میراثآیا: پس از پشت سرگذاشتن کوههای سربه فلک کشیده و پوشیده از برف و عبور از جادههای پر پیج و خم و گذر در مسیر رودخانه سیروان که با آرامش خاصی همراه است و در دل کوههای پست و بلند زاگرس، به یکی از روستاهای استان کردستان قدم مینهی که معماری آن زبانزد خاص و عام است و بدلیل ویژگیهای فراوان این روستا به عنوان یکی از قطبهای گردشگری در سطح جهان نیز به ثبت رسیده است.
روستایی که معماری ویژه و خاص آن در کنار طبیعتی بکر و زیبا که به نوعی با آدم سخن میگوید هماکنون به عنوان یکی از مناطق گردشگری کشور مطرح و حتی در بعضی از روزها علاوه بر گردشگران داخلی افرادی را نیز از دیگر کشورهای خارجی در دامان خود میپذیرد.
روستایی که بام خانه جلوی حیاطی است برای خانه دیگر و این داستان همچنان تا پشت روستا ادامه مییابد و نوع معماری به کار رفته در آن نیز چشم هر بینندهای را به سوی خود جلب میکند به نحوی که معماری سنتی این روستا مبتنی بر سنگ بوده و در ساخت خانههای مسکونی از ملات به هیچ وجه استفاده نشده است.
روستای هورامان تخت در دهستانی به همین نام و در مسیر رودخانه سیروان که از بزرگترین رودخانههای کشور است قرار دارد که برگزاری آئینهای مختلف به ویژه عروسی پیرشالیار در کنار معماری خاص و ویژه که با استفاده از صنایع بومی و محلی ساخته میشود باعث شده که هورامان به شهرهای جهانی و بینالمللی دست یابد.
یکی از فرضیات رایج درباره نام هورامان این است که واژه هورامان از دو بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنی خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده است و به همین دلیل اورامان به معنی سرزمین اهورایی و جایگاه اهورامزدا است هور در اوستا به معنی خورشید نیز آمده و هورامان جایگاه خورشید نیز معنی میدهد.
از سوی دیگر فرهنگ و تمدن این کهن دیار به عنوان بخشی از تمدن بزرگ ایران باستان با زیرساخت هایی محکم و استوار از موسیقی و عرفان گرفته تا ادبیات نوشته و نانوشتهاش و آداب و رسوم مبتنی بر خرد جمعی و نبوغی سازگار با طبیت اهوراییاش شایسته است و باعث شده که هر ساله گردشگرانی از سایر نقاط کشور و در مواردی از بعضی از کشورهای دنیا راهی این منطقه شوند.
مراسم جشن عروسی پیرشالیار یکی از جشنهای رایج در منطقه جهانی هورامان است که هر ساله در اواسط بهمنماه و همزمان با جشن سده و با مشارکت همه جانبه مردم منطقه به مدت دو روز در این منطقه برگزار میشود.
این مراسم در واقع سالگرد ازدواج پیر افسانهای به نام شالیار است که ریشه در اسطورهها و اعتقادات و آیین قدیم مردم این سرزمین دارد؛ هر چند نام مراسم عروسی است ولی در اصل پیرشالیار یک مراسم آیینی و سنتی است که در آن قربانی میکنند و به سماع و نجوا با خدا می پردازند.
این مراسم که هر سال در آخرین چهارشنبه و پنجشنبه منتهی به نیمه بهمن ماه برگزار میشود آیینی است که بعضی از مورخان تاریخ برگزاری آن را به یک هزار سال گذشته مربوط میدانند و عدهای دیگر نیز معتقدند که قدمت این مراسم بیش از اینهاست ولی نکته مهم این است که با وجود گذشت این همه سال، پیرشالیار همچنان به عنوان نمادی از مشارکت اجتماعی مردم این منطقه به شمار میرود.
امسال روزهای چهارشنبه وپنج شنبه منتهی به 15 بهمن ماه را در نظر گرفتهاند؛ انتخاب روز و اعلام شروع جشن بر عهده متولی پیر شالیار است که این کار را با تقسیم گردوهای درختهای وقفی پیر شالیار بین خانوادههای روستای هورامان و روستاهای اطراف انجام میدهند و به ترتیب با مراسم کلاو روچنه، قربانی کردن گاو و گوسفند و بز، پخت غذاهای مخصوص، دفنوازی و رقص عرفانی، سماع، پخش نذورات بین اهالی، نماز و ذکر و دعا، همچنین برپایی مراسم شبنشینی و دست به دست گرداندن کفش چرمی پیر شالیار و تبرک آن و پخت نان مخصوصی به نام کلیره مژگه (که از خمیر آرد، گردو خرد شده و پیاز درست میشود) در طول دو روز متوالی ادامه پیدا میکند.
هر ساله تعداد زیادی گوسفند که نذورات مردم برای پیر شالیار است در روز چهارشنبه و حدود ساعات 9 صبح قربانی میشود که این دامها به وسیله اهالی و یا افرادی از روستاهای دیگر در اواخر فصل پاییز برای متولی فرستاده میشود و او در فصل زمستان از آن دامها نگهداری کرده در روز جشن همه آنها را قربانی میکنند.
تعداد گوسفندان قربانی شده گاه به 70 تا 80 راس نیز میرسد و بعد از این کار گوشتهای قربانی شده را بین اهالی تقسیم کرده و با مقداری از آن نوعی آش به نام ولوشین تهیه میکنند و روز چهارشنبه و بعد از ساعت 16 و اقامه نماز عصر در مسجد، آن آش نیز بین اهالی روستا و مهمانهای که از سایر نقاط راهی اورامان شدهاند، تقسیم میشود.
مراسم جشن در عصر پنجشنبه با شرکت اهالی روستا و افرادی از روستاها و شهرهای اطراف برگزار میشود این مراسم توام با برپایی رقص و سماع عرفانی به شکل دستهجمعی و نواختن دف است و در آن عده ای به عنوان متولی کار هدایت سماع کنندگان را بر عهده میگیرند.
کارگزاران این مناسک مذهبی را افرادی از طوایف مختلف روستای هورامان تخت و روستاهای اطراف تشکیل میدهند و در میان این طوایف بر اساس یک قرارداد نامکتوب و شفاف اجتماعی نوعی تقسیم کار بر اساس طایفهای وجود دارد که هر کس در آن دو روز و در طول ایام برگزاری مراسم پیرشالیار کار خود را انجام میدهد.
رقص و سماع عرفانی دراویش که در بیشتر روزهای این جشن همراه با نواختن دف برپا میشود، نوعی رفتار جمعی است که آنان را به احساس مشترک میرساند.
آش تهیه شده از مواد مشارکتی و گوشتهای قربانی (که به آن ولوشین میگویند) به عنوان خوراکی سمبولیک و نمادین غذایی است که در روز مراسم همه اهالی روستا با دارا بودن نقشها و پایگاههای اجتماعی مختلف از آن میخورند و به نوعی خوردن این غذا در روزهای جشن را متبرک می دانند.
حضور دستهجمعی افراد شرکت کننده در مراسم، دعا و ذکر همگانی در محوطه مزار، خوردن نان کولیره مژگه و ماست به صورت دستهجمعی و تثبیت باورهای ذهنی خود به وسیله بستن پارچهای بر در و دیوار و درخت مزار آخرین مرحله از این حرکت جمعی است.
مراسم پیرشالیار هورامان رویداد مهمی بود که آبانماه سال گذشته در پنجمین نشست شورای ثبت رویدادهای گردشگری کشور بهصورت بینالمللی با ثبت آن در تقویم گردشگری ایران موافقت شد.
انتهای پیام/
نظر شما