جشنواره چند رسانه‌ای؛ فرصتی برای مطرح شدن ارزش های فرهنگی ایران

جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی فرصتی را فراهم می‌کند تا ارزش‌های فرهنگی ایران بزرگ مطرح شود و حرکتی بسیار مهم است چراکه در شرایط فعلی که دنیای غرب هجمه‌ه­ایی را به ایران وارد کرده و ایران هراسی را تدارک دیده‌­اند، وقت آن است که با تولیدات فرهنگی، میراث فرهنگی ایران را با زبان هنر و رسانه به جهان عرضه کرد.

«عبدالمهدی همت پور» سرپرست پایگاه میراث جهانی کاروانسرای ایرانی در یادداشتی که در اختیار میراث آریا گذاشته نوشته است: میراث فرهنگی ظرفیت عظیمی از داشته‌های ایرانیان در طول تاریخ است که به علت گستردگی آن شناخت مردم از این میراث شناخت عمیقی نیست و حتی برخی از نخبگان هم از این ظرفیت غافلند. بنابراین برگزاری جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی یکی از ابزارهایی است که کمک می­‌کند میراث فرهنگی ایران بهتر به مردم معرفی شود و میزان حساسیت آنان به میراث فرهنگی بالاتر رود و به معرفی ایران فرهنگی و جهان ایرانی بپردازد و به عنوان حرکت فرهنگی مهم برای تولید تفکر فرهنگی نقش آفرینی نماید.

این حرکت فرهنگی به عنوان قدم موثر وزارتخانه در حوزه رسانه است و جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی فرصتی را فراهم می­‌کند تا ارزش‌های فرهنگی ایران بزرگ مطرح شود و حرکتی بسیار مهم است چراکه در شرایط فعلی که در دنیای غرب هجمه‌ه­ایی را به ایران وارد کرده و ایران هراسی را تدارک دیده‌­اند، وقت آن است که با تولیدات فرهنگی، میراث فرهنگی ایران را با زبان هنر و رسانه به جهان عرضه کرد.

رسانه­‌ها به­ دلیل نقش فراگیرشان کمک می­‌کنند که هویت ایرانی در مسیر فراموشی قرار نگیرد و اعتقاد برآن است که اگر از میراث غفلت شود، از ایران غفلت شده است. این موضوع رسالت رسانه­‌ها را دو چندان می­‌کند؛ همچنین در مواجهه با نسل جوان که آینده سازان این مملکتند، این رسانه­‌ها هستند که به ارتقای سواد میراثی آنان کمک نموده و می‌­توانند جوانان را نسبت به میراث فرهنگی کشور حساس تر کنند.

میراث فرهنگی ثروت ارزشمندی است که نمی­‌توان آن را با عدد و رقم ارزیابی و ارزش­گذاری کرد و این ثروت همه ایرانیان در طول تاریخ این سرزمین است. رسانه بهترین ابزار برای توسعه و فرهنگ­سازی و ترویج گفتگو در جامعه است و فشار رسانه­‌ها توانسته از تشدید تخریب آثار ارزشمند تاریخی بکاهد و این از آثار مردمی شدن رسانه است. لذا این نوع جشنواره­ به مردمی شدن رسانه‌­ها کمک کرده و به­ عنوان یک رخداد خاص توانسته تمرکز مخاطبان را از زوایای مختلف به موضوع میراث فرهنگی جلب نمایند به­ خصوص مواریثی که در خطرند مورد توجه قرار گرفته و از خطر فراموشی نجات ­یابند.

از آنجا که میراث انواع و اقسام دارد، این جشنواره مردم را متوجه جنبه‌های دیگر میراث فرهنگی در اقصی نقاط کشور و میراث ناملموس نواحی اطرافشان کرده است. همچنین از دستاوردهای جشنواره چند رسانه‌ای این بود که مخاطبان عام و خاص از جمله توان‌یابان ( معلولان، نابینایان و ...) هم در کانون توجه قرار گرفتند.

 از دیگر سو با جدی شدن فعالیت رسمی انجمن خیرین میراث فرهنگی در استان‌ها ، این جشنواره در شکل گیری و ارتقای انجمن مذکور می­‌تواند نقش موثری ایفا کند. در پایان باید اذعان داشت رسانه محور اصلی حفظ میراث فرهنگی و توسعه گردشگری و ترویج صنایع دستی بوده و جشنواره چندرسانه‌ای نقش پله را برای این حوزه­‌ها خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر 1403081901190
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha