تعامل فعالانه اتاق بازرگانی و معاونت صنایع‌دستی در حمایت هدفمند از فعالان صنایع‌دستی در راستای توسعه صادرات و اصلاح قوانین/ فعال‌کردن ظرفیت‌های اتاق‌های بازرگانی استانی و اتاق‌های مشترک با سایر کشورها

رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تعامل خوبی بین اتاق بازرگانی و معاونت صنایع‌دستی در راستای حمایت هدفمند از فعالان صنایع‌دستی در راستای توسعه صادرات و اصلاح قوانین صورت گرفته است، استفاده از ظرفیت اتاق‌های مشترک با سایر کشورها را حائز اهمیت عنوان و بر تقویت آن تاکید کرد.

مرتضی میری رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا در بازدید از سی‌وهفتمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی بیان کرد: یک سال است در اتاق بازرگانی ایران کمیسیونی تشکیل شده که به‌طور متمرکز و ساختارمند بر موضوعات مربوط به اقتصاد هنر از جمله هنر و صنایع‌دستی می‌پردازد.

او با بیان اینکه بخشی از وظایف اتاق بازرگانی مربوط به مقررات‌زدایی و صیانت از حقوق فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف در زمینه قوانین، مقررات و بخش‌نامه‌ها است، ادامه داد: مسئله مربوط به پیمان‌سپاری ارزی برای صادرات صنایع‌دستی از ابتدای دوره در دستور کار ما قرار دارد و با معاونت صنایع‌دستی برای رفع موانع آن و اصلاح قوانین مربوط به خلق آثار صنایع‌دستی و صادرات آن تعامل و همکاری داریم.

میری با بیان اینکه اتاق‌های بازرگانی برخی استان‌ها مانند اصفهان فعالانه‌تر و دقیق‌تر به موضوع صنایع‌دستی می‌پردازند، از فارس، خراسان شمالی، قم و همدان به‌عنوان استان‌هایی نام برد که کمیسیون‌های صنایع‌دستی خود را از موضوع گردشگری جدا کرده‌اند.

رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم در دو بخش حمایت هدفمند از فعالان صنایع‌دستی به سمت توسعه صادرات و اصلاح قوانین و مقررات برویم نیاز داریم ما به‌عنوان متولی بخش خصوصی با معاونت صنایع‌دستی به‌عنوان متولی بخش دولتی همکاری کنیم که خوشبختانه در حال حاضر این تعامل وجود دارد. 

میری تصریح کرد: همچنین باید جریانی را در داخل حاکمیات ایجاد کنیم که دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت صمت، معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری، وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هر کدام به فراخور ماموریت‌هایشان پیگیر تحقق مطالبات صنایع‌دستی باشند.

او برگزاری نمایشگاه‌ها را محلی برای شکل‌گیری این ارتباطات عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه صنایع‌دستی موضوعی است که تمامی استان‌ها در آن دخیل هستند، نماینده‌های مجلس شورای اسلامی نقش و وظیفه مهمی در پیگیری دغدغه‌های فعالان صنایع‌دستی در حوزه‌های انتخابیه خود دارند.

رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی ایران درباره نقش اتاق بازرگانی در حوزه صادرات و عرضه محصولات صنایع‌دستی در خارج از کشور افزود: از ظرفیت بخش‌های مختلف اتاق بازرگانی مانند تشکل‌های تخصصی، کمیسیون‌های مختلف  و اتاق‌های مشترک می‌توان در این حوزه استفاده کرد.

او با اشاره به عضویت خود در هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه و استفاده از این ظرفیت، ادامه داد: در تلاش هستیم که در نمایشگاه‌CFF استانبول که در حوزه فرش فعالیت می‌کند به‌صورت هدفمند فعالان خوزه حضور پیدا کنند. همچنین در قزاقستان، عمارات، قطر و کشورهایی که می‌توانند بازار هدف بازار صنایع‌دستی ما باشد رویدادهایی را با نگاه فرهنگی‌اقتصادی برگزار کنیم. 

میری با اشاره به مطالعه روی بازارهایی که قدرت خرید صنایع‌دستی ایران را دارند برای عرضه محصولات، تصریح کرد: کشورهای حاشیه خلیج فارس مخاطب جدی صنایع‌دستی ایران هستند و بازار خوبی برای ما به‌شمار می‌آیند. همچنین در آمریکای لاتین کارهایی را در اروگوئه ‌پیگیری می‌کنیم.

او با بیان اینکه پیش از این سردرگمی در این حوزه وجود داشت و در حال حاضر با تعامل‌های شکل گرفته نقشه راهی برای این مسیر ترسیم شده است، افزود: تربیت و آموزش طراحانی در سوزن‌دوزی بلوچ به‌منظور استفاده از این ظرفیت در صنعت مد، یکی از کارهای در حال انجام است و این رویکرد به سایر استان‌ها تسری پیدا خواهد کرد که با تقویت طراحان، محصولات مورد نیاز بازارهای خارجی به هنرمندان سفارش داده شود.

رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ایجاد تعامل و فعال‌ کردن ظرفیت‌های اتاق بازرگانی استانی تصریح کرد: در تلاش هستیم اتاق‌های بازرگانی استان‌ها را در این زمینه فعال کنیم که اقدامات اولیه و ظرفیت‌سنجی اولیه را انجام دهند و در ادامه این مسیر از ظرفیت ملی استفاده شود.

او با بیان اینکه باید نگاه خیریه‌ای به صنایع‌دستی کنار گذاشته شود و حمایت‌ها در راستای صادرات و با نگاه اقتصاد هنر و کسب‌وکار صورت‌ گیرد، ادامه داد: صنایع‌دستی مزیت مطلق ما محسوب می‌شود و باید همه بخش‌ها در استفاده از این مریت بسیج شوند که در حال حاضر این تعامل بین معاونت صنایع‌دستی و اتاق بازرگانی وجود دارد.

میری درباره سی‌وهفتمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی بیان کرد: تغییرات مثبتی که امسال در نمایشگاه اتفاق افتاده است بسیار مشهود است و با حمایتی که از سوی ادارات کل استانی صورت گرفته غرفه‌سازی خوبی انجام گرفته و نظم و انسجام خاصی برقرار است.

رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی ایران در پایان لازمه رقابت در نمایشگاه‌های خارجی و انتفاع از صنایع‌دستی به‌عنوان مزیت مطلق کشور را رعایت استانداردهای بین‌المللی در نحوه ارائه و بسته‌بندی دانست و افزود: مسیر خوبی در صنایع‌دستی آغاز شده که امیدوارم ادامه داشته باشد و ما نیز در اتاق بازرگانی در کنار این حوزه هستیم و کمک خواهیم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403082401616
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha