کیش، مروارید خلیج فارس در بازار گردشگری خاورمیانه

بی شک کشور ایران در دو بخش چشم اندازهای طبیعی و میراث‌فرهنگی یکی از مقاصد جذاب و کم‌نظیر گردشگری درحوزه کشورهای خاورمیانه است، در این میان جزیره کیش را باید بعنوان مروارید خلیج فارس و موتور محرک گردشگری ایران دانست.

علی ماهفروزی کارشناس اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران در یادداشتی نوشت: از جمله دلایل اصلی که جزیره کیش را باید بعنوان پیشانی توسعه گردشگری ایران بدانیم اینست که ساختار اداری و تصمیم‌سازی منطقه آزاد تجاری و گردشگری کیش با قوانین سرزمینی تفاوت داشته و این امر یعنی عدم دریافت ویزا می‌تواند با برنامه‌ریزی دقیق زمینه‌ساز تسهیل ورود گردشگران سایر کشورها به این جزیره در میان سایر رقبا باشد. اما چرا گردشگران سایر کشورهای هدف باید در میان مقاصد جذاب دیگر در خاورمیانه کیش را برای سفر انتخاب نمایند؟آیا این امر امکانپذیر است ؟ 

طبیعتا شاید نخستین پرسشی که در ذهن فعالان حرفه‌ایی و علمی گردشگری خطور کند اینست که با توجه به حجم بی‌سابقه تبلیغات منفی علیه ایران و پروپاگاندای رقیبان منطقه‌ایی گردشگری، جذب گردشگران خارجی به آسانی در کیش امکانپذیر نخواهد بود و این امر شاید کمی طبیعی به نظر برسد. اما فرصت‌هایی همچون برگزاری رویدادها و ایونت‌های تخصصی به‌همراه خدمات ویزا چنچ در دو دهه اخیر در جزیره کیش تا حدی خط بطلان بر نظریه از پیش باخت کیش در رقابت‌های منطقه‌ایی گردشگری کشیده است. اگرچه باور داریم سیاست‌های غلط برخی برنامه‌ریزان و مدیران در بزنگاه‌های تاریخی تا حد قابل توجه‌ایی کیش را از رقیبان منطقه‌ایی عقب نگه داشته ولی نام ایران بعنوان سرزمین تمدنی و فرهنگی یکی از موضوعات بسیار مهمی است که بسیار از تبلیغات باید با پشتوانه آن شکل گیرد و این ظرفیت در کنار سایر مولفه‌ها همچون، سابقه تاریخی و تمدنی جزیره کیش، شرایط مطلوب و ویژه آب و هوایی در هشت ماه از سال، برگزاری رویدادها و ایونت‌های تخصصی بصورت گسترده در طول سالیان متمادی، ظرفیت هتلینگ و مراکز پذیرایی و سرگرمی بهمراه دیگر موضوعات تاثیرگذار نقش مهمی در جایگاه این جزیره زیبا و مرجانی خلیج فارس برای گردشگری ایران است.

این جزیره زیبا و مینیاتوری با ظرفیت‌ها و فرصت‌های عظیم منابع تجاری، سرگرمی و تفریحی در کنار ثروت‌های فرهنگی و اجتماعی بعنوان بخش مهمی از کشور، می‌تواند کلان روایت گردشگری ایران باشد که متاسفانه در نیم قرن حضور خود بعنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور ایران دستخوش رفتارهای سیاسی شد و هرگز نتواست جایگاه واقعی خود را بدست آورد.

کیش بعنوان مروارید خلیج فارس می‌توانست عمق استراتژیک گردشکری ایران باشد که متاسفانه با تغییر زودهنگام مدیران، چالش روزمرگی و نداشتن پلان بزرگ توسعه فراگیر بعنوان یک بازیگر در گردشگری منطقه خلیج فارس هنوز دارای جایگاه شایسته و تاثیرگذار نیست که این معضل باید متناسب با جایگاه کیش بعنوان مقصد جریان‌ساز گردشگری بین‌المللی ایران سریعا در دستور کار شورای برنامه‌ریزی توسعه کشور قرار گیرد.

شرایط آب و هوایی مناسب در هشت ماه از سال، اکسیژن و آب کافی و لازم به یمن حضور و تنفس مرجان‌های خلیج فارس، سایت باستانی شهر تاریخی حریره و کاریزهای موجود در جزیره، پتانسیل لازم برای شکل‌گیری اکو پارک طبیعی و زیست محیطی خشکی و دریایی در جزیره کیش، ظرفیت عظیم محله‌های تاریخی جزیره با آداب و روسوم خاص آئینی و خوراک و سبک‌های زندگی با شکوه بهمراه اندک مراکز اقامتی و پذیرایی شرط لازم را برای تبدیل شدن این جزیره به یکی از مقاصد خاص و ویژه در کشورهای خاورمیانه و قابل رقابت با مقاصدی چون منطقه گردشگری دبی، شرم‌الشیخ، ابوظبی و راس‌الخیمه دارد. اما عدم تبلیغات کافی در خصوص شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی بازارهای هدف، عدم پروازهای کافی در حوزه داخلی و بین المللی، فقدان هتلینک کافی و رقابتی با مقاصد پیش گفته، عدم تنوع و ظرفیت‌های لازم در حوزه تفریحی و سرگرمی، نگاه سیاسی به گردشگری کیش از جمله معضلات پیش‌روی این جزیره برای توسعه شتابان در رقابت با گردشگری خاورمیانه است. امار ورود گردشگران خارجی متناسب با ظرفیت‌های اقامتی در جزیره کیش گویا این امر است که این جزیره هنوز نتوانسته متناسب با ظرفیت‌های موجود، رشد لازم را داشته باشد.

ساختاری اداری جزیره کیش بر اساس قانون خاص منطقه آزاد، فرصت لازم را به دولت و برنامه‌ریزان منطقه آزاد این جزیره می‌دهد تا با حضور همه‌ی ذینفعان و کارشناسان بین‌المللی راه را برای توسعه گردشگری در این جزیره فراهم کنند. این امر در کنار ارزان بودن سفر به ایران ناشی از نرخ برابری ریال در مقابل دلار، دستیابی به گردشگری پویا و مقصد شدن کیش در میان کشورهای خاورمیانه را دو چندان می‌کند. 

بخش تبلیغات گردشگری کیش متناسب با کلان روایت گردشگری ایران برای رقابت در بازار جهانی بسیار ضعیف و فاقد راهبرد خاص است و این امر هرگز پاسخگوی عرصه رقابتی در بازار خاورمیانه نیست و نبود روایت مناسب از کیش از دیگر مشکلات این عرصه است که نتوانست برای برندینگ گردشگری این جزیره، در تبلیغات فرامرزی مورد استفاده قرار گیرد. اگر امروز استانبول با شعار چهار راه تمدن مورد اقبال گردشگران با ذائقه‌های متفاوت شده چرا هیچ روایتی از کیش در خاطر گردشگران داخلی و خارجی حک نشده است؟

از دیگر معضلات موجود در کیش که بسیار نمایان است ناکافی بودن پروازها به کیش است که با دو دلیل عمده می‌توان آنرا تحلیل کرد نخست اینکه قشر متوسط که سالانه یا دوسالانه با پس انداز لازم می‌توانست سفر تفریحی به کیش را برنامه‌ریزی کند از سبد گردشگری کیش در حال خروج است و دیگر اینکه توجیه پایین نگه داشتن بلیط بخاطر قیمت تمام شده پروازها از سوی ایرلاین با ضرر همراه است که در مورد اول به نظر می‌رسد سفر به مقصد کیش باید بصورت ترکیبی ریلی- دریایی یا زمینی – دریایی طراحی و تبلیغات شود. این امر هم می‌تواند خلا ناشی از هزینه‌های تمام شده را برای قشر متوسط پر کند و معضل سطح اشغال مراکز اقامتی، درآمدزایی حوزه پذیرایی و تفریحی مخصوصا در زمان غیر پیک را تسکین دهد.

 در خصوص موصوع دوم یعنی صرفه اقتصادی برای ایرلاین‌ها برای پایین نگه داشتن قیمت بلیط، به نظر می‌رسد سازمان منطقه آزاد کیش به همراهی ذینفعان گردشگری مستقر در جزیره باید امتیازهای لازم برای افزایش پرواز ها در ایرلاین‌ها را در نظر بگیرند. این امر با اجماع تشکل جامع پذیرایی، اقامتی و تفریحی به سرعت قابل دستیابی است.

از موضوعات بسیار مهم دیگری که توسعه گردشگری کیش به آن وابسته است و شاید با اندکی درایت سیاسی و اداری بتوان کیش را در این بخش پایلوت کشورهای حوزه خلیج فارس کرد بحث چنج ویزا برای گروه‌های مهاجر در کشورهای منطقه از جمله امارت، قطر است. این امر که سابقه‌ی مثبتی با ارلاین کیش ایر در گذشته داشته باید به سرعت توسط همین شرکت و دیگر ارلاین‌ها با هماهنگی منطقه آزاد به سرانجام برسد تا اثرات مثبت اقتصادی آن بر گردشگری کیش نمایان شود.

و در خاتمه ذکر مجدد این نکته ضروری به نظر می‌رسد که جزیره کیش با تمام جذابیت‌های تفریحی و سرمایه‌گذاری نتوانست از ظرفیت عظیم میراث غنی فرهنگی و تاریخی و همچین منابع طبیعی خشکی و دریایی خود که بسیار دسترس پذیر هستند استفاده نماید. این امر در مقاصد گردشگری منطقه مخصوصا در برنامه‌ریزی کشور عربستان بسیار مورد توجه قرار گرفته و به نظر می‌رسد چنین رویکردی با نگاه ژرف برنامه‌ریزی برخی از مقاصد این کشور را قابل دست نیافتنی خواهند کرد اگر مدیران جدید منطقه آزاد کیش با همکاری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چاره‌ای برای آن نیاندیشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403101000539
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha