جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی باعث انتقال فرهنگ به «نسلZ» می‌شود/ برگزاری جشنواره به صورت منطقه‌ای ریشه‌های مشترک را پیدا می‌کند/ بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، هوش مصنوعی و رسانه‌ها

یک کارگردان سینما گفت: برگزاری جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی می‌تواند باعث آشنایی کودکان و نوجوانان با داشته‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی و تمدنی ما شود و در حقیقت با برگزاری این جشنواره انتقال فرهنگ به نسل جدید اتفاق می‌افتد.

پوران درخشنده کارگردان سینما و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا، با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری سومین دوره این جشنواره، اظهار کرد: به نظر من برگزاری این جشنواره یک اتفاق بسیار خوب و با ارزش است و می‌تواند باعث آشنایی نسل‌های گوناگون با داشته‌های تاریخی و تمدنی و حوزه میراث‌فرهنگی شود. از این رو به نظر می‌رسد از این جشنوراه باید حمایت همه‌جانبه انجام شود.

او اضافه کرد: یکی از مهمترین مولفه‌های این جشنوراه انتقال فرهنگ به نسل نوجوان و جوان است اما حقیقت امر این است که در این باره اصطلاحا کم‌کاری داشتیم آنچه که از گذشته داشتیم و داریم اهمیت دارد اما نتوانستیم که پیوند درستی بین این میراث و نسل نوجوان و نسلی که اصطلاحا به آن «نسل z» می‌گویند، برقرار کنیم. این مهم است که این نسل با این ظرفیت‌ها آشنا شوند و جشنوراه میراث‌فرهنگی قدم بزرگی برداشته برای معرفی میراث‌فرهنگی و باید قدر آن را دانست. این حرکت نیازمند تقویت است.

جشنواره در تمام استان‌ها برگزار شود

داور بخش سینمایی جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی در ادامه صحبت‌های خود گفت: این جشنواره به گونه‌ای اهمیت دارد که به نظر می‌رسد باید در تمام استان‌ها برگزار شود و تمام کشور باید درگیر این جشنواره و موضوعات مرتبط با آن باشند. به نظر من باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که هر منطقه و استان، این جشنواره را داشته باشد و میراث‌فرهنگی خود را به همگان معرفی کند تا تمام افراد جامعه خصوصا نسل نوجوان و جوان با میراث گذشتگان بیش از پیش آشنا شوند.

او در ادامه به اهمیت معرفی میراث فرهنگی و هویت تاریخی و تمدنی اشاره کرد و افزود: ما باید به میراث‌فرهنگی و گذشته خود افتخار کنیم و آن را حفظ کنیم. آنچه که ارزشمند است این است که این میراث برای این نسل است و باید از آن مراقبت کرد. این کار دیر شروع شد اما اقدام خوبی است. امروز دستگاه‌های مختلف باید به کمک این جشنواره بیایند و از آن حمایت کنند.

تقویت اشتراکات فرهنگی با بین‌المللی شدن جشنواره

درخشنده در ادامه به اشتراکات فرهنگی با کشورهای منطقه اشاره کرد و ادامه داد: میراث‌فرهنگی ایران متعلق به تمام بشریت است و کشورهای مختلف این میراث را دوست دارند. ما با کشورها مختلف دارای اشتراکات فرهنگی هستیم و با توجه به این که سومین دوره این جشنواره قرار است به صورت بین‌المللی برگزار شود، این یک فرصت بسیار نیک برای گسترش تعاملات فرهنگی ایران با کشورهای منطقه است و باید قدر این فرصت را دانست.

این کارگردان سینما در ادامه با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره چندرسانه ای میراث‌فرهنگی، یادآر شد: این جشنواره حرکت ارزنده و ارزشمندی است که می‌تواند گسترش یابد تا همگان با این میراث بیش از پیش آشنا شوند. ما این ظرفیت را از گذشته داریم و باید آن را حفظ کنیم و نسل جدید را با این ظرفیت آشنا کنیم و انتقال فرهنگی به نسل جوان انجام شود. البته این موضوع تنها با یک جشنواره این امکان‌پذیر نیست و باید این حرکت‌ها گسترش یابد.

درخشنده به نقش فناوری‌های نوین و رسانه‌ها در معرفی میراث‌فرهنگی اشاره کرد و افزود: رسانه‌ها و فناوری‌های نوین بسیار اهمیت دارد و نمی‌توان از این‌ها گذشت. الان نسل جدید با رسانه‌های جدید و فناوری ارتباط دارند و باید از این فرصت استفاده کرد و میراث‌فرهنگی را از طریق این رسانه‌ها به نسل جدید معرفی کرد و در برگزاری جشنواره از فناوری‌های نوین، هوش مصنوعی و رسانه‌ها بهره برد.

او در ادامه به برگزاری جشنواره در استان‌ها اشاره کرد و افزود: با توجه به ظرفیت‌هایی که در هر منطقه و استان وجود دارد باید این ظرفیت‌ها را به همگان معرفی کنیم. توانمندی‌های هر استان مشخص شود و از طریق این جشنواره به همگان معرفی شود. در صورت برگزاری جشنواره در سطح منطقه و استان، پیوند بین استان‌ها پیش می‌آید و ریشه‌ها را می‌توانیم پیدا کنیم.

عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به چالش‌های احتمالی پیش‌روی این جشنواره، خاطرنشان کرد: این جشنواره در راه بین‌المللی شدن است، بنابر این به طور حتم چالش‌هایی نیز ممکن است داشته باشیم. ما میراث‌دار یک تمدن بزرگ هستیم و باید این مشکلات و چالش‌ها برطرف شود. یکی از مشکلات احتمالی پیش روی این جشنواره موضوعاتی مانند بودجه و اعتبار است که باید اعتبار مناسب برای این جشنواره اختصاص یابد. موضوع دوم بهره‌گیری از پژوهش و مطالعه و برنامه‌ریزی قوی است که باید به‌عنوان پشتوانه در این جشنواره مدنظر و توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403072801998
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha