نقش میراث‌فرهنگی در قدرت نرم کشور

کشور ایران در زمره پنج کشور اصلی هویت‌ساز بشری است. بنابراین میراث فرهنگی کشور ما می‌تواند آیینه‌ای باشد که انعکاسش، شکوهمندی دستاوردهای تمدن ایرانی را به سایر مردم دنیا نشان دهد.

نوید صالح وند، مدیر موزه‌آبگینه و سفالینه های ایران در یادداشتی نوشت: مسئله میراث‌فرهنگی در جهان کنونی که تلاش برای هویت زدایی کشورهای مستقل و بخصوص ایران هراسی دوچندان شده است، اهمیت افزون تری خواهد داشت.میراث‌فرهنگی ما محدود به نشان دادن جایگاه‌فرهنگی و تمدنی در ایران سیاسی امروز نیست، بلکه جایگاه ایران تاریخی در چندهزار سال گذشته را روشن و آشکار می سازد.آگاهی هر چه بیشتر ایرانیان در پیشگام بودن نیاکان آنان در زمینه های دانش، فرهنگ، هنر، شیوه سیاست ورزی و جهانداری؛ بستر بایسته و شایسته ای برای پیشرفت علمی و توانمندی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی و امنیتی خواهد بود. از سوی دیگر سهم برتر تمدنی ایران را برای جهانیان نمودار خواهد ساخت.

در جهان کنونی که بسیاری از کشورها از نداشتن پیشینه تاریخی رنج می برند و همچنین عده ای نیز می کوشند که تولیدات جعلی خود را به رخ جهانیان بکشانند. میراث‌فرهنگی ما می تواند بیانگر بخشی از قدرت نرم ایران بوده و در برابر دشمنان این سرزمین، مایه استواری و پیروزی باشد. بدیهی است که پیش نیاز این کار، آمایش درست و دقیق فرهنگی کشور است و دستاورد آن توسعه فرهنگی خواهد بود. در این آمایش نیازسنجی و امکان‌سنجی با نگرش جامع (سیستمی) و مبتنی بر پرسش محوری مطرح است.

از آثار و نتایج این دیدگاه می توان به اهمیت آن در پدافند غیر عامل، افزایش همبستگی و وفاق ملی، مقابله با ایران هراسی، جذب گردشگر و درآمد معنوی و مادی آن و همچنین دیپلماسی فرهنگی نام برد. وفاق ملی و مقابله با ایران هراسی دو مفهوم به ظاهر مجزا اما در هم تنیده هستند؛ کشورهایی که هویت های اصلی فرهنگی‌شان همچون زبان، مذهب، سنت ها تقویت شود قطعا تاثیر شگرفی روی بینش مردمان سایر کشورها خواهد گذاشت.

بنابراین هر چقدر میراث‌فرهنگی تقویت شود تاثیر وافری بر روی سایر جنبه های داخلی و خارجی می گذارد. پیشنهاد می شود علاوه بر تهیه نقشه راهبردی میراث‌فرهنگی؛ تهیه برنامه های با الویت های مطرح شده به شکل کوتاه مدت طراحی گردد. چراکه به دلایل متعدد وجود این برنامه ها در زمان حال لازم است. از برنامه های کوتاه برد داخلی همچون جشنواره های معرف فرهنگ اقوام در استان های مختلف، میزبانی آثار تاریخی منقول هر منطقه در موزه های دیگر کشور و در منظر خارجی می توان به تهیه کلیپ هایی با نام ایران با گویندگی صداهای شاخص هر کشور و همچنین فعالیت مشترکی بین انجمن های مردم نهاد ایران با انجمن های گردشگری و فرهنگی سایر کشورها نام برد. چنین برنامه هایی جملگی می توانند با افزایش قدرت نرم کشور، سطح بازدارنگی ما را نسبت به ایران هراسی افزایش دهد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403072301663
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha