در یادداشت علی دارابی قائممقام وزیر و معاون میراثفرهنگی درباره چرایی، ضرورت و دستاوردهای برگزاری جشنواره چند رسانهای میراثفرهنگی آمده است:
«۱. برگزاری جشنواره بیانگر « ثبات و امنیت در ایران » است. دشمنان ما تصویر نادرستی از ایران هراسی در جهان براه انداختهاند تا مانع آمد و شد توریسم و گردشگران باشند. در جشنواره سوم «بعد بینالملل» جشنواره و حضور جمعی از مسئولان کشورهای دیگر و ارائه آثار آنان به جشنواره باطلالسحر این ادعای غلط دشمنان است.
۲. بزرگترین دورهمی هنرمندان است.
کدام رخداد میتواند هنرمندان دست اول کشور را در یک مکان دورهم جمع کند. مردم و هنرمندان بدون واسطه و مستقیم با هم ملاقات میکنند. شادی و نشاط انفتاح فضای فرهنگی، اجتماعی انسجام ملی و افزایش اتحاد میان اقوام، همه در سایه برگزاری جشنواره تحقق یافته است.
۳. جشنواره موجب رونق کسب و کار، افزایش اشتغال، گسترش گردشگری و بالا رفتن سهم اقتصاد کشور و استان میشود. از هتلها، بومگردیها، آژانسهای مسافرتی، خطوط هوایی، حمل و نقل ریلی، گردش مالی بازار و خرید... از دستاوردهای مهم برگزاری جشنواره است.
۴. موجب افزایش سواد میراثی میشود. این همه آثار که در حوزه فیلم، موسیقی، شعر، پویانمایی (انیمیشن) سینما، تئاتر، رادیو، تلویزیون، پادکست، فضای مجازی، عکس و ... برای جشنواره تولید و به میدان رقابت ارسال میشود. اولا نوعی اولویت بخشی را به هنرمندان میدهد، ثانیا تمرکز تولیدات بر حوزه میراث صورت میگیرد و حضور اصحاب رسانه و مطبوعات که در تنویر افکار عمومی، آگاهیبخشی، اطلاعرسانی و افزایش دانش عمومی جامعه نقش دارند موجب میشود که مردم بهتر و بیشتر به مواریث تاریخی و تمدنی فرهنگی کشور آشنا شوند.
۵. جشنواره به رقابت سالم و سازنده و استانداردسازی تولیدات کمک میکند.
در جشنواره است که آثار امکان رقابت سالم و سازنده را پیدا میکند. هنرمندان کمتر دیده شده بیشتر مورد توجه قرار میگیرند. اختصاص «جایزه شیراز» بهعنوان بخش میزبان تولیدات زیادی را به این حوزه سوق میدهد. افزون بر این جشنواره موجب میشود که شاخصهها و معیارهای اثر تراز و استاندارد برجسته شود و برای آینده ه مبنا قرار گیرد.
۶. آشنایی گسترده با استان میزبان از دیگر دستاوردهای جشنواره است.
استان میزبان حداقل به مدت یک سال در افکار عمومی بر سر زبانها میافتد. هنرمندانی که به استان میآیند با آشنایی بهتر از داشتههای فرهنگی و تاریخی آن در بازگشت به سفیران و مبلغان آن استان تبدیل میشوند. هنرمندان استانی فرصتی مییابند که آثار خود را عرضه کنند و با هنرمندان برجسته کشوری در کارگاه انتقال تجربه شرکت کنند.
جشنوارهها فرصتی برای ترویج فرهنگ، هنر، ادبیات، زبان، تاریخ، تمدن، صنعت، توسعه گردشگری، رونق اقتصادی، آشنایی ملل، رونق کسب و کارها است. آن را به مثابه سرمایهگذاری ببینیم. در فرانسه سالانه بیش از ۲۰۰۰ جشنواره برگزار میشود که بزرگترین فرصت برای معرفی فرهنگ و هنر و کسب بالاترین درآمد گردشگری در جهان است.»
انتهای پیام/
نظر شما