امیر کرمزاده، مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اصفهان در این زمینه نوشت: با توجه به لزوم برنامهریزی مناسب بهمنظور برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه بینالمللی گردشگری اصفهان که امسال تلاش شد تا با جابجایی زمان برگزاری، بهجای مهرماه در آذرماه برگزار شود، در این برهه زمانی شورای سیاستگذاری این نمایشگاه با مشارکت ادارهکل و بخش خصوصی تشکیل و مقرر شد تا این شورا با برگزاری نشستهای مختلف و ایجاد کمیتههای زیرمجموعه خود، این نمایشگاه را با بهترین شرایط برگزار کند.
در این نشست تصمیم گرفته شد تا ضمن شناسایی و معرفی مجری توانمند، ارزیابی مشخصی در خصوص توانمندی مجری برای برگزاری نمایشگاهی درخور جایگاه اصفهان انجام شود. پسازآن به همکاران نمایشگاه بینالمللی اصفهان تأکید شد با توجه به اهمیت چگونگی برگزاری این نمایشگاه، شایسته است تا مجری پس از معرفی کامل و تائید این ادارهکل، طرح اجرایی خود را برای برگزاری این نمایشگاه به ادارهکل ارائه کند.
بیتردید دستاندرکاران صنعت گردشگری معتقدند یکی از مهمترین شاخصههای برگزاری یک نمایشگاه موفق، پرداختن به مقوله بازاریابی و تبلیغات مناسب پیش از برگزاری و همچنین در حین برگزاری است، لذا در اولین نشست به همکاران نمایشگاه بینالمللی اصفهان تأکید شد کتابچه معرفی نمایشگاه حداقل بهصورت دوزبانه، 2 ماه قبل از شروع نمایشگاه توسط مجری تهیه شود و در آن به معرفی نمایشگاه، چگونگی مشارکت داخلی و خارجی و شرایط حضور در نمایشگاه، شرایط حضور حامیان نمایشگاه، چگونگی حضور مدعوین و بازدیدکنندگان، انواع برنامههای جانبی، راههای ارتباطی با مسئولان برگزاری نمایشگاه، امکان ایجاد امکانسنجی و همچنین آدرس شبکههای اجتماعی برای دسترسی به آخرین اطلاعات و اخبار رسانه را در آن ارائه کند. همچنین بهمنظور بهبود فعالیتهای نمایشگاه مصوب شد تا در ذیل شورای سیاستگذاری نمایشگاه، چندین کمیته تشکل و این کمیتهها همچون کمیته بازاریابی و تبلیغات ، کمیته تشریفات و کمیته اطلاعرسانی با هماهنگی بخشهای دولتی و خصوصی و همچنین برگزارکنندگان نمایشگاه نسبت به برنامهریزی و اجرای برنامههای نمایشگاه پیش از برگزاری نمایشگاه اقدام کنند.
بیتردید با توجه به اهمیت موضوع نمایشگاه و نقش آن در توسعه گردشگری و بهتبع آن توسعه پایدار استان، کمیته بازاریابی و همچنین مجری نمایشگاه موظف شد تا نسبت به برنامهریزی لازم بهمنظور ایجاد و معرفی برند نمایشگاه در دو سطح ملی و بینالمللی به دلیل بینالمللی بودن نمایشگاه اقدام کند.
بیشک اصفهان یکی از مهمترین شهرهای بینالمللی است که با چندین شهر مطرح جهان دارای تفاهمنامه خواهرخواندگی است، متأسفانه در طی 3 دهه گذشته که این طرح فرهنگی در اصفهان اجراشده، آنطور که شایسته است از این فرصت فرهنگی اقتصادی بهره مناسبی برده نشده، لذا امید میرود تا در نمایشگاه آتی گردشگری اصفهان بتوان با تدابیری که شورای سیاستگذاری و بهویژه کمیته بازاریابی میاندیشد، بتوان از شهرهای خواهرخوانده و حتی شهرهای جهانی صنایعدستی همرتبه اصفهان، دعوت کرده تا در این نمایشگاه حضور یافته و مراودات فرهنگی و اقتصادی اصفهان در دو حوزه صنایعدستی و گردشگری با این شهرها مطرح از طریق این نمایشگاه انجام شود.
از دیگر برنامههای در نظر گرفتهشده در شورای سیاستگذاری نمایشگاه بینالمللی اصفهان، تلاش برای حضور تورگردانان و فعالین گردشگری کشورهای هدف گردشگری استان اصفهان در این نمایشگاه است، زیرا با توجه به فشرده بودن رقابت گردشگری بهویژه در محور غرب آسیا، شناسایی کشورهای هدف گردشگری از یکسو و تلاش برای حضور فعالان گردشگری کشورهای هدف گردشگری در این نمایشگاه برای تبادلات گردشگری میان اصفهان و این کشورها از سوی دیگر از اهمیت ویژهای برخوردار است و در این میان نقش مجری نمایشگاه و همچنین فعالان گردشگری استان قابلتوجه است.
با این وصف، 3 ماه پیش از برگزاری این نمایشگاه، فعالیتهای زیرساختی برای بهبود خدمات ارائهشده در این نمایشگاه آغازشده و امید میرود تا بتوان با جلب همکاری بخشهای خصوصی و دولتی شاهد برگزاری نمایشگاهی درخور شان فرهنگی و تمدن فلات مرکزی ایران باشیم.
انتهای پیام/
نظر شما