به گزارش میراثآریا، با توجه به بند ۳ صورتجلسه شصت و چهارمین نشست اعضای اصلی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر مبنی بر ایجاد وحدت رویه در ثبت آمار در سامانههای موجود، نسبت به تشکیل جلسه مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات دستگاههای عضو ستاد در روز سهشنبه ۳۰ بهمنماه اقدام شد.
این نشست که با مدیریت علیرضا احمدی شریف مسئول دبیرخانه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و محمدباقر دشتگرد، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت فضای مجازی وزارت و نیز مشارکت نمایندگان کارشناسان فناوری اطلاعات دستگاههای عضو برگزار شد، لزوم یکپارچهسازی آمار سفر در دستور کار قرار گرفت.
به گفته دشتگرد در این جلسه، با توجه به اینکه ماهیت وظایف ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر شامل سیاستگذاری، برنامهریزی، ساماندهی و نظارت خدمات سفر در سطح کشور و نیز استفاده از توانمندی، ظرفیتها و امکانات دستگاههای مرتبط با امر سفر به منظور ارائه خدمات بهینه به مسافران است، لذا حاکمیت داده به مفهوم مجموعهای از سیاستها در راستای مدیریت داده میتواند با ماهیت آیندهپژوهی راهگشای هدایت و حمایت هموطنان در جایگاه گردشگر باشد.
به گفته دشتگرد رویکرد حاکمیت داده در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر شامل تصمیمگیری مبتنی بر داده، شناسایی الگوهای رفتاری، بهینهسازی منابع، افزایش رضایت گردشگران، مدیریت ریسک، تحلیل و پیش بینی روندها، و نیز پاسخگویی به نیازهای محلی است که با تجمیع آمار ۲۷ عضو دستگاه از نهادهای مختلف و تاثیرگذار در فرآیند سفر میتواند به عنوان پشتوانه آیندهپژوهی در حوزه گردشگری به کار گرفته شود.
او خاطرنشان کرد: در واقع حاکمیت داده به مدیران و برنامهریزان این امکان را میدهد که با استفاده از دادههای دقیق و معتبر، تصمیمات بهتری در زمینه توسعه و مدیریت گردشگری اتخاذ کنند.
دشتگرد با بیان اینکه همکاری و مشارکت کلیه اعضای ستاد سفر میتواند دستیابی به آمار دقیق، سریع و قابل اتکای سفرهای نوروزی را به دنبال داشته باشد، گفت: با توجه به اینکه تحلیل دادهها میتواند به شناسایی الگوهای رفتاری گردشگران کمک کند از این رو اطلاعات حاصل از آن بهبود خدمات و تجربه مطلوب گردشگران را به دنبال دارد.
در پایان این نشست تصمیم بر آن شد تا نحوه اجرایی شدن موضوع حاکمیت داده در ستاد سفر پیش از آغاز تعطیلات پیش رو با همکاری تمام دستگاههای عضو وارد فاز عملیاتی شود تا بتوان با ارائه آمارهای دقیق نوروزی ضمن ارائه خدمات شایسته به گردشگران، تصمیمگیری صحیح و به جایی در مدیریت سفرها در دستور کار قرار داد.
انتهای پیام/
نظر شما