دلیل سفر حضرت معصومه (س) به خراسان چه بود؟/ قدمت طولانی گردشگری مذهبی در ایران

می‌توان سفر حضرت معصومه (س) از مدینه به سمت خراسان را نوعی گردشگری مذهبی و گردشگری زیارتی دانست. چراکه اهداف مشترکی بین سفر ایشان به ایران و اهدافی که در گردشگری مذهبی وجود دارد دیده می شود که مهم ترین آن تبلیغ مذهب تشیع است.

میراث آریا: حضرت معصومه (س) دختر امام موسی بن جعفر و خواهر امام رضا (س) در اول ذیقعده به دنیا آمدند و روز ولادتشان در ایران به نام روز دختر نامگذاری شده است. ایشان زندگی پر فراز و نشیبی داشته اند. در کودکی بعد از فقدان پدر، تحت حمایت علی ابن موسی الرضا (س) قرار گرفتند.

مسیری که پیاده پیموده شد

در سال ۲۰۱ هجری قمری، طی درخواستی از سمت امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) به همراهی تعدادی از اقوام به برای دیدار برادر به قصد مشهد از مدینه راهی خراسان شد، اما در بین راه و در شهر ساوه تعدادی از دشمنان اهل بیت با آن ها وارد جنگ شدند و تمامی مردان کاروان را به شهادت رساندند.

پس از آن حضرت معصومه به شدت بیمار شدند و چون نمی توانستند پیاده مسیر را طی کنند درخواست کردند که ایشان را به شهر قم ببرند و مدتی در منزل موسی بن خزرج واقع در میدان میر امروزی زندگی کردند و بعد از ۱۷ روز در تاریخ ده ربیع الثانی چشم از جهان فروبستند.

دلایل سفر حضرت معصومه (س) به قم و مشهد/ قدمت گردشگری مذهبی با هدف تبلیغات دینی

طبق دلایلی که وجود دارد حضرت معصومه (س) و همراهان از روی غفلت به ایران نیامدند. نامه‌ امام رضا (س)، سیاست مأمون، دیدار امام رضا (س)، تبلیغ امامت و مذهب تشیع، انتخاب مسیر و از همه مهمتر جوّ اختناق و فشار حاکم بر عراق از جمله دلایل تاریخی است که حضرت معصومه (س) برای دیدار برادرش به سمت ایران حرکت کرد و در این راه از تبلیغ امامت و مذهب تشیع فرو گذار نکرد. بنابراین دو عامل مهم باعث شد حضرت معصومه (س) به ایران سفر کنند: علاقه بسیار شدید بین امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س)، موقعیت عالی امام رضا (ع) در دستگاه خلافت مأمون که فرصتی بود برای فرزندان پیامبر (ص) و سادات برای تبلیغ تشیع که از هر سو به طرف ایران مهاجرت کردند و مورد محبت مردم قرار گرفتند.

بر همین اساس می توان سفر حضرت معصومه (س) از مدینه به سمت خراسان را نوعی گردشگری مذهبی و گردشگری زیارتی دانست. چراکه اهداف مشترکی بین سفر ایشان به ایران و اهدافی که در گردشگری مذهبی وجود دارد دیده می شود که مهم ترین آن تبلیغ مذهب تشیع است.

دلیل سفر حضرت معصومه (س) به خراسان چه بود؟/ قدمت طولانی گردشگری مذهبی در ایران

گردشگری مذهبی چیست؟

گردشگری مذهبی به آن نوع گردشگری گفته می‌شود که مردم به صورت انفرادی یا جمعی و به منظور زیارت، تبلیغ مذهبی یا حتی گذران اوقات فراغت به اماکن و مناطق مذهبی سفر می‌کنند. بزرگترین شکل گردشگری مذهبی جمعی، مراسم پیاده‌روی اربعین و زیارت امام حسین (ع) در کربلا است که به صورت سالانه برگزار می‌شود.

از مشهورترین شهرهایی که مقصد گردشگران مذهبی است می‌توان به مکه، مدینه، کربلا و بنارس اشاره کرد. سازمان جهانی گردشگری تعداد گردشگران مذهبی در سرتاسر جهان را حدود ۳۰۰ میلیون نفر در سال تخمین می‌زند. شهرهای مشهد و قم به ترتیب شلوغ ترین شهرهای توریستی - مذهبی ایران هستند که به طور سالیانه میلیون ها زائر داخلی و خارجی به این شهرها سفر می کنند.

دلیل سفر حضرت معصومه (س) به خراسان چه بود؟/ قدمت طولانی گردشگری مذهبی در ایران

آرامگاه حضرت معصومه (س)

آرامگاه ایشان در آن زمان خارج از شهر بوده است و در طول تاریخ بارها مرمت شده و به شکل امروزی درآمده است.

القاب حضرت معصومه (س)

فاطمه نامشان است و مشهورترین لقبشان معصومه است. از القابشان می توان به: طاهره، رشیده، کریمه اهل بیت، حمیده، تقیه، اخت الرضاء، سیده، نقیه، مرضیه، رضیه، محدثه، مقدامه، بره و سیده نساء العالمین اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403072301674
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha