پاک‌سازی ۲۵ کیلومتری مسیر گردشگری خراسان شمالی تا استان گلستان

یک فعال محیط‌زیست در منطقه دوراهی دشت شهرستان گرمه در خراسان شمالی همه ساله با هزینه شخصی اقدام به پاک‌سازی ۲۵ کیلومتری مسیر گردشگری پارک ملی گلستان از دوراهی دشت تا پاسگاه تنگراه در استان گلستان می‌کند.

به گزارش میراث آریا، علی گودرزی معروف به علی دشتی مدیر واحد گردشگری دشتی و فعال محیط‌زیست در منطقه دوراهی دشت شهرستان گرمه در خراسان شمالی همه ساله با هزینه شخصی اقدام به پاک‌سازی ۲۵ کیلومتری مسیر گردشگری پارک ملی گلستان از دوراهی دشت تا پاسگاه تنگراه در استان گلستان می‌کند.

این فعال محیط‌زیست در این باره گفت: فرایند جمع‌آوری زباله در این مسیر زیبای گردشگری به مدت‌ ۲۰ روز با ۱۵ بانوی زحمت‌کش در ۲ طرف این جاده انجام می‌شود که تا امروز در روز کاری دوازدهم حدود یک تن زباله جمع‌آوری‌ شده است.

علی گودرزی افزود: حفاظت مشارکتی، گردشگری پاک و حفظ محیط‌زیست توجه به آموزش از سطح مدارس و فرهنگ‌سازی عمومی از طریق رسانه‌های گروهی و فضای مجازی را بسیار ضروری است.

او تصریح کرد: پارک ملی گلستان با وسعت ۹۱‌هزار و ۸۹۵ هکتار در اشتراک جغرافیایی ۳ استان خراسان شمالی، گلستان و سمنان قرار گرفته که به‌عنوان پانزدهمین اثر ملی طبیعی توسط سازمان وقت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سال ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی جهانی به ثبت رسیده است و در سال ۱۳۹۸ از طرف سازمان جهانی یونسکو به‌عنوان میراث طبیعی جهانی شناخته و به تمام دنیا معرفی شد که متأسفانه مورد بی‌مهری برخی از گردشگران و رهگذاران عبوری از این مسیر زیبای گردشگری قرار می‌گیرید که با ریختن زباله و به‌جاگذاشتن آثار مخرب از خودشان در این مسیر ضربه مهلک و غیر قابل جبرانی را از خودشان در این طبیعت زیبا و خاص به جا می‌گذارند.

این فعال محیط زیست بیان کرد: این بی‌توجهی چه عمدی و چه سهوی باعث شده که هرساله هزاران تن زباله از این پارک ملی باهمت شخصی و حمایت مدیریت پارک ملی، کارکنانشان و مردم خوب و مهمان‌نواز جوامع محلی اطراف پارک جمع‌آوری می‌شود که موجب افزایش منابع مالی، انرژی انسانی و جلوگیری از نابودی طبیعت زیبا را به همراه دارد.

گودرزی ادامه داد: امیدوارم روزی برسد که مردم جنگل و طبیعت را مانند خانه خود بدانند و در حفظ و نگهداری و پاکیزگی آن همت گمارند و این طبیعت زیبا و بی‌نظیر همان‌طور که از گذشتگان به ما رسیده ما بتوانیم به شکل بهتر به آیندگان تحویل دهیم و پارک ملی گلستان ذخیره‌گاه زیست‌کره زمین به‌عنوان گلستانی برای همه حفظ و نگهداری کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403071501103
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha