میراثآریا: کوچینگ و مشاورههای کسب و کار امروزه بیش از همیشه مورد استقبال قرار گرفته است و عملی است که ورود آن به دنیای مسب و کارهای مختلف هر بار آزمون خطا شده و البته که در بیشتر موارد برایند و نتیجه مثبتی داشته است.
اما قبل از پرداختن به توجه صنایع دستی به مقوله کوچینگ باید به این سؤال پاسخ داد که کوچینگ و مشاورههای کسب و کار دقیقاً چه میکنند؟
کوچینگ فرآیندی است که فردی دارای مهارت ایجاد یک فضای امن، قابل اعتماد و اطمینان، باعث ایجاد ارتباط با مراجع خود میشود لذا در کوچینگ، یک کوچ حرفهای، با گوش دادن فعال و پرسیدن سؤالات کلیدی از مراجع به او یادآور میشود که از تمام توانایی خود، در جهت حل مسائل استفاده کند چرا که کوچها اعتقاد دارند که هیچ کس به اندازه خود فرد، برای حل مسائلش از جنبههای زندگی خود آگاه نیست.
یکی از جنبههای کوچینگ درحقیقت مشاورههای کسب و کار است و این مشاورهها میتواند در تمام زمینهها به کمک افراد بیاید. حالا این فرد میتواند فعال اقتصادی در هر زمینهای باشد مثلاً اقتصاد فرهنگ و هنر یعنی صنایع دستی!
یکی از اقداماتی که در نمایشگاه صنایع دستی امسال به اهتمام واحد آموزش و ترویج معاونت صنایع دستی، به خوبی به آن توجه شده بود مربوط به مشاورههای کسب و کار و کوچینگ میشد، مقولهای که شاید تا امروز به درستی و خوبی به آن توجه نشده باشد و با ارتقای فرهنگ و آگاهی جامعه و تمایل افراد به خودآگاهی از استعدادها و ظرفیتهایشان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
توجه به بازاریابی مدیریت منابع توسعه بازار در مشاورههای کسب و کار
رضا حبیبپور مدیر گروه آموزش معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این که غرفه مشاوره تخصصی زمینهای برای ارائه راهنماییهای حرفهای در دو محور اصلی بود، در گفتوگو با میراث آریا بیان کرد: در این بخش ۱۴ کارشناس به صورت روزانه به فعالان این حوزه مشاوره میدادند و تمام ابعاد و چالشهای مربوط به کسب و کارهای صنایعدستی را بررسی میکردند.
او افزود: این مشاورهها شامل موضوعاتی از قبیل بازاریابی مدیریت منابع توسعه بازار و ایجاد زنجیره تأمین بود. همچنین مشاوره در حوزه ثبت برند تجاری و مالکیت معنوی
نیز ارائه میشد و در این بخش ۴ کارشناس خبره به صورت کاملاً رایگان خدمات مشاورهای ارائه میکردند. این خدمات شامل مراحل ثبت برند، حفاظت از حقوق مالکیت معنوی و چگونگی بهرهبرداری از برند در بازارهای داخلی و بینالمللی بود.
حبیب پور با اشاره به تأثیرگذاری غرفه مشاوره تخصصی گفت: این غرفه توانست با ارائه خدمات کاربردی و هدفمند پاسخگوی نیازهای متنوع فعالان و علاقهمندان باشد و زمینه ساز ارتقای دانش و توانمندی حرفهای آنها شود.
خروجی افراد مورد مشاوره مورد تأکید ماست
مجید عبداللهزاده مشاور کسب و کار و توسعه فردی نیز که در ایام نمایشگاه به مشاوره پرداخته بود، گفت: در نمایشگاه بینالمللی صنایع دستی حاضر شدیم و تیمی از مشاوره و نخبه جمع شدیم تا بتوانیم برای مسأله کسب و کارها مشاوره بدهیم.
او افزود: در مرحله اول سعی کردیم افراد را عارضیابی کنیم که با گفتوگو چالشهای سرمایهگذاری، ایده، توسعه کسب و کار و... را بررسی کنیم تا در واقع عارضهای که در مرحله کسب و کار فرد قرار دارد را شناسایی کنیم.
این مشاور کسب و کار با بیان این که بعد از نمایشگاه با توجه به اطلاعات دریافتی پیگیر افراد میشویم، تصریح کرد: خروجی افراد برای ما مهم است لذا این پیگیری را رها نمیکنیم.
او با بیان این که اکثر افراد نمیدانستند چگونه به کسب و کار خود ورود کنند یا حتی چگونه چالش خود را مطرح کنند، گفت:امیدوار هستیم که این سبک کار تداوم داشته باشد چون چنین اقداماتی بیشتر داوطلبانه است و میتوانامیدوار به اثرگذاری آنها بود.
عبداللهزاده با بیان این که گروههای مختلف سنی به ما مراجعه کردند، ادامه داد: جوانان بیشتر در مرحله اجرایایده و افراد با سنین بالاتر با وجود تجارب زیاد در استفاده از این تجارب ناکام بودند. افراد در دودسته سیار و ثابت مشاوره دادند تا بتوانیم افرادی که در غرفهها هستند را نیز مورد ارزیابی و بررسی قرار دهیم.
این مشاور کسب و کار با بیان این که اکثر چالشها مربوط به بازاریابی بود، تصریح کرد: در مشاورههای ما اکثرا افراد صاحبایده بودند که در مرحله اجرا به چالش خورده بودند و گاهاً هنرمندانی بودند که در مرحله توسعه نیاز به حمایت و مشاوره داشتند.
او با باین این که مشاورهها میتواند موجب روشن شدن مسیر زندگی این افراد میشود، گفت: مشاوره برای افرادی که کوله باری ازایده یا تجربه یا برنامه هستند بسیار مؤثر است و اخیراً مردم با افزایش اگاهی به این سمت و سو متمایل شدهاند که میتوانیم به اینده این حوزه نیز بیش از پیشامیدوار باشیم.
انتهای پیام/
نظر شما