ناشناخته بودن، مشکل اصلی پایتخت در حوزه گردشگری/ تاسیس سازمان گردشگری تهران به کجا رسید؟

مناسبت‌های مختلف، فرصت بسیار با ارزشی برای معرفی جاذبه‌ها، داشته‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری هر شهر یا منطقه است.

میراث‌آریا: هر شهر یا استان نیاز دارد تا در مناسبت‌های مختلف ظرفیت‌های فرهنگی تاریخی و جاذبه‌های گردشگری خود را معرفی کند و در این میان تهران به‌عنوان پایتخت کشور و نیز پرجمعیت‌ترین شهرایران به این موضوع، نیاز بیشتری دارد. چرا که امروزه تهران با وجود ظرفیت‌های متعدد فرهنگی، تاریخی و گردشگری بیشتر از این که به عنوان یک مقصد گردشگری شناخته شود به عنوان یک معبر مورد استفاده قرار می‌گیرد که در شان این پایتخت بزرگ نیست.

این در حالی است که مناسبت‌های مختلفی برای معرفی هرچه بهتر تهران وجود دارد که از آن جمله می‌توان به «هفته فرهنگی تهران» اشاره کرد. هفته‌ای که از ۱۴ الی ۲۱ مهر است و با یک برنامه‌ریزی دقیق و مناسبت می‌توان تهران را به سایر شهرهای کشور به خوبی معرفی کرد تا جاذبه‌های گردشگری تهران تنها به دریاچه چیتگر و برج میلاد محدود نشود.

فرصت ارزشمند یک هفته‌ای

با توجه به دستورالعملی که از وزارت کشور به همه استانداری‌ها اعلام شده، همه استان‌ها یک هفته را به‌عنوان هفته فرهنگی باید داشته باشند؛ لذا در تهران هم یک هفته به‌عنوان هفته فرهنگی انتخاب شده است. در شهر تهران از ۱۴ الی ۲۱ مهرماه به عنوان «هفته فرهنگی شهر تهران» نام‌گذاری شده است.

این هفته فرصت مناسبی برای معرفی داشته‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی تاریخی تهران است. اگرچه در سال‌های اخیر تلاش‌های خوبی در این باره انجام شده و در حال حاضر دستگاه‌های مختلف برای معرفی و شناساندن ظرفیت‌های فرهنگی تاریخی تهران بزرگ دست به کار شده‌اند با این حال به نظر می‌رسد نیازمند این هستیم که تلاش‌ها در این باره دو چندان شود.

امسال البته در کنار شهرداری تهران، دستگاه‌های مختلف نیز دست به کار شده‌اند و برای معرفی تهران پای کار آمده‌اند. استانداری تهران ۱۰۵ برنامه را برای هفته فرهنگی تهران و شهرداری تهران نیز ۲۰۰ برنامه به این مناسبت تدارک دیده است با این حال سوالی که پیش می‌آید این است که آیا این برنامه‌ها کافی است و یا به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که بتواند به خوبی تهران را معرفی کند.

گردشگری فرهنگی، مهمترین مولفه تهران

مهمترین مولفه هفته فرهنگی تهران می‌تواند حوزه گردشگری باشد، آن هم گردشگری فرهنگی. گردشگری فرهنگی یعنی بازدید از موزه‌ها، کتابخانه‌ها، آثار فرهنگی تاریخی، دیدار با بزرگان و پیشکسوتان علم و فرهنگ و ...

تهران با قدمت چند صد ساله نقش‌های گوناگونی را در تولید فرهنگ، آداب، رسوم و خصوصیات و ویژگی‌های ایرانی اصیل به هموطنان و سایر وابستگان کشورهای دیگر به اثبات رسانده و به همین دلیل معرفی آن در هفته فرهنگی تهران از جنبه‌های فرهنگی ضروری است.

با این حال برخی از افراد، گردشگری تهران و آثار فرهنگی تاریخی را محدود به تعداد خاصی آثار می‌دانند در حالی که تهران بیش از ۳۰۰ جاذبه گردشگری دارد که می‌تواند به یکی از مهمترین مقاصد گردشگری در کشور تبدیل شود. اما متاسفانه بسیاری از شهروندان تهرانی و نیز افرادی که به مناسبت‌های مختلف به تهران سفر می‌کنند از این جاذبه‌های گردشگری و تاریخی اطلاع دقیقی ندارند و کمتر به آن‌ها سر زده‌اند.

به‌عنوان مثال موزه ملی ایران یکی از ارزشمندترین موزه‌های منطقه است اما آن طور که باید و شاید معرفی نشده و گردشگران و مردم تهران با این گنجینه ارزشمند فرهنگی تاریخی آشنایی زیادی ندارند.

این همه در حالی است که در منطقه ۱۲ تهران که موزه ملی نیز در آن واقع شده موزه‌ها و مراکز فرهنگی تاریخی بی‌شماری وجود دارد که در دل هر کدام قصه شنیدنی نهفته است. برخی از آن‌ها لوکیشین فیلم‌های سینمایی و یا سریال‌های خاطره‌انگیز هستند که می‌تواند برای هر بازدید کننده دارای جذابیت باشد.

در کنار موزه ملی ایران، مجموعه جهانی کاخ گلستان یکی دیگر از آثار ارزشمند تاریخی در منطقه ۱۲ تهران است که در دل خود روایت‌های فراوانی از دوران قاجار دارد و سینه این کاخ مخزن‌الاسرار دوران پادشاهان قاجار و تصمیمات مختلف از جمله صدور فرمان مشروطیت است.

بازار بزرگ تهران، مسجد جامع بازار، مسجد امام خمینی، مدرسه ژاندارک، کلیسای ژاندارک، امامزاده سید نصرالدین، میدان مشق، سردرباغ ملی و ... تنها بخشی از ظرفیت‌های مهم فرهنگی، تاریخی و گردشگری در منطقه ۱۲ تهران است که معرفی صحیح آن‌ها می‌تواند باعث شود تا تهران به یکی از بهترین شهرهای گردشگری فرهنگی در کشور تبدیل شود.

تهران، شهری با قدمت هزاران سال

این همه در حالی است که تهران به‌عنوان یک شهر کهن و تاریخی و به‌عنوان شهری که بیش از ۲۵۰ سال است عنوان پایتخت را یدک می‌کشد، در دل خود دارای آثار فرهنگی، تاریخی و گردشگری است که معرفی هر کدام از آن‌ها می‌تواند باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی و افزایش ضریب ماندگاری آنان باشد.

تهران شهری است که تاریخی هزاران ساله را در خود جای داده است متاسفانه بیشتر مواقع قدمت واقعی آن به فراموشی سپرده شده و به عنوان شهری دویست ساله معرفی شده است. شاید دلیل این امر آن باشد که تهران از حدود دویست سال قبل به پایتختی انتخاب شده بود و درست از زمان قاجاریه است که به معنی واقعی، حالت شهر را به خود می‌گیرد و ترقی و رشد آن از همین زمان شروع می‌شود. اما واقعیت این است که تهران شهری سه هزار ساله با آثار متعدد دیدنی است که به خوبی معرفی نشده است.

کاخ سعدآباد، کاخ نیاوارن، موزه آبگینه، موزه رضا عباسی، موزه پول و سکه، موزه ملک، برج آزادی، موزه سفال، خانه موزه مقدم، برج میلاد، دریاچه چیتگر، امامزاده صالح، بازار تاریخ تجریش، باغ موزه دفاع مقدس، پارک نهج‌البلاغه، موزه زمان، خانه ظهیرالاسلام، عمارت مسعودیه، باغ موزه قصر، امامزاده عبدالله، امامزاده یحیی، برج طغرل، موزه جواهرات، باغ موزه فردوس و ... از مهمترین آثار فرهنگی، تاریخی و جاذبه‌های گردشگری تهران به حساب می‌آید که هر گردشگر در بازدید از این آثار به طور حتم می‌تواند این جاذبه‌ها را برای افراد دیگر نیز معرفی و تبلیغ کرده و باعث افزایش بازدیدکنندگان از این آثار باشد.

در کنار آثار فرهنگی تاریخی و جاذبه‌های گردشگری تهران، صنایع دستی این شهر نیز دارای اهمیت است. خیابان نجات‌الهی تهران که به خیابان ویلا مشهور است مرکز اصلی عرضه و فروش صنایع‌دستی است. این در حالی است که کارگاه‌های متعدد صنایع‌دستی در گوشه و کنار تهران وجود دارد که می‌تواند مقصد بسیار خوبی برای گردشگران و بازدیدکنندگان باشد.

تهران می‌تواند یک شهر دیدنی باشد که افراد زیادی در داخل و خارج کشور برای بازدید از آثار فرهنگی، تاریخی و گردشگری این شهر علاقه‌مند باشند به شرط این که تهران را به خوبی معرفی کنیم و «هفته فرهنگی تهران» برای این کار، بهترین فرصت است.

تشریح دلایل تاسیس سازمان گردشگری از سوی رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران

سید احمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران در صفحه شخصی خود در اپلیکیشن ایکس دلایل و مزیت‌های تاسیس سازمان گردشگری را تشریح کرد.

وی نوشت: یکی از دلایل تاسیس سازمان⁧ گردشگری شهر تهران، ‌افزایش شاخص سلامت، بهداشت روانی، رشد خلاقیت و مهارت، آموزش، توسعه روابط خانوادگی و جمعی، پرورش روحیه اجتماعی، افزایش بهره‌وری، کار و اشتغال است.

برگشت لایحه تشکیل سازمان گردشگری شهرداری تهران

اعضای شورای شهر تهران مردادماه سال جاری لایحه «مجـوز تشـکیل سازمان گـردشـگری و مـراکز تفریحی شهر تهران» را برای بررسی بیشتر ساختارها به کمیسیون‌های تخصصی برگشت دادند.

اعضای شورای تهران در جلسه امروز خود بررسی  لایحه « مجـوز تشـکیل سازمان گـردشـگری و مـراکز تفریحی شهر تهران» را روی میز بررسی قرار دادند و نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در تشریح جزییات این لایحه گفت: با توجه به تکلیف شهرداری تهران در برنامه چهارم توسعه شهر تهران مبنی بر تشکیل سازمان گردشگری،‌ شهرداری تهران لایحه‌ای به شورای شهر ارسال کرد که خیلی کلی بود و فاقد اهداف و چشم انداز و راهبردها و ادغام بود و لایحه ارسال شده تنها در مورد مجوز تشکیل سازمان گردشگری بود نه جزئیات آن که ما در کمیسیون این لایحه را بررسی کردیم.

وی با بیان اینکه کمیسیون های مشترک بر روی این لایحه کار کردند و قرار شد فرصت دوماهه‌ای به شهرداری داده شود که مسائل مدنظر کمیسیون‌ها را لحاظ کرده و برای تصویب مجددا به شورای شهر ارسال کند، گفت: برای ارتقاء مراکز گردشگری تهران باید سازمانی بر اساس عدالت شهری تشکیل شود و شهرداری تهران برای رفع کمبودها و ارتقاء وضعیت گردشگری و تبدیل تهران به شهر گردشگری با رویکرد کوچک و چابک سازی ساختار شهرداری با محوریت اراضی عباس آباد نسبت به این مهم اقدام کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403071601170
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha