گردشگری نیازمند سرمایه‌گذاری و فرهنگ‌سازی است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم گفت: علاوه بر گردشگری زیارت، استان قم در حوزه‌های دیگر مانند گردشگری سلامت دارای ظرفیت است و حوزه گردشگری نیازمند سرمایه‌گذاری و فرهنگ‌سازی است.

به ‌گزارش میراث‌آریا، علیرضا ارجمندی روز چهارشنبه ۱۸ مهرماه ۱۴۰۳ در نشست تخصصی «اقتصاد گردشگری، با محوریت نقش گردشگری در توسعه اقتصادی و وفاق ملی و تبیین اندیشه‌های مقام معظم رهبری (مدظله عالی) و ریاست‌جمهوری درباره گردشگری و وفاق ملی» که در سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت سید حسن نصرالله بیان کرد: ان‌شاءالله به زودی شاهد نابودی کامل رژیم اشغالگر قدس باشیم. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم خاطرنشان کرد: گردشگری صنعت است و برای توسعه و رشد آن، نیازمند همفکری و همکاری دستگاه‌های مختلف هستیم.  

او گفت: هدف از برگزاری این جلسه، ترسیم نقشه راه برای آینده بهتر، هم‌افزایی و ایجاد وفاق ملی برای ایران‌آباد به ویژه در حوزه گردشگری است و توجه به این حوزه می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال برای جوانان و جذب سرمایه‌گذار شود.

ارجمندی افزود: با توجه به اتفاقات خوبی که در دولت سیزدهم در حوزه گردشگری مانند لغو روادید افتاد، شاهد حضور گردشگرانی از کشورهای گوناگونی مانند هند، حوزه خلیج فارس و اروپا در کشور هستیم و این گردشگران نیازمند توسعه خدمات همه‌جانبه هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم با بیان این که صنعت گردشگری نیازمند همکاری و مشارکت دستگاه‌های مختلف است، تأکید کرد: بدون همکاری سایر دستگاه‌ها، توسعه در بخش گردشگری انجام نمی‌شود.

ارجمندی با بیان این که نقش این اداره کل، هماهنگی بین دستگاه‌ها برای توسعه و جذب گردشگر است، ظرفیت این استان را برای گردشگری بسیار خوب ارزیابی و بیان کرد: این ظرفیت سالانه به ۲۰ میلیون زائر هم می‌رسد. در بیش‌تر مقاطع سال، تخت‌های مراکز اقامتی استان قم به طور کامل پر می‌شود.

او گفت: رشد و توسعه گردشگری شامل عواملی همچون تبلیغات در بخش سلامت، طبیعت، فرهنگی، بازارهای مناسب و شاخص برای ماندگاری بیش‌تر زائر، اعتماد به بخش خصوصی و رفع موانع برای حضور سرمایه‌گذار است و الان این حوزه بیش از ۸۵ درصد در اختیار بخش خصوصی است و قم ظرفیت منحصر به فردی در حوزه جذب گردشگری دارد.    

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم ادامه داد: این استان در حوزه طبیعی و فرهنگی به ویژه میراث‌فرهنگی از غنای خوبی برخوردار است که حتی مردم استان قم از آن اطلاع ندارند.

او با بیان این که یکی از عوامل ماندگاری زائر بازار است، افزود: بازارها هم در اقتصاد گردشگری و هم در ماندگاری مسافر نقش مهمی ایفا می‌کنند و در قم بازارهای خوبی داریم که مورد استقبال گردشگران نیز قرار گرفته است و باید بازارهای موجود را برای گردشگران فعال و جذاب نماییم.

ارجمندی با اشاره به این که بازارهای قدیمی؛ تاریخ، هویت و فرهنگ هر منطقه است، اظهار کرد: باید در احیای بازارهای قدیمی به ویژه بازارهایی که جنبه تاریخی دارند، بکوشیم و این امر را در استان تبیین کنیم.

او اضافه کرد: یکی از نمونه‌هایی که دستگاه‌های مختلف با این اداره‌کل همکاری داشتند، احیاء و مرمت بازار کهنه، میدان کهنه و سرای ملا حسین است که می‌تواند یک محور تاریخی‌گردشگری برای ماندگاری بیش‌تر زائران در شهر قم باشد.

او اطلاع‌رسانی و معرفی میراث‌فرهنگی، مراکز تاریخی و گردشگری و صنایع‌دستی را ضروری برشمرد.   

ارجمندی خاطرنشان کرد: ۱۹ دستگاه در رشد و توسعه حوزه گردشگری در زمینه‌های مختلف نقش‌آفرینی دارند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم همچنین از همکاری مشترک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم در برگزاری این نشست تخصصی قدردانی کرد.

گردشگری نیازمند سرمایه‌گذاری و فرهنگ‌سازی است

همفکری دستگاه‌ها در حوزه گردشگری ضرورت دارد

فرماندار کهک، بر هم‌افزایی و همفکری همه دستگاه‌ها در حوزه گردشگری تأکید کرد.

علیرضا گلچین نیز در این نشست گفت: در شهرستان کهک ظرفیت‌های خوبی در حوزه گردشگری وجود دارد.

او با اشاره به نزدیکی شهر کهک به شهر قم افزود: از جمله مراکز گردشگری در این شهرستان می‌توان به بقاع متبرک امامزادگان(ع)، منزلگاه ملاصدرا و برف‌انبار اشاره کرد.

گلچین به برخی از طرح‌های در دست انجام این شهرستان اشاره و خاطرنشان کرد: اگر به دنبال رشد در حوزه گردشگری در شهرستان کهک هستیم، باید تلاش نماییم، زمینه حضور سرمایه‌گذار را در این شهرستان فراهم کنیم.

فرماندار کهک با اشاره به تازه‌تأسیس بودن شهرستان کهک، اطلاع‌رسانی و معرفی مراکز گردشگری و تاریخی این شهرستان را ضروری دانست.  

گردشگری نیازمند سرمایه‌گذاری و فرهنگ‌سازی است

جذب سرمایه‌گذار در توسعه حوزه گردشگری ضروری است

رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: جذب سرمایه‌گذار و رفع موانع در حوزه خدمات‌رسانی در توسعه حوزه گردشگری ضروری است.

روح‌الله امراللهی افزود: قم برای رشد و توسعه گردشگری نیازمند یک سری زیرساخت در این بخش است. اگر این نیازمندی‌ها برطرف شود، حوزه گردشگری هم رشد و توسعه پیدا می‌کند. باید کاری کنیم که شعار «هر شهروند یک خادم» فرهنگ‌سازی شود.

او تصریح کرد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم در دوره دهم با برگزاری نشست‌های گوناگون پیگیر مطالبات و مشکلات فعالان حوزه گردشگری است.

امراللهی اضافه کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در زمینه رونق گردشگری استان تلاش می‌کند که آثار آن در سال‌های آینده قابل مشاهده است و این نتایج برای شهر قم بسیار ارزشمند است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با بیان این که در شورای اسلامی شهر قم هشت راهبرد در حال بررسی است که یکی از این راهبردها گفتمان قرآنی در زندگی شهروندی است، گفت: اگر این گفتمان شکل بگیرد، سخاوت جمعی و قناعت فردی را به همراه خواهد داشت.

او خاطرنشان کرد: ما نوزدهمین استانی هستیم که مالیات می‌پردازیم و سی و یکمین استانی هستیم که دریافت اعتبارات داریم. حدود یک دهه است که قطار تهران– قم– اصفهان راه‌اندازی نشده است که اگر ایستگاه قم راه‌اندازی شود، مردم می‌توانند در مدت زمان ۳۵ دقیقه از این شهر به مقصد فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) حرکت کنند.

امراللهی گردشگری سلامت را در استان قم مورد توجه قرار داد و گفت: گردشگران سلامت در حالی برای درمان به قم می‌آیند که برای اقامت به تهران می‌روند و باید این مسأله به صورت جدی مرتفع شود که این گردشگران در قم سکونت داشته باشند. رئیس شورای اسلامی شهر قم با تأکید بر این که باید اقامتگاه‌های مناسبی در مسیر حرم مطهر تا جمکران ایجاد شود، گفت: در حریم شهر نیز باید به موضوع گردشگری سلامت به صورت ویژه توجه شود.   

گردشگری نیازمند سرمایه‌گذاری و فرهنگ‌سازی است

لزوم جذب سرمایه‌گذار برای توسعه گردشگری قم

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم گفت: نیازمند جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای رشد و توسعه صنعت گردشگری استان قم هستیم. حوزه گردشگری از حوزه‌هایی است که در قم مغفول مانده است.

محمد ایرانی افزود: برای توسعه گردشگری باید به مواردی چون ماندگاری زائر و ایجاد جذابیت توجه کنیم، امروزه با وجود ظرفیت‌هایی که در استان است، نتوانسته‌ایم، از ظرفیتی مانند حضور زائر برای توسعه گردشگر بهره ببریم.

او بیان کرد: در این موارد مشکلاتی وجود دارد و از جمله دلائل عدم رفع این موانع، ناتوانی در جذب سرمایه و فضاسازی برای حضور سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری است و همه این موارد نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها در استان است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم خاطرنشان کرد: حوزه گردشگری، صنعت پاکی است و سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند زمینه‌ساز اتفاقات خوب در این حوزه باشد.

ایرانی اظهار کرد: جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای رشد صنعت گردشگری استان از اصلی‌ترین برنامه‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم در دوره دهم است. تشکیل کمیسیون گردشگری در اتاق بازرگانی با بهره‌گیری از افراد دغدغه‌مند و فعال یکی از نقاط درخشان اتاق در ۱۶ ماه گذشته بوده است که به موجب فعالیت‌ها و پیگیری‌هایی که انجام داده‌اند، با اصلاح روابط بخش خصوصی با دستگاه‌های حاکمیتی باعث رونق صنعت گردشگری استان شده‌اند.

او با تأکید بر این که در گام نخست عارضه‌یابی انجام شده است، گفت: در این کمیسیون بررسی شده است که چرا حضور گردشگر در استان قم حدود ۴ ساعت است؛ اما در خراسان رضوی میانگین ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت و میانگین حضور گردشگر در استان فارس (شهر شیراز) ۳۶ ساعت است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم با بیان این که استان قم نیز مانند استان‌های دیگر باید از اقتصاد گردشگری بهره کافی ببرد، تصریح کرد: اگر بخواهیم، واقعیت‌ها را در نظر داشته باشیم، با توجه به نزدیکی استان به پایتخت با مزایا و معایبی مواجه هستیم.

ایرانی با بر شمردن نقاط ضعف قرار گرفتن استان قم در نزدیکی تهران را مورد اشاره قرار داد و گفت: بخشی از امکانات ما در سال‌های گذشته به درستی به کار گرفته نشده و همین سبب شده است که این ظرفیت را استان تهران و سایر استان‌های مجاور از ما بگیرند. استان قم نیازمند هتل‌های ۵ ستاره و ۴ ستاره است.   

او با بیان این که برای ماندگاری بالای گردشگران باید تأمل کرد، گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم، به استانداری پیشنهاد کرده است تا بخش قابل‌توجهی از تسهیلات تکلیفی که دولت مشخص می‌کند، برای هنر و گردشگری استفاده شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم با اشاره به تغییر فرهنگ استفاده از مجتمع‌های بین‌راهی تصریح کرد: نخستین مجتمع بین‌راهی در استان قم در سال‌های اولیه مورد توجه مسافران نبود؛ ولی در حال حاضر رویکرد در کل کشور تغییر کرده و در همه استان‌ها مجتمع بین‌راهی ساخته شده و در تعطیلات چندروزه تمام مجتمع‌های بین‌راهی شلوغ است و باید از این ظرفیت استفاده مفید بشود.

ایرانی افزود: باید با هنرمندی از این ظرفیت بهره برد و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم نیز حاضر است با برگزاری همایش‌ها، جذب سرمایه‌گذار و معرفی سرمایه‌گذاری در کنار فعالان گردشگری باشد.

گردشگری نیازمند سرمایه‌گذاری و فرهنگ‌سازی است

تسهیل سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری قم ضرورت دارد 

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم گفت: فعالان اقتصادی بسیاری در کشور حضور دارند که به سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری قم علاقه دارند که تحقق این مهم با تسهیل شرایط ورود امکان‌پذیر است.

شهاب علی‌عرب افزود: بخش خصوصی قم عزم خود را برای ورود بیش‌ازپیش به حوزه گردشگری جزم کرده و تحقق این امر نیازمند تسهیل‌گری دستگاه‌های اجرایی و تصمیم‌ساز است.

او با اشاره به فعالیت‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم در ۱۶ ماه گذشته برای جذب سرمایه‌های خارج از استان در صنعت گردشگری گفت: از گذشته استان قم به واسطه برخورداری از نعمت حضور حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران، همواره مورد توجه گردشگران مذهبی بوده است که در تلاش هستیم تا ابعاد دیگری از گردشگری را همچون گردشگری سلامت و سیاحتی را در استان به شرایط ایده‌آل برسانیم.

نائب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران از گردشگری سلامت به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم قم یاد کرد و افزود: برای معرفی این ظرفیت بالقوه به سراسر کشور و کشورهای منطقه نیاز به تأمین زیرساخت‌هایی همچون مراکز اقامتی و حمل‌ونقل هستیم.

همچنین در این نشست تخصصی تعدادی از شرکت‌کنندگان دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را بیان کردند و مسئولان حاضر در جلسه نیز پاسخگوی پرسش‌های مطرح‌شده بودند.

در این نشست تخصصی، پیشکسوتان بخش گردشگری، فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری و تعدادی مسئولان و کارشناسان دستگاه‌های مختلف دولتی از جمله سرهنگ فرامرزی رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی استان قم، محمدرضا حاجی‌رضا رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم، مرتضی خوش‌لهجه مدیرعامل شرکت گاز استان قم، علیرضا خاکی مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، علی رمضانی رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری قم و ... حضور داشتند.

در پایان این نشست تخصصی به مناسبت هفته گردشگری از تعدادی از پیشکسوتان بخش گردشگری، فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری و مدیران دستگاه‌های دولتی استان قم با اهدای تندیس و لوح سپاس قدردانی شد.

همچنین یک نهال زیتون به عنوان درخت یادبود هفته گردشگری با شعار صلح و دوستی (مهر ۱۴۰۳) در محوطه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم با حضور تعدادی از مسئولان و فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری کاشته شد.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم در کلیومتر ۵ آزادراه قم – تهران (آزادراه خلیج‌فارس) قرار دارد و نشانی اینترنتی آن https://qomccima.ir و تلفن تماس آن ۳۶۱۵۰ با پیش‌شماره ۰۲۵ است. 

انتهای پیام/

کد خبر 1403071901407
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha