لزوم بهره‌مندی از ظرفیت نهادها در توسعه گردشگری شهری

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، تجمیع ظرفیت نهادها در کنار هم را زمینه‌ای برای توسعه گردشگری شهری به ویژه در کلانشهر تهران عنوان کرد.

به گزارش میراث‌آریا، علی‌اصغر شالبافیان در نشست علمی تخصصی واکاوی موانع توسعه گردشگری شهر تهران با تاکید بر حوزه نهادی که صبح امروز، چهارشنبه، ۲۳ آبان‌ماه با همکاری دفتر مطالعات، آموزش و برنامه‌ریزی معاونت گردشگری و مرکز مطالعات شهرداری تهران در محل معاونت گردشگری برگزار شد، موضوع تکثر در صنعت گردشگری را دارای اهمیت خواند و برای ورود به بسیاری از مسائل کلیدی از جمله توسعه کلانشهرها در کنار هم قرار گرفتن ظرفیت‌های هر بخش از جمله شهرداری‌ها در پوششی از یکپارچگی را دارای دستاوردهای عملیاتی بسیاری خواند.

به گفته معاون گردشگری، گفت‌وگو و گرد هم جمع شدن متخصصان هر یک از بخش‌هایی که به ظاهر به صورت متکثر در حوزه گردشگری مشغول فعالیت هستند، می‌تواند سبب نگاه به موضوع از بیرون شود و دریچه‌های فکری متنوعی را بگشاید.

او با اشاره به احکام مربوط به تاسیسات ترکیبی در برنامه هفتم توسعه گردشگری، فرصت حاصل را زمینه‌ای برای توزیع منابع در سطح کلان شهر تهران و افزودن به جاذبه‌های گردشگری عنوان کرد که در رویکرد توسعه پایتخت می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

شهر تهران، فرصتی برای وفاق ملی

 همچنین در نشست واکاوی موانع توسعه گردشگری شهر تهران، محمد بهشتی صاحبنظر حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی و استاد دانشگاه نیز شهر تهران را به دلیل برخورداری از زیست اقوام مختلف کشور، بستر و فرصتی ویژه برای ایجاد وفاق میان اقوام عنوان و تاکید کرد گردشگری می‌تواند در این زمینه نقش پررنگی ایفا کند.

به گفته او تنوع فرهنگی بالایی که در تهران موجود است، سبب انتقال کیفیتی از فرهنگ این سرزمین خواهد شد که می‌تواند به یاری حوزه گردشگری سبب معرفی و در نهایت تقویت و وفاق ملی شود.

بهشتی همچنین با اشاره یه اینکه تهران، ایرانی کوچک است، نیاز به شناخت هر چه بیشتر این شهر را از ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی لازمه ورود به روند توسعه آن و نیز بهره‌مندی از این فرصت در راستای دستیابی به اهداف مهم‌تر موجود در بستر رشد آن، مطرح کرد.

او که قدمت تاریخی شهر تهران را بیش از ۸ هزار سال و عمر تمدن آن را از بسیاری از کشورها بیشتر عنوان کرد، لایه‌های فرهنگی عمیق و اقوام ریشه‌دار در پایتخت را از جمله عوامل موثر در مدیریت این شهر عنوان کرد که توجه به آنها می‌تواند راهکارهای توسعه را به همراه داشته باشد.

تمرکز برتوسعه گردشگری شهر تهران

ابوطالب قاسمی مدیرکل مطالعات، آموزش و برنامه‌ریزی گردشگری نیز ضمن ارج نهادن به تلاش و همکاری مرکز مطالعات شهرداری در برگزاری نشست علمی تخصصی واکاوی موانع توسعه گردشگری شهر تهران به بهره‌مندی و حضور بخش‌های مختلف تخصصی مرتبط با حوزه گردشگری در این رویداد تاکید کرد.

او با توجه به اهمیت شهر تهران به عنوان مقصد مهم گردشگری بر اهمیت واکاوی روند توسعه این کلانشهر تاکید کرد و یادآور شد که استفاده نتایج گفتمان‌ها در فرآیند مدیریت گردشگری پایتخت می‌تواند دستاوردهای گسترده‌ای به همراه داشته باشد.

قاسمی مشارکت فعالان تخصصی و نهادهای تصمیم‌ساز در کنار هم را سبب نتیجه‌بخش شدن اقدامات عملیاتی توسعه شهر تهران با رویکرد گردشگری، عنوان کرد.

هم‌افزایی نهادی مدیریت مقصد گردشگری شهر تهران

عذرا عزیزی دستیار معاونت گردشگری نیز در نشست واکاوی موانع توسعه گردشگری شهر تهران با تاکید بر حوزه نهادی با تشریح زوایای مختلف مدیریت مقصد گردشگری و عملکردهای اساسی آن، تقویت ظرفیت نهادی را در روند مدیریت گردشگری شهر تهران دارای اولویت خواند.

به گفته او رهبری استراتژیک، اقدامات اجرایی موثر و نیز حکمرانی کارآمد هر یک می‌توانند سبب تقویت ظرفیت‌هایی شوند که به عنوان پایه‌های اصلی توسعه گردشگری پایتخت مورد استفاده قرار گیرند.  

دستیار معاونت گردشگری که رهبری را متشکل از شناخت، تصمیم‌گیری، چشم‌انداز، اختیار، ظرفیت درگیری و قابلیت اطمینان عنوان کرد، نقش اجرا و حکمرانی را در تکمیل آن الزامی خواند.

به گفته عزیزی سازمان مدیریت مقصد گردشگری در شهر تهران می‌تواند با توسعه محصول گردشگری، بازاریابی گردشگری، شناخت نیاز بازار و مدیریت تقاضا، جذب سرمایه‌گذاران و نیز هم‌افزایی بین‌دستگاهی نقش موثری در روند توسعه گردشگری ایفا کند و همواره نگاه توسعه و رشد پایدار را نیز به همراه داشته باشد.

توجه به اولویت مدیریت اوقات فراغت شهر تهران

علی رحیم‌پور استاد دانشگاه و مشاور منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد نیز به تشریح موضوع گردشگری، محور توسعه شهر تهران پرداخت و شهر تهران را با کارکردی متفاوت که می‌تواند به عنوان مقصدی ویژه برای گردشگران و بستری برای ایجاد درآمد پایدار برای شهر و شهروندان تهرانی تبدیل شود، مطرح کرد.

او مدیریت فضاهای جغرافیایی برای ارتقای کیفیت محیط‌زیست شهری برای ساکنان شهر و با تاکید بر برندسازی مکان ها، جاذبه‌ها، تسهیلات و خدمات عمومی شهری با رویکرد مدیریت اوقات فراغت شهروندان و مسافران ورودی به شهر تهران را دارای اولویت و اهمیت بسیاری خواند.

رحیم‌پور با اشاره به اینکه رویکرد بازاریابی و تبلیغات گردشگری ایران می‌تواند مقصدمحور و کشورمحور به صورت توامان باشد، تاکید کرد که می‌توانیم اطلاع‌رسانی ویژه‌ای خاص تورهای گردشگری شهر تهران داشته باشیم که دستاورد و دریافت عمیقی به گردشگران ارائه کند.

او همچنین در پایان گفته‌های خود به برنامه‌ها و اقدامات اجرایی پیشنهادی در راستای واکاوی توسعه گردشگری شهر تهران پرداخت و موضوعات تعریف و تدوین برنامه راهبردی توسعه گردشگری شهری، شناسایی و معرفی جاذبه‌های شهری و نیز برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای علمی، آموزشی و نمایشگاهی را دارای اولویت خواند.

توجه به طراحی الگوی جدید مدیریت مقصد

علی موحد مدیر گروه گردشگری دانشگاه خوارزمی نیز با مطرح کردن موضوع شکل‌گیری سازمان مدیریت مقصد برای حکمروایی خوب گردشگری نیز به تشریح لزوم شناخت سیستم گردشگری پیش‌شرط نهادسازی در روند توسعه پرداخت.

او همچنین به اهمیت حکمروایی و مدیریت مقصد گردشگری پرداخت و شاخص‌های این موضوع را تشریح کرد.  

موحد مزایای مدیریت مقصد گردشگری را ایجاد مزیت رقابتی، جلوگیری از تداخل مسئولیت‌ها و ایجاد هماهنگی و شناسایی شکاف‌ها عنوان کرد که می‌تواند با افزایش درآمد و اشتغال پایدار گردشگری و نیز حرکت به سوی گردشگری پایدار مورد استفاده قرار گیرد.

نقش تعامل و همکاری‌های بین‌دستگاهی در روند توسعه گردشگری شهر تهران

امیر قاسمی رییس ستاد گردشگری شهرداری تهران نیز ضمن استقبال از ظرفیت‌های علمی و عملیاتی حوزه گردشگری در پیشبرد برنامه‌های توسعه پایتخت، استقبال و فراهم آوردن بستر شکوفایی توانمندی‌های موجود را در اولویت خواند.

او نگاه مدیریت و توسعه گردشگری پایتخت را منطبق بر حفظ و گسترش منابع در سطح این کلانشهر عنوان کرد که این امر بر پایه مطالعات و هم‌افزایی بین‌دستگاهی محقق خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403082301504
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha