مهران حسنی، دبیر و نایب رئیس انجمن گردشگری پایدار سبز مازندران در یادداشتی نوشت: در دنیای امروز که گردشگران به دنبال تجربههای جدید، اصیل و غیر تجاری هستند، اقامتگاههای بومگردی میتوانند پاسخگوی این نیاز باشند.
راهاندازی اقامتگاه بومگردی یکی از فرصتها جذاب در حوزه گردشگری است. اما برای موفقیت در این کار نیازمند برنامهریزی دقیق، تحقیق کافی و اجرای خلاقانه است. متمایز و مدیریت پایدار است همچنین موفقیت در راهاندازی اقامتگاههای بومگردی به ترکیب درستی از برنامهریزی، خلاقیت و تعامل با محیط و جامعه محلی بستگی دارد.
در ادامه به مراحل شروع، استراتژیهای تبلیغات و بازاریابی و راهکارهای نوآورانه برای متمایز شدن میپردازیم .با تاکید بر تجربههای منحصر به فرد، رعایت اصول پایداری و استفاده از فناوریهای نوین، میتوانید اقامتگاهی راهاندازی کنید که نه تنها گردشگران را جذب کند، بلکه به توسعه پایدار منطقه نیز کمک کنید.
در راهاندازی کسب و کار اقامتگاه بومگردی، شروع کار را با تحقیق و تحلیل بازار با بررسی مناطق جذاب برای گردشگری و تحلیل رقبا در منطقه و شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها و مهمترین موضوع در این مرحله شناخت نیازها و ترجیحات گردشگران مورد هدف است.
درخصوص مکان، اقامتگاه بهعنوان یکی از عوامل کلیدی در موفقیت این نوع از کسب و کار برآورد هزینهها، منابع مالی و پیشبینی درآمد را برنامهریزی نموده و در حوزه معماری و طراحی باید از معماری سنتی منطقه که از فرهنگ محلی الهام گرفته مانند کاهگل، چوب یا سنگهای محلی که حس اصالت را به اقامتگاه بدهد استفاده شده و باید کمترین آسیب را به محیط وارد کند، ضمن اینکه ایجاد فضاهایی مانند حیاط، باغچه و تراس با چشمانداز زیبا، تجربهای دلپذیر برای میهمانان فراهم میکند دقت شود، تا مکان مورد نظر دارای دسترسی به جاده و مسیرهای گردشگری داشته و نزدیکی به مناظر طبیعی، تاریخی و فرهنگی محلی جذابیت اقامتگاه را افزایش میدهد و از جمله موضوعاتی که علاقهمندان به نوع از اقامتگاه طالب آن هستند، کسب تجربهای آرامش بخش از اقامت و سفر است، لذا محیطی به دور از شلوغی و آلودگی صوتی را باید در انتخاب مکان مدنظر قرار داد.
دیگر عاملی که در اقامتگاههای بومگردی باید رعایت شود و از رسالتهای آن محسوب میشود، ارائه غذاهای سنتی و بومی منطقه با استفاده از مواد اولیه تازه محلی و شیوه پخت و پز آنها و نیز فعالیتهای فرهنگی با برگزاری کارگاهها و محصولات صنایعدستی، اجرای آیینها، آداب و رسوم و موسیقی محلی است. همچنین میتوان با همکاری دفاتر خدمات سیاحتی و راهنمای گردشگری تورهایی را برای بازدید از جاذبههای طبیعی، تاریخی و فرهنگی منطقه برنامهریزی و اجرا کرد.
اقامتگاههای بومگردی باید به سمت سرمایهگذاری سبز روی آورند، اگرچه هزینههای اولیه آن تقریبا زیاد خواهد بود، ولی در عملیات هزینه ها کاهش مییابد، بنابراین انرژیهای تجدید پذیر و استفاده از پنلهای خورشیدی برای تامین انرژی و مدیریت صحیح پسماند و استفاده از مواد قابل بازیافت و ایجاد برنامههایی برای حفظ حیات وحش و پوشش گیاهی منطقه در زمینه مدیریت پایدار و محیطی زیستی ضرورت دارد.
در ارتباط با معرفی و شناساندن اقامتگاه برای جذب گردشگران از فناوریهای نوین، میتوان با حضور آنلاین و قدرتمند با ایجاد وبسایت حرفهای با تصاویر با کیفیت از اقامتگاه و طبیعت اطراف و استفاده از شبکههای اجتماعی و ثبت نام در پلتفرمهای رزرو آنلاین و تولید محتوا با نوشتن مقالات جذاب درباره تاریخ ، فرهنگ و جاذبههای محلی منطقه، ساخت ویدیوهای کوتاه از فعالیتهای گردشگری و محیط اقامتگاه و برگزاری وبلاگ نویسی درباره تجربههای اقامت در بومگردی و تشویق گردشگران به اشتراکگذاری تجربیاتشان در رسانههای اجتماعی بیشترین بهره را برد.
از دیگر استراتژدیهای تبلیغات و بازاریابی برای جذب گردشگران در اقامتگاههای بومگردی همکاری با دفاتر خدماتی سیاحتی و راهنمایان گردشگری و ارائه بستههای ویژه شامل اقامت، غذا، تور و ... میزبانی کارگاههای آموزشی، نیز پخت نانها و غذاهای محلی و صنایعدستی و .... ، رویدادهای فرهنگی و جشنوارههای محلی و ارائه تخفیف ویژه در ایام خاص و همچنین شناخت و تحلیل مخاطبان در راستای بازاریابی هدفمند از طریق شناسایی گروههای هدف، از قبیل گردشگران داخلی، خارجی، زوجها، خانوادهها و درک نیازهای آنها و مهیا نمودن امکانات وتسهیلات براساس نیازها و خواستههای آنهاست.
دیگر موضوعی که درفعالیت اقامتگاههای بومگردی دارای جایگاه ویژه و خاص است و بعضا از سوی برخی از مدیران اقامتگاهها مورد توجه جدی قرار نمیگیرد و یا در برنامههایشان کم رنگ است ، تعامل با جامعه محلی است که اصلی حیاتی در بقا و رونق کسب و کار است. بنابراین مشارکت با بومیان با استخدام نیروی کار محلی و همکاری با هنرمندان و تولید کنندگان بومی و محلی ، تقویت اقتصاد محلی با خرید محصولات و مواد اولیه از بازارهای محلی و آموزش و آگاهسازی با برگزاری کارگاه ای آموزشی برای ارتقای مهارتها و ترویج ارزشهای زیست محیطی حائز اهمیت است. در واقع جوامع محلی ستون اصلی موفقیت اقامتگاههای بومگردی هستند.
در واقع اتمام اقامت گردشگران و ایجاد رضایتمندی و کسب تجربه به یاد ماندنی بهعنوان محصول نهایی در صنعت گردشگری است، لذا اقامتگاهها باید توجه جدی به جزئیات و کیفیت ارائه خدمات ، تمیزی و نظافت محیط ، و برخورد کارکنان با گردشگران که از عوامل اصلی در جذب و نگهداشت گردشگران است و جمع آوری بازخورد نظرات گردشگران و استفاده از آنها برای بهبود کیفیت خدمات ارائه شده و خدمات جدید براساس نیاز گردشگران و نیز بر ایجاد لحظات به یادمانی که میتواند تجربه گردشگران را متمایز کند، تمرکز جدی داشته باشند.
استان مازندران با برخورداری از طبیعت متنوع، فرهنگ غنی و تنوع معماری بومی یکی از مهمترین مقاصد گردشگران ایران به شمار میرود. این استان با داشتن بیش از 3200 روستا ، ظرفیتهای بینظیری برای توسعه اقامتگاههای بومگردی دارد. مازندران در سالهای اخیر رشد قابل توجهی در تعداد اقامتگاههای بومگردی داشته و در حال حاضر بیش از 450 اقامتگاه در آن فعال هستند که پراکندگی جغرافیای آنها از شرق تا غرب استان و غالبا در مناطق کوهستانی و جنگلی واقع شدهاند.
برای توسعه اقامتگاههای بومگردی مازندران دارای پتانسیلهای مختلف و مناسبی است از جنگلهای هیرکانی گرفته تا سواحل دریای خزر و مراتع سرسبز کوهستانی و مناظر بینظیر، همچنین اقلیم معتدل و مرطوب و چهارفصل بودن آن شرایط ایدهآلی برای اقامت در طبیعت فراهم نموده است. تنوع آب وهوایی استان از نواحی ساحلی تا مناطق مرتفع کوهستانی به گردشگران فرصت میدهد تا تجربههای متفاوتی داشته باشند.
توسعه اقامتگاههای بومگردی از جنبههای کمی و کیفی در این استان نه تنها به تقویت اقتصاد محلی و افزایش رفاه جوامع محلی کمک میکند، بلکه بستری برای حفاظت از میراث طبیعی و فرهنگی فراهم میسازد.
مازندران با طبیعت حساس و اکوسیستم غنی خود، نیازمند توسعهای است که تعادل میان بهرهبرداری و حفاظت را برقرار کند. اقامتگاههای بومگردی میتوانند بهعنوان راهکاری برای این تعادل عمل کنند به شرط آنکه موضوعات زیست محیطی در بهرهبرداری اقامتگاهها، مدیریت پسماندها و مصرف بهینه منابع طبیعی به همراه معرفی و ترویج آداب و رسوم محلی، جشنها و سبک زندگی بومی به گونهای که جوامع محلی نقش اصلی را در این فرآیند ایفا کنند، رعایت شود.
بازاریابی هوشمند و جذب گردشگر هدفمند از موارد مهمی است که در اقامتگاههای بومگردی استان مازندران باید نهادینه شود. لذا استفاده از فناوریهای دیجیتال و راهکارهای نوین بازاریابی، چون ایجاد وب سایت در صورت امکان چندزبانه برای معرفی اقامتگاه و ارائه امکان رزرو آنلاین به گردشگران داخلی و خارجی، استفاده از شبکههای اجتماعی و تولید محتوای بصری جذاب از طبیعت، غذاها و فعالیتهای فرهنگی برای جلب توجه گردشگران و نیز همکاری با پلتفرمهای رزرو آنلاین و دفاتر خدمات سیاحتی و جهانگردی میتواند دسترسی به گردشگران بیشتری را ممکن سازد.
در پایان اینکه توسعه اقامتگاههای بومگردی در مازندران با سرمایهگذاری هوشمندانه و برنامهریزی صحیح، نه تنها به رونق اقتصادی منطقه کمک میکند بلکه با ایجاد ارتباط عمیق بین گردشگران و طبیعت، تجربهای فراموش نشدنی را برای همه فراهم میآورد. حفظ تعادل میان توسعه و پایداری کلید موفقیت این طرح خواهد بود.
انتهای پیام/
نظر شما