سیدحسن امیرکلالی، رئیس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مشهد در یاداشتی نوشت: مالکان و مدیران هتلها همواره در برنامهریزی منابع درآمدی و سودآوری خود به کسب درآمد از اقامت و پذیرایی و یا به کاهش هزینههای جانبی و عملیاتی در هتل ها می اندیشند.
حال اینکه در هتلها و مراکز گردشگری، فرصتهای درآمدی خاموشی وجود دارد که میتوان با اندکی برنامهریزی و آماده سازی، فرصتهای درآمدی بیشتری را در آن مکانها فراهم آورد.
یکی از ظرفیتهای مغفول مانده در این بخش، استفاده از صنایعدستی در مراکز گردشگری است که با برنامهریزی درست ضمن ایجاد فرصت درآمدی جدید، نقش مهمی در معرفی پتانسیلهای هویتی هر منطقه و ایجاد فرصت شغلی و کسب درآمد پایدار فراهم میکند.
اما پرسش این است که چگونه میتوان برای تحقق این امر در هتلها برنامهریزی کرد، در ادامه چند راهکار برای فعال کردن این ظرفیتهای خاموش درآمدی ارائه خواهد شد:
ایجاد فروشگاههای صنایع دستی:
راه اندازی فروشگاهها و غرفههای صنایعدستی در فضاهای مختلف هتل از جمله لابی، ظرفیت خوبی برای عرضه و معرفی محصولات صنایع دستی هر شهری است، قوانین حمایتی موجود در معافیتهای مالیاتی و خدماتی، انگیزه مناسبی برای راه اندازی فروشگاههای صنایعدستی در هتل و کسب درآمد از این محل فراهم ساخته است.
ایجاد کارگاههای آموزشی صنایعدستی در لابی هتلها:
کارگاه های کوتاه مدت آموزشی ضمن ایجاد فضای خلاقانه برای مهمانان هتل، آنها را با فرهنگ بومی و سوغاتیهای دست ساز منطقه آشنا میکند، وفاداری مهمان و میل به بازگشت مجدد به آن هتل برای اقامت در آینده را نیز فراهم میسازد.
برگزاری نمایشگاههای موقت در هتلها:
نمایشگاه های دوره ای برای ارایه کار هنرمندان محلی، ضمن ایجاد حس حمایتی برای هنرمندان صنایعدستی منطقه، درآمدهای خوبی را هم برای هتل و هم برای هنرمندان ایجاد میکند.
تزئین هتل با محصولات صنایعدستی:
استفاده از صنایع دستی در دکوراسیون هتلها مانند نصب فرشهای دست باف در لابی، گلدانهای سفالی و هنری در اتاقها و راهروها هم به زیبایی هتل میافزاید و هم الهام بخش خرید صنایعدستی به مهمانان هتلها خواهد بود.
تهیه هدایای سفارشی برای مهمانان ویژه و وفادار از صنایعدستی:
تهیه و اهدای هدایای سفارشی در قالب صنایعدستی، تجربه اقامت در هتلها را خاصتر و ویژهتر کرده و لازم است در ورود مجدد مهمانان یا به مناسبتهای خاص برای مهمانان ویژه تهیه و ارسال شود.
راه اندازی تورهای گردشگری بازدید از کارگاههای صنایع دستی برای مهمانان:
تورهای آشناسازی برای بازدید از کارگاههای صنایع دستی محلی برنامهریزی شود و از هتل به عنوان نقطه آغاز و مرکز هماهنگی استفاده شود، این موضوع میتواند با همکاری دفاتر خدمات مسافرتی محلی برنامهریزی و اجرا شود.
برگزاری جشنوارههای دورهای:
جشنوارهها با محوریت صنایعدستی میتواند توجه بیشتر مهمانان را به فرهنگ منطقه جلب کند و همچنین اجرای این اقدامات میتواند محیط هتل را به فضایی جذاب و زمینهای برای حفظ، معرفی و کسب درآمد از محل صنایع دستی محلی ایجاد کند.
انتهای پیام/
نظر شما