رعایت ملاحظات میراثی در طرح‌های توسعه‌ای کشور الزامی است

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در بازدید محدوده تاریخی شیراز وضعیت پروژه مترو شیراز مورد بررسی قرار داد.

به گزارش میراث آریا، علی دارابی در این بازدید ضمن تاکید بر ارتقای خدمات رسانی عمومی گفت:  با توجه به اهمیت تاریخی و فرهنگی شهر شیراز، موضوع ایجاد و توسعه خطوط مترو شهر شیراز باید با استعلام، مطالعه و نظارت وزارت میراث فرهنگی انجام می‌گرفت تا با مسائل اینچنین مواجه نشود.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در دیدار با شهردار این شهر گفت: معاونت میراث فرهنگی در دوره جدید ۳ راهبرد را در دستور کار خود قرار داد؛ حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی، دفاع از حقوق عامه مردم و کمک به عمران، آبادانی و توسعه کشور.

وی افزود: میراث‌فرهنگی موضوع یک دستگاه نیست، بحث هویت تمدنی یک ملت است.

دارابی گفت: بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ اثر ثبت ملی در استان فارس است و از مقاصد اصلی گردشگری داخلی و خارجی محسوب می‌شود، لذا میراث‌فرهنگی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. باید از داشته‌های نیاکانمان مراقبت کنیم.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور تاکید کرد: در توسعه ایستگاه‌های مترو، مطالعات و امکان‌سنجی و ملاحظات میراثی باید به صورت دقیق صورت گیرد.

رعایت ملاحظات میراثی در طرح‌های توسعه‌ای کشور الزامی است
دارابی گفت: معاونت میراث ضمن هم‌افزایی با برنامه‌های توسعه و عمران کشور، ضرورت رعایت چارچوب‌های آثار تاریخی شهر شیراز به ویژه آرامگاه حافظیه و سایر اماکن را مورد تأکید قرار می‌دهد.

وی افزود: حفاظت از میراث‌فرهنگی به عنوان حقوق عامه، موضوعی است که در کلیه برنامه‌های عمرانی و توسعه‌ای کشور باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

شهردار شیراز: جلب نظر میراث‌فرهنگی برایمان مهم است

محمدحسن اسدی، شهردار شیراز هم در این دیدار گفت: خط یک مترو شیراز به طول ۲۵ کیلومتر، حدود هفت - هشت سال است به بهره‌برداری کامل رسیده و روزانه صدهزار نفر را جابجا می‌کند.

وی افزود: خط۲ در ایستگاه‌هایی که راه‌اندازی شده، حدود ۹ کیلومتر است. ایستگاه حافظیه هم در این خط قرار دارد که در عمق ۲۵ کیلومتری و با فاصله ۱۲۰ متری از مقبره حافظ قرار دارد.

شهردار شیراز گفت: دو دستگاه حفاری TBM به‌صورت شبانه‌روزی در حال کار هستند. در حال حاضر، یک کیلومتر مترو حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

اسدی گفت: ما قول داده‌ایم تا تیرماه سال آینده مترو را به «کلبه سعدی» برسانیم که یکی از مناطق محروم شیراز است. ضمن اینکه راه‌اندازی ایستگاه‌های مترو، رونق گردشگری را به همراه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در راه‌اندازی ایستگاه‌های جدید، می‌خواهیم نظر میراث فرهنگی و همه دغدغه‌مندان به صورت صددرصد جلب و اقناع شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403081601044
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha