قایق مربوط به دوره سیل سوئدی در لهستان پیدا شد

بقایای یک قایق در سواحل رودخانه ویستولا (Vistula) در نزدیکی روستایی به اسم Łomianki Dolne، در شهرستان ورشو غربی در لهستان شناسایی شد.

به‌گزارش میراث آریا، بقایای قایقی مربوط به دوران سیل سوئدی (دوره‌ای در نیمه قرن ۱۷ میلادی در تاریخ لهستان) در روستایی در ورشوی غربی لهستان کشف شد. وجود این قایق چندین سال است که توسط مردم محلی مشاهده شده است، اما اخیرا برای بررسی بیشتر به حفاظت از بناهای تاریخی منطقه‌ی مازوویا گزارش شده است.

به گفته کارشناسان، قدمت این قایق مربوط به دوره سیل سوئدی است، مجموعه ای از لشکرکشی‌های قرن هفدهم در کشورهای مشترک المنافع لهستان- لیتوانی که توسط امپراتوری سوئد انجام شد. این دوره  به دلیل مقیاس بزرگ و ویرانی‌هایی که برای لهستان ایجاد کرد، به «سیل سوئدی» معروف است.

باستان‌شناسان به دلیل سطح بالای آب رودخانه هنوز مکان را بررسی نکرده‌اند، اما بر اساس شواهد عکاسی، طول این کشتی به ۳۰ متر می‌رسد و احتمالا یک شناور کف‌تخت است که برای حمل بار استفاده می‌شده است.

این نوع قایق‌ها به‌صورت دستی توسط پاروزن‌ها به حرکت در می‌آمدند و برای کار با قایق‌هایی با این اندازه به ۲۰ نفر نیروی کار نیاز بود.

در طول قرن شانزدهم تا هفدهم، رودخانه ویستولا تحت تسلط بازرگانانی بود که در گدانسک فعالیت می کردند و شبکه گسترده ای از انبارها و بنادر در امتداد رودخانه برای حمل و نقل غلات را کنترل می‌کردند. وقتی کشتی‌ها به گدانسک می‌رسیدند، معمولا برچیده می‌شدند و به عنوان الوار فروخته می‌شدند، زیرا بازگشت به سمت رودخانه برایشان مقرون‌به‌صرفه نبود.

معلوم نیست چه مقدار از کشتی در بستر رودخانه باقی مانده است. با این حال، بخش غوطه‌ور شده به‌دلیل شرایط بی‌هوازی، احتمالا به بهترین شکل حفظ‌ شده است. رابرت ویروستکیویچ، مسئول خدمات اضطراری باستان‌شناسی لهستان، گفت: حتی ممکن است آثاری از محموله هنوز در بستر رودخانه باقی مانده باشد که می‌تواند اطلاعات مفیدی در مورد آن دوران به ما بدهد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403071601190
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha