عملیات اجرای فاز ۲ متروی شیراز تا اطلاع ثانوی متوقف شد

هیئتی متشکل از متخصصان، کارشناسان و مدیران پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری روز شنبه ۲۱ مهرماه به منظور بررسی وضعیت پروژه احداث خط متروی ۲ شیراز که از نزدیکی حافظیه می گذرد، وارد شیراز شدند.

 به گزارش میراث‌آریا، هیئتی متشکل از متخصصان، کارشناسان و مدیران پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری روز شنبه ۲۱ مهرماه به منظور بررسی وضعیت پروژه احداث خط متروی ۲ شیراز که از نزدیکی حافظیه می‌گذرد، از این محدوده بازدید کردند.

دراین بازدید که با حضور مصطفی ده‌پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری  انجام شد، وضعیت پروژه خط ۲ مترو مورد بررسی و انطباق با الزامات  قانونی حفاظت از آثار تاریخی قرار گرفت.

در بازدید رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری که به همراه مدیران تخصصی (معاون پژوهشی، مشاور تخصصی و روسای پژوهشکده‌های باستان‌شناسی، حفاظت و مرمت، بناها و بافت‌های تاریخی) از قطار شهری شیراز انجام، مقرر شد تا سازمان قطار شهری و شهرداری شیراز تمامی اسناد، اطلاعات و داده‌های پروژه را در اختیار وزارت میراث‌فرهنگی و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری قرار دهند تا پس از ارزیابی و بررسی شرایط طرح، تصمیم نهایی و شایسته اتخاذ شود.

پیرو شکایت اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان فارس، عملیات اجرای فاز ۲ قطار شهری شیراز فعلاً متوقف‌ شده است تا به‌سرعت و دقت تعیین تکلیف شود.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با انتقاد از این که شهرداری شیراز و سازمان قطار شهری الزامات قانونی در خصوص استعلام از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را در مرحله امکان‌سنجی و پیش از آغاز عملیات اجرایی اخذ نکردند، تصریح کرد: تعامل، گفت‌وگو و رعایت قانون و ملاحظات کارشناسی، می‌تواند چالش‌ها و مشکلات را رفع کند.

مصطفی ده‌پهلوان تأکید کرد: در کشورهای توسعه‌یافته میراث‌فرهنگی نه‌تنها مانع توسعه نیست بلکه محور و خمیره توسعه است و اساساً توسعه‌ای که در آن گذشته تاریخی و فرهنگی شهرها قربانی شود، توسعه نیست.

او گفت: وزارت میراث‌فرهنگی مخالف ساخت مترو در هیچ جای کشور نیست بلکه آن را به‌شرط رعایت الزامات قانونی، لازم و نیاز جدی شهرها هم می‌داند.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری ادامه داد: تا ارزیابی شرایط و روشن شدن نتایج، فعلاً عملیات اجرای فاز ۲ قطار شهری شیراز متوقف می‌شود.

ده پهلوان بیان کرد: در حال حاضر اولویت ما این است که بسنجیم و اطمینان حاصل کنیم، عبور خط ۲ متروی شهری از کنار آرامگاه حافظ هیچ آسیب، لطمه و تخریبی را متوجه این مجموعه تاریخی‌فرهنگی نمی‌کند زیرا لسان‌الغیب ثروت و آبروی فرهنگی ماست.

این درحالی است که به گفته کلانتری سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز عبور مترو از عمق ۲۶ متری، فاصله ۸۰ متری رواق و ۱۲۰ متری آرامگاه از سطح زمین نه‌تنها آسیبی به مجموعه تاریخی‌فرهنگی حافظ وارد نمی‌کند، بلکه به بهبود شرایط گردشگری شهر شیراز کمک می‌کند.

در این بازدید مفصل و طولانی، علاوه بر مدیران پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و سازمان قطار شهری شیراز، کارشناسان و مدیران اداره‌کل استان فارس نیز حضور داشتند و از نزدیک با شرایط و پیشرفت طرح آشنا شدند.

مطابق دستورالعمل اجرایی مطالعات فرهنگی و تاریخی و پیوست تخصصی میراث فرهنگی در محدوده طرح‌های عمرانی، مجوز اجرای طرح‌های عمرانی را شورای فنی طرح‌های عمرانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صادر می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403072201647
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha