رویای سفر به ایران را به واقعیت تبدیل کنید/ کشوری وصف ناشدنی با مردمی دوست داشتنی و مهمان نواز/ تفاوت زمین تا آسمان میان ایران معرفی شده با واقعیت موجود

سفیران صلح و دوستی اسپانیایی، تیم‌شان ۱۶ نفره بود که از بارسلون اسپانیا عزم سفر کرده بودند. سفری که بخشی از آن تفریحی بود اما علت اصلی‌اش ترویج فرهنگ صلح و دوستی بود. شعار این گروه ۱۶ نفره هم «صلح و دوستی» انتخاب شده بود.

میراث آریا: موتور سواران گردشگر اسپانیایی قرار بود ۱۲ هزار کیلومتر را طی ۵۰ روز طی کنند و در این مسیر طولانی از کشورها و شهرهای متعددی نیز عبور کنند که ایران یکی از این کشورهاست. آن‌ها پس از عبور از شهرهای مختلف کشور، خود را به دیار نخل و آفتاب، سرزمین مردان مرد و شیرزنان نجیب، پایتخت وحدت ایران اسلامی استان سیستان وبلوچستان و شهرستان زاهدان رساندند.

قطعاً سفرشان سخت و طولانی بوده و نشستن چندین ساعته بر روی موتورسیکلت دشواری‌های خاص خود را دارد اما شاید در خیال‌شان هم نمی‌گنجید که در این دیار، عده‌ای از روزها قبل در انتظارشان بوده‌اند تا میزبانی شایسته خود را به نمایش بگذارند.

این گروه موتور سوار از بدو ورود به زاهدان مورد استقبال قرار گرفتند. عزت و احترام شدند و در شبکه استانی هامون نیز تصاویر آن‌ها پخش شد. مردم استان اولین میزبانی را از آن‌ها داشتند و با حضور در یکی از جایگاه‌های عرضه سوخت، به رسم ادب و احترام و تکریم و مهمان نوازی، باک موتورسیکلت‌های آن‌ها به صورت رایگان پر از بنزین شد تا اولین خاطره خوب از این میزبانی در ذهن‌شان نقش بندد و از این اقدام خلاقانه نیز بسیار شوکه شده بودند.

در ادامه وارد یکی از هتل‌های خوب شهر شده و پس از اقامت و استراحتی کوتاه، موزه منطقه‌ای جنوب شرق زاهدان مقصد بازدید این گردشگران اسپانیایی انتخاب شد.

در موزه بزرگ زاهدان نیز محمدهادی طهرانی مقدم، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان به همراه شماری از معاونان و پرسنل با گل و شیرینی به استقبال‌شان رفت. پس از خوش و بش و احوال پرسی کوتاه؛ معرفی ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی استان آغاز شد.

رویای سفر به ایران را به واقعیت تبدیل کنید/ کشوری وصف ناشدنی با مردم دوست داشتنی و مهمان نواز


از همان بدو ورود عکس‌های یادگاری و خویش انداز توسط این گردشگران آغاز شد. گویی فضای موزه و آثار داخلش آن‌ها را محو خود کرده بود و می‌خواستند تا این لحظات را برای همیشه ثبت و ضبط کنند.

خیر مقدم مدیرکل و معرفی اولیه که تمام شد، نوبت به این رسید تا صنایع دستی فاخر استان سیستان وبلوچستان به آن‌ها تقدیم شود و از آنجا که قرار بود مسیری طولانی و دراز آن هم با موتورسیکلت را طی کنند تنها یک هدیه به راهنما و مترجم گروه به نمایندگی از مردم استان به آن‌ها تقدیم شد.

هدیه‌ای که نماد قدمت دیرینه و اصالت تاریخی شمال و صنایع دستی فاخر و بی‌نظیر زنان در جنوب سیستان و بلوچستان بود. این هدیه نمادی از جام انیمیشن شهر سوخته سیستان و تابلویی زیبا از سوزن دوزی بلوچستان بود که به یادگار اهدا شد. فضای موزه منطقه‌ای جنوب شرق آنقدر جذاب بود که مدت زمان زیادی برای این بازدید طول کشید.

تفاوت زمین تا آسمان میان ایران معرفی شده تا واقعیت

لوئیس پونت در گفت‌وگو با میراث‌آریا می‌گوید: اهل شهر بارسلون هستم. سفر ۱۲هزار کیلومتری‌مان را از اسپانیا شروع کردیم و بعد از عبور از کشورهایی همچون یونان، ترکیه، ایران، پاکستان و هند به نپال می‌رویم و در این کشور چیزهای جذاب و زیبای زیادی را دیده‌ام.

او ادامه می‌دهد: میان ایرانی که آن طرف دنیا برای ما معرفی کرده‌اند تا آنچه که در واقعیت و به چشم خودمان دیده‌ایم فاصله بسیار زیادی است و از معرفی اشتباه درباره این کشور بسیار متعجب شده‌ایم چرا که ایران کشوری زیبا و امن است.

این سفیر صلح و دوستی تأکید می‌کند: ۶۸ سال سن دارم و به واسطه همین تصویر نادرستی که از ایران داشتم تاکنون نتوانستم به این کشور سفر کنم ولی چیزی که این روزها مشاهده می‌کنم فاصله‌اش از زمین تا آسمان است و از این همه مهمان نوازی بی‌نظیر ایرانیان شگفت‌زده شده‌ام.

به گفته پونت، تمام کسانی که در گذشته ایران را بازدید کرده بودند می‌گفتند وقتی از ایران برگشتید هرگز نمی‌توانید بیان کنید که چه جایی را بازدید کرده‌اید توصیف آن برایشان سخت و دشوار است و من هم امروز همان حس را دارم.

او خطاب به تمام مردم دنیا گفت: من حرفم را به همه مردم دنیا در غالب یک جمله می‌گویم که «رویاهایتان را زندگی کنید و نگذارید زندگی‌تان فقط رویاپردازی باشد. حتماً از ایران دیدن کنید».

رویای سفر به ایران را به واقعیت تبدیل کنید/ کشوری وصف ناشدنی با مردم دوست داشتنی و مهمان نواز

با افتخار نام ایران را می‌آورم

یکی دیگر از این گردشگران که در حال بازدید از موزه منطقه‌ای جنوب شرق بود به خبرنگار ما می‌گوید: تمام صحبت‌های لوئیس را تأیید می‌کنم. ایران کشوری زیبا و خارق العاده است و پیشنهاد می‌کنم همه برای دیدن این کشور عجله کنند.

او که لباسی منقش به نام ایران پوشیده بود، می‌افزاید: این پیراهن را تصادفی نپوشیده‌ام و می‌دانم روی آن چه چیزهایی نوشته و معنا و مفهومش چیست و با افتخار و با عشق، این لباس که روی آن نام ایران است را بر تن کرده‌ام.

این گردشگر اسپانیایی حین صحبت کردن نیز دستی بر روی نوشته ایران که بر پیراهنش نقش بسته بود کشید و به علامت احترام و علاقه بوسید و با خاطره‌ای خوش سیستان و بلوچستان و ایران اسلامی را به مقصد پاکستان ترک کردند.

همه این گردشگران خارجی به اتفاق می‌گفتند از اینکه ایران اسلامی را از نزدیک دیده و مشاهده کرده‌اند بسیار خوشحال هستند و به در بازگشت به اسپانیا و سایر دوستان‌شان در کشورهای مختلف نیز توصیه می‌کنند حتماً ایران را ببینند و از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری و خونگرمی مردمانش لذت ببرند.

رویای سفر به ایران را به واقعیت تبدیل کنید/ کشوری وصف ناشدنی با مردم دوست داشتنی و مهمان نواز


گزارش از سید مجتبی طباطبایی زاده

انتهای پیام/

کد خبر 1403080200125
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha