اجرای کاوش باستان‌شناختی برای تعیین عرصه و حریم «تپه کفشگیری» گرگان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از اجرای عملیات کاوش باستان‌شناختی در تپه کفشگیری گرگان برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این محوطه تاریخی در راستای حفظ و حراست از آن خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا، محمدجواد ساوری روز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه ۱۴۰۳ گفت: کاوش باستان‌شناختی باهدف تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه کفشگیری گرگان با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور و به سرپرستی سید مقداد موسوی کارشناس ارشد باستان‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان عملیاتی شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان خاطرنشان کرد: شکل‌گیری روستای کفشگیری در پیرامون این محوطه تاریخی و توسعه ساخت‌وسازها و تقاضای مالکان در خصوص الحاق به بافت و تغییر کاربری، اجرای پروژه را ضرورت بخشید تا مطالعات تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این اثر ارزشمند توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عملیاتی شود.

او بیان کرد: در این کاوش یافته‌های ارزشمندی از دوره برنز میانی و جدید حوزه فرهنگی گرگان با قدمت حدود ۴ هزار سال به‌دست‌آمده که شامل بقایای کوره سفال‌پزی، تنور، اجاق، بقایای معماری و شواهد فرهنگی چون سفال، ابزار سنگی و... است.

ساوری با اشاره به تاریخچه شناسایی و جانمایی این اثر تاریخی، یادآور شد: تپه کفشگیری برای اولین بار توسط «تی‌جی آرنه» باستان‌شناس سوئدی در سال ۱۳۱۱ خورشیدی شناسایی و در دهه ۶۰ خورشیدی توسط «شیومی» باستان‌شناس ژاپنی در نقشه باستان‌شناسی گرگان جانمایی شد.

او در خصوص تدوین نقشه نهایی عرصه و حریم این اثر تاریخی گفت: تدوین گزارش و نقشه نهایی عرصه و حریم تپه کفشگیری گرگان در ادامه مسیر پروژه اجرایی خواهد شد.

تپه کفشگیری در بخش مرکزی شهرستان گرگان واقع‌شده و در سال ۱۳۸۳ به شماره ۱۱۲۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

اجرای کاوش باستان‌شناختی برای تعیین عرصه و حریم «تپه کفشگیری» گرگان

انتهای پیام/

کد خبر 1403072501818
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha