بررسی راهکارهای مقابله با ایران‌هراسی در صنعت گردشگری

در ۱۲ماه گذشته میلادی، ۵.۹میلیون گردشگر خارجی از ایران بازدید کردند این رقم برای سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۴.۱ میلیون و برای سال ۲۰۲۱ تنها ۸۸۰هزار نفر اعلام شده بود.

حسین رضایی کارشناس حوزه گردشگری در یاداشتی نوشت: سالنامه آماری منتشره ازسوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نشان می‌دهد آمار ورود گردشگران خارجی در ۵۰سال گذشته همیشه متغیر بوده است.

اما به نظر شما این تغییرات حاصل چه مولفه‌های است؟ آنچه موجب عقب‌نشینی گردشگران برای سفر به ایران در برخی برهه زمانی انجام می شود تنها موضوعی به نام «ایران‌هراسی» نیست بلکه ما نتوانستیم چشم‌انداز روشنی برای این پدیده پر منفعت پیدا کنیم. از برندسازی غافل و در حاشیه‌سازی پیشگام شدیم. این حاشیه‌ها نه تنها به صنعت گردشگری بلکه به اقتصاد و سیاست ما نیز لطمه زده است.

در این میان اتفاقات مهم سال جاری و دفاع بحق ما در قابل وعده صادق ۱و۲ باعث شد پروژه ایران‌هراسی با سیاه‌نمایی و دروغ علیه کشورمان از سوی رسانه‌های معاند برای گردشگرانی که قصد عزیمت به ایران را دارند شک و شبه ایجاد کند.

بد نیست بدانیم دولت‌ها در رابطه با مقصد گردشگری شهروندان خود به ۴دسته اعمال نظر می‌کنند.۱- مسافرت بلامانع است ۲- اگر کار ضروری دارید مسافرت کنید ۳- مسافرت نکنید ۴- کشور را ترک کنید.

ما باید باور کنیم از سوی خیلی از کشورها در حالت (مسافرت نکنید) قرار داریم و رفع آن تنها وظیفه وزارت میراث‌فرهنگی نیست بلکه نقش عمده آن بر عهده دستگاه دیپلماسی کشور است و یک وفاق ملی را می‌طلبد. به عنوان مثال می‌توان از روش‌های مختلف بهره برد. استفاده از رسانه‌های دیجیتال دنیا، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، دعوت از شخصیت‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، ورزشی و هنری دنیا برای رویدادهای مختلف از جمله این اقدامات می‌تواند باشد.

کشور ما با تنوع اقلیمی و جغرافیایی،  تنها کشوری است که می‌توان تمام حوزه‌های گردشگری را همزمان فعال کند یک گردشگر در حالی که در توچال تهران به اسکی روی برف می‌پردازد می‌تواند با دو ساعت پرواز اسکی روی آب را در خلیج‌فارس تجربه کند، اگر بر این باور باشیم که حضور هر  گردشگر معادل فروش چندین بشکه نفت درآمد دارد به این‌ نوع توسعه بیشتر توجه می‌کنیم.

توجه به صنعت هوانوردی به‌عنوان یک برند ملی، کم کردن هزینه یک گردشگر خارجی در مسافرت به ایران، پرداخت یارانه به برند هوایی ملی وهتل‌های گردشگرپذیر خارجی، عدم غفلت از ۳۵۰ میلیون شیعه و چند میلیارد مسلمان، فعال نمودن کاردارهای فرهنگی ایران در خارج کشور، ارتباط با رایزن‌های فرهنگی سفارتخانه‌های خارجی در ایران، فعال نمودن بخش خارجی اماکن مقدس ،برند سازی غذا و محصولات سوغاتی ، دعوت از شخصیت های مهم برای رویدادهای کشور ،استفاده از رسانه‌های اجتماعی و پلاتفرم‌های ویدئویی تاثیرگذار  بر افکار عمومی، تولید محتوای خوب و غنی تاثیر گذار، استفاده از شبکه رسانه ملی در ترویج فرهنگ مهمان‌نوازی،  ترویج آیین، و رسوم ملی و محلی و تصویر زیبا و دلچسب از فضاهای گردشگری و  ایجاد نمایشگاه‌های فرهنگی هنری، صنایع‌دستی، جشنواره‌های فیلم موسیقی، و بازارهای بین‌المللی از جمله اقداماتی است که می‌تواند پیش فرض‌های غلط را تا حد ممکن از ذهن گردشگران خارجی تغییر دهد و برای مقابله با ایران‌هراسی از آن‌ها استفاده کرد.

جمعه نصر و سخنرانی مقام معظم رهبری نشان داد که کشور ما در امنیت کامل است و ما باید ایران‌دوستی را جایگزین ایران‌هراسی کنیم.

امید است شورای عالی گردشگری که ریاست آن با رئیس‌جمهوری است و همچنین شورای جدیدی که توسط وزیر به‌عنوان شورای راهبردی تشکیل شده بتواند چشم‌انداز روشنی برای این صنعت پر سود پیدا کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403080200136
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha