌تواند یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصادی کشور باشد و ما باید تمامی تلاش خود را برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در این بخش به کار بگیریم.

هتل چهار ستاره فضیلت مشهد با حضور جواد واحدی معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سید جواد موسوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، حسن نوری‌زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، محمود مادرشاهیان رئیس جامعه هتلداران خراسان رضوی و جمعی از فعالان گردشگری استان خراسان رضوی و مدیران اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افتتاح شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403070900701
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha