بازدید نماینده ایلام از کاوش تپه تاریخی چغاگلان مهران

سارا فلاحی نماینده مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی از محل کاوش تپه تاریخی چغاگلان شهرستان مهران بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند کاوش این تپه تاریخی قرار گرفت.

سارا فلاحی نماینده مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی، فرزاد شریفی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، علی عباس شفیعی فرماندار شهرستان مهران و رائد ناصری‌فر معاون میراث‌فرهنگی استان از تپه و قنات‌های تاریخی چغاگلان واقع در شهرستان مهران بازدید کزدند و از نزدیک در جریان کاوش این پروژه قرار گرفتند.

فرزاد شریفی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام در این باره گفت: چغاگلان در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال شرق مهران در استان ایلام و در ارتفاع ۴۵ متری از سطح دریا قرار دارد و وجود رودخانه کنجانچم، قنات‌های زیبای امیرآباد و قرار گرفتن در مسیر عتبات عالیات و همچنین قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی، این سایت را از لحاظ تاریخی و گردشگری با اهمیت کرده است.

وی افزود: با توجه به کاوش‌های انجام شده در این تپه و یافته‌های باستان‌شناسی بر اساس گمانه‌زنی و آزمایشات دقیق نشان بر وجود سکونت در بین ۱۲ تا ۹۵۰ سال جوامع انسانی پیش از تاریخ بوده که از این حیث قدیمی‌ترین مکانی است که حاوی بقایای اولین تجارب استان بسوی شروع کشاورزی و روستانشینی در ایران و جهان است.

او تصریح کرد: از اهداف بلند مدت این کاوش که در پنج فصل از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۷ پیش‌بینی شده است، می توان به بررسی ژئوفیزیک محوطه، طراحی سایت دوزبانه و تملک اراضی مرتبط با محوطه، اجرای بخش‌های مختلف پارک باستان‌شناسی و انتشار مطالعات فصول کاوش است اشاره کرد.

شریفی ضمن تقدیر و تشکر از مجموعه سپاه پاسداران استان که با کمک و همکاری ویژه این مجموعه توانسته‌ایم پروژه قنات‌ها را تا یک مرحله پیش ببریم، اضافه کرد: این پروژه می تواند در کنار سایت چغاگلان به یک منطقه گرشگری و توریستی تبدیل شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام خاطر نشان کرد: در بحث مالکیت اراضی که متعلق به مردم است و باید این حرائم خریداری شوند که بتوانی در کنار این قنات‌های تاریخی، چغاگلان به عنوان سایت موزه و پارک باستان‌شناسی تبدیل شود که این امر نیازمند اعتباری به مبلغ ۱۵ میلیارد تومان است.

شریفی ادامه داد: انتظار می‌رود در بحث مسئولیت‌های اجتماعی به تاریخ و تمدن استان ایلام نگاه ویژه‌ای از سوی مسئولان امر انجام شود.

نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی گفت: سایت تاریخی چغاگلان از لحاظ قدمت و تاریخ به راحت می توان گفت نماد ایران است.

سارا فلاحی افزود: با توجه به اینکه این تپه تاریخی نزدیک به ۱۲ هزار سال قدمت دارد ساده‌ترین راه برای معرفی ایران و ایلام به دنیا ان است که باید ثبت جهانی شود که این پروژه خود به اعتباری به مبلغ ۱۵ میلیارد تومان نیاز دارد که قطعاً از محل مسئولیت‌های اجتماعی و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این راستا اقدام می کنم که بخشی از این اعتبار بتوانیم تأمین کنیم.

او ادامه داد: این پروژه با توجه به زحمات اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان نباید رها شود چون دستشان خالی است پس باید در سطح ملی این اعتبار تأمین شود.

فلاحی گفت: این سایت تاریخی صرفاً متعلق به ایلام نیست بلکه متعلق ایران است و اگر ثبت جهانی بشود ما یک مفاخره تاریخی جدیدی از لحاظ قدمت تاریخی می توانیم با دنیا داشته باشیم و برای جذب اعتبار تمام تلاش خود را می کنم.             

انتهای پیام/

کد خبر 1403072802007
دبیر مریم فیروزفر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha