برنامه اولیه گردشگری خوراک آماده شده است/ «طعم صلح با راه ادویه» در قالب جشنواره و مشارکت سایر کشورها

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی با تشریح برنامه‌های انجام شده در حوزه گردشگری خوراک از برگزاری جشنواره‌های متعدد در استان‌ها و مشارکت سایر کشورها با عنوان «طعم صلح با راه ادویه» خبر داد.

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، چهارمین رویداد سراسری «ایران و گردشگری خوراک در سده نو» ظهر امروز سه‌شنبه ۱۰ مهرماه ۱۴۰۳ در دانشکده حسابداری دانشگاه تهران برگزار شد.

مصطفی فاطمی مدیرکل گردشگری داخلی با اشاره به اهمیت خوراک ایرانی و مغفول ماندن سهم گردشگری خوراک ایران در سطح بین‌المللی، افزود: ما یکی از سه رکن اصلی مکاتب آشپزی جهان هستیم، اما جایگاهمان در گردشگری خوراک در دنیا آنچنان که باید دیده نشده است.

او با بیان اینکه در میزهای گردشگری خوراک فعالیت‌های خوبی از منظر مطالعاتی با حضور اساتید برجسته انجام شده است، افزود: از تجارب موفق گذشته استفاده کردیم و با حضور اساتیدی که به خوبی روی خوراک ایرانی کار کرده‌اند، برنامه اولیه آماده شده‌ است. همچنین «سفره ایرانی» را با رویکردی جدید ادامه خواهیم داد.

فاطمی افزود: پس از تقویت مباحث علمی و مطالعاتی، مباحث ساختاری از جمله ثبت خوراک‌ها، برگزاری رویدادهای گردشگری خوراک و معرفی خوراک ایرانی در وبسایت‌های خارجی را مدنظر قرار دادیم.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی با بیان اینکه بسیاری از خوراک‌های ایرانی موفق به کسب رتبه برتر شده‌اند، ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که ما تنها باید خوراکمان را معرفی کنیم و در رویدادهای بین‌المللی حضور پیدا کنیم.

او به جمع‌ کردن اجزای مختلف حوزه خوراک کنار هم و برگزاری نشست‌های متعدد با اصناف مرتبط با خوراک اشاره کرد و افزود: طی این جلسات و گفت‌وگوها به این نتیجه رسیدیم که بخشی از خوراکمان باید جنبه گردشگری پیدا کند که بر همین اساس حوزه خوراک به تاسیسات گردشگری اضافه شد.

مدیرکل گردشگری داخلی تصریح کرد: در آیین‌نامه ایجاد اصلاح وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، رستوران‌های ملل، بوتیک رستوران‌ها و کارفودها به تاسیسات گردشگری اضافه شد و در حال حاضر آیین‌نامه کارفودها در حال آماده شدن است.

او با بیان اینکه براساس شعار سال سازمان گردشگری ملل متحد برنامه‌هایمان را در چهار موضوع «گردشگری و صلح درونی، گردشگری و صلح با طبیعت، گردشگری و صلح اجتماعی و گردشگری و صلح جهانی» برنامه‌ریزی کرده‌ایم، ادامه داد: ما معتقدیم وفاق ملی که شعار دولت است با گردشگری اتفاق می‌افتد، تفاوت‌ها در همه جا وجود داد، اما در گردشگری تفاوت‌های فرهنگی، آیینی، قومی و گویشی تبدیل به صلح می‌شود.

فاطمی با اشاره به اینکه از مسیر غذا نیز می‌توانیم به صلح برسیم، ادامه داد: سالهاست که چین روی راه ابریشم کار می‌کند، ما نیز به راه ادویه رسیدیم، راهی که مسیر غذا است و در سال جاری سعی کردیم آن را برجسته کنیم. هماهنگی‌های لازم را با یونسکو انجام داده‌ایم و در استان‌های مختلف جشنواره‌ خوراک با رویکرد راه ادویه با همکاری سایر کشورها برگزار خواهیم کرد.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی افزود: در سیستان و بلوچستان دو سال پیاپی رویدادی را با مشارکت افغانستان، پاکستان، هند و عمان برگزار کردیم و امسال نیز آن را تکرار می‌کنیم، در سایر استان‌ها نیز با همکاری دیگر کشورها این رویکرد را ادامه می‌دهیم.

او ادامه داد: این مسیر با عنوان «طعم صلح در راه ادویه» مسیری را در قالب جشنواره‌های متعدد طی می‌کند و امسال برنامه‌های ما روی آن متمرکز شده است.

فاطمی معرفی کارکترهای گردشگری خوراک را یکی دیگر از برنامه‌ها عنوان کرد و افزود: تلاشمان این است که با این رویکرد فعالان این حوزه را که خودشان نیز جاذبه هستند معرفی کنیم.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی ابراز امیدواری کرد که این جشنواره به مسیرها و محورهای جدید گردشگری خوراک کمک کند.

او در پایان به برگزاری جشنواره آش اشاره کرد و افزود: این جشنواره به یکی از برندهای ما تبدیل شده که همه آش‌های ایرانی در این جشنواره عرضه می‌شود و امسال ۱۶ تا ۲۰ مهرماه در زنجان برگزار می‌شود.

همچنین در این آیین از پوستر و تیزر رویداد بین‌المللی راه ادویه و پوستر روز ملی آش ایرانی رونمایی شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403071000828
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha