صنایع‌دستی و گردشگری باید به‌روز شوند 

مسئول انستیتوی بین‌المللی گردشگری با تاکید بر اینکه گردشگری نباید تحریم شود، گفت: گردشگری و صنایع‌دستی باید به‌روز و همگام با دنیای امروز شود.

به گزارش میراث‌آریا، رضا سلطانی در نشستی که در دانشگاه علم و فرهنگ با موضوع گردشگری و با حضور اساتید و دانشجویان دوره تکمیلی امروز ظهر برگزار شد، با بیان اینکه ایران ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد و مقوله مهاجرت فقط مختص ایران نیست، گفت: بعضاً مشکلات و مسایل را به مهاجرت ربط می‌دهند در حالی که مهاجرت در همه دنیا وجود دارد اما مهاجرت برای درآمد بیشتر و درآمد دلاری اگر مسئله افراد باشد می‌توانیم برداشت کنیم که یکی از راه‌های درآمد دلاری در همین کشور می‌تواند مشاغل آنلاین باشد.

او به لزوم افزایش مهارت‌های مختلف مانند زبان‌های دوم و سوم اشاره کرد و گفت: ایرانی‌ها در فضای مجازی بسیار خوب فعالیت دارند و می‌توانند این ظرفیت‌ها را در حوزه گردشگری به کار ببندند.

این مسئول با اشاره به اینکه نترسید و بدانید مردم خارج از کشور با ایران به اندازه تبلیغات منفی رسانه‌ها مشکل ندارند، گفت: به دنبال مقایسه نباشید و ظرفیت‌های داخلی خود را قدر بدانید و برای آنها تبلیغات کنید.

سلطانی با اشاره به اینکه به دنبال بهترین و بدترین نباشید و به ارتقای کیفیت در بخش‌های مختلف فکر کنید، گفت: سعی کنید کیفیت اقدامات و خدمات کشور خود مانند غذا در ایران را ارتقا دهید.

او افزود: گردشگری شغل و بیزینس محسوب میشود و باید به گردشگری به عنوان مشتری نگاه کنید و خدمات را براساس سلیقه او بسنجید و ارایه دهید.

او با تاکید براینکه باید واقع بینانه به مقوله های مانند گردشگری و صنایع دستی نگاه کنیم، گفت: در حوزه صنایع‌دستی نیز یکی از مشکلاتی که وجود دارد مربوط به عدم کاربردی شدن آن در دنیای امروز است.

سلطانی با طرح این سوال که آیا باید صنایع دستی را به شیوه قدیم و گذشته ارایه کرد یا به شیوه‌های جدید و با طرح و کاربردهای جدید، گفت: این ما هستیم که انتخاب می‌کنیم چطور و چگونه فعالیت کنیم، مسلما دنیا نیز به این سمت و سو رفته که در عین اینکه اصالت صنایع‌دستی را حفظ کرده، بتواند کاربردی‌سازی نیز انجام دهد پس باید به این مسئله اینطور نگاه کنیم که گردشگری و صنایع‌دستی باید به‌روز و همگام با دنیای امروز شود.

این مسئول با بیان اینکه باید مانند گردشگران فکر کنید و استانداردهای کشور خود را در نظر بگیرید، گفت: درک کردن دنیا از طریق دیگر دقیقا همان چیزی است که برای رشد گردشگری نیاز داریم.

او با بیان اینکه باید کاری کنیم که بقیه از ما تعریف کنند، گفت: باید ظرفیت‌هایی را ایجاد کنیم که گردشگران و آژانس‌های مسافرتی از ما تعریف کنند می‌توانیم جذب گردشگر و درآمد داشته باشیم.

سلطانی با بیان اینکه متاسفانه تحریم‌ها باعث مشکل در حوزه گردشگری شده است، گفت: کشورهایی مثل آمریکا با تحریم‌هایشان حوزه گردشگری را منع کرده‌اند که این خلاف مباحث صلح بین المللی است.

او افزود: بارها سعی کرده‌ام اقداماتی انجام دهم تا این تحریم ها از بین برود و گردشگری از بند سیاستهای تحریمی آمریکا نجات پیدا کند اما متاسفانه محقق نشده است. 

مسئول انستیتوی گردشگری بین‌المللی با بیان اینکه جلساتی را با جامعه بوم‌گردی داشتم، گفت: دوستی بین ملت‌ها می‌تواند از طریق گردشگری اتفاق بیفتد و دوستی و صلح را رقم می‌زند.

او با اشاره به محتوای موزه دفاع مقدس و مباحث مشابه در گردشگری صلح گفت: نشان دادن آثار جنگ و برگزاری فستیوال‌های مختلف صلح می‌تواند اقداماتی باشد که در زمینه گردشگری به صلح منجر شود.

این فعال گردشگری با اشاره به اینکه درک مشکلات مردم می‌تواند از طریق گردشگری صلح اتفاق بیفتد، گفت: مثلا در زلزله بم اولین کسانی که کمک‌رسانی کردند گردشگرانی بودند که به آنجا رفته بودند پس حضور در مکان به واسطه گردشگری می‌تواند بسیار کمک کننده در درک متقابل باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه محیط در رفتارها تاثیر دارد، گفت: مردم اگر در محیط حاضر شوند مثلا به شهری گرم در جنوب بروند رفتارهای مشابه آن نقاط را درک می‌کنند پس درک متقابل می‌تواند از طریق گردشگری اتفاق میفتد.

او با اشاره به اینکه گردشگری می‌تواند درهای گفت‌وگو را برای صلح باز کند، گفت: مردم به بهانه گردشگری می‌توانند در خصوص مباحث مختلف باهم صحبت کنند و مشکلات را حل و فصل کنند.

او تصریح کرد: گردشگری ایران کاملا مردمی است و این اشتباه است که در دنیا تفکر تحریم سفر وجود دارد و معتقدیم که باید سفر و گردشگری اتفاق بیفتد.

او تاکید کرد: روحانیون و اقشار مذهبی به ویژه ائمه جمعه به دلیل ارتباط بین مردم و مسیولان می‌توانند تاثیرات مثبتی را در این خصوص ایفا کنند و حضور آنها میتواند بخشی از تحقق گردشگری صلح باشد و گردشگران خارجی هم می‌توانند بیشتر با این اقشار ارتباط داشته باشند و با ایدئولوژی‌ها و طرز فکرهای مخالف هم آشنا شوند.

او افزود: گردشگری ایران اگر توسط ایرانیان خارج از کشور تبلیغ شود مردم همه دنیا می‌توانند به ایران سفر کنند و با فرهنگ و آداب و رسوم این مردم آشنا شوند لذا این فراخوان را باید بدهیم که به ایران سفر کنید.

این مسئول به انواع گردشگری خصوصا گردشگری حلال و صنایع دستی تصریح کرد: باید بخش گردشگری به بخش خصوصی واگذار شود کما اینکه مسئولان خصوصا وزیر میراث فرهنگی در جلساتی مطرح کردند که بخش خصوصی را توسعه می‌دهیم و امور را به آنها واگذار می‌کنیم که این مسئله نویدبخش است.

برنامه‌های اجرایی در مسیر درآمدزایی گردشگری طراحی شود

صنایع‌دستی و گردشگری باید به‌روز شوند 

سعید هاشمی رییس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ ضمن اشاره به هفته گردشگری و نوسانات سیاسی اظهار کرد: گردشگری در مسیر آسایش و آرامش و امنیت شکل می‌گیرد و امیدوار هستیم که بتوانیم بسترهای مناسب را برای ورود گردشگران سراسر دنیا فراهم کنیم.

او با بیان اینکه این نشست تخصصی به مقوله گردشگری اختصاص دارد، گفت: در اسناد بالا دستی هم که بنگریم صرفا به آثار تاریخی توجه شده و ابعاد دیگر مورد توجه نیست و شاید لازم است به این مقوله توجه ویژه‌ای شود.

این مسئول با بیان اینکه باید به سایر بخش‌ها و خدمات مانند غذا و خوراک توجه شود، گفت: باید صنعت گردشگری از ظرفیت‌های مختلف مانند مهاجران که امروز فقط به چشم تهدید نگاه می‌شود، توجه کرده و از آن‌ها فرصت‌سازی کنیم.

استادیار دانشگاه علم و فرهنگ همچنین به استفاده از گردشگری حلال و … اشاره کرد و گفت: لازم است در این زمینه کاملا تخصصی کار کنیم و مقوله‌های متعدد را دنبال کنیم تا بتوانیم مجموعا برآیند مطلوبی داشته باشیم.

هاشمی با تاکید بر اینکه رشد همه جانبه گردشگری اقدامات فراگیر زیادی را می‌طلبد گفت: ظرفیت نیروی انسانی دانشگاهی  و نخبگانی آماده هر نوع کمک‌رسانی در این خصوص است.

او افزود: برنامه‌های اجرایی ما در صنعت گردشگری باید در مسیر درآمد اصلی از حوزه گردشگری طراحی شود کمااینکه هنوز اینطور نیست.

او با بیان اینکه باید مسئولان در سند توسعه گردشگری اولویت اول تا سوم باشند، گفت: بخش خصوصی باید در بخش تحقیق و توسعه هم هزینه کرده و پروژه های مشترکی تعریف شود.

هاشمی در بخش آخر سخنانش از لزوم ایجاد مرکز مشترک در راستای توسعه همکاری دانشگاه با این موسسه گردشگری خبر داد.

گفتنی است انیستیتوی بین المللی گردشگری دارای ۳۸ شعبه در ۳۸ کشور دنیاست و ۱۸ وزیر گردشگری و دولت دنیا در آن رسما عضویت دارند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403071501140
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha