بررسی راه‌های جذب گردشگر و تسهیل در سفرهای تفریحی و درمانی/ ایجاد پلتفرم برخط و مهیا کردن شرایط حضور برای گردشگران خارجی

مدیرعامل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی (هگتا) در سفر به بصره عراق با برخی مقامات و مسئولان این کشور با هدف بررسی راه‌های تعامل و توسعه گردشگری در حوزه گردشگری پزشکی دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار میراث آریا، علیرضا تابش مدیرعامل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی (هگتا) در سفر به بصره با برخی مقامات محلی و فعالان حوزه گردشگری دیدار و گفت‌وگو کرد تا زمینه‌های جذب بیشتر گردشگران عراقی، تسهیل سفرهای درمانی و تقویت همکاری‌های دو کشور در این بخش را مورد بررسی قرار دهد.

سید عماد رئیس اتاق بازرگانی بصره، مدیران دفاتر خدمات گردشگری و مسافرتی بصره، ارسطو یاری سرپرست معاونت نظارت بر امور شرکت‌های هلدینگ هگتا، حسین المالکی مدیر شرکت سما البصره، سعید عبدالجبار مدیر شرکت کرم الباقر، امیر الساعدی مدیر شرکت انوار السندباد، طارق مدیر شرکت رحله السیاب از جمله این افراد بودند.

علیرضا تابش در سفر صبح چهارشنبه 8 اسفند به آبادان که از مرز شلمچه انجام شد، پس از بازدید از امکانات مرز، مسیرهای ورودی و زیرساخت‌هایی که در آن وجود دارد، وارد بصره شد و در کنسولگری جمهوری اسلامی، با علی عابدی سرکنسول ایران در بصره دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار نمایندگانی از اتاق بازرگانی ایران، تهران و خرمشهر نیز حضور داشتند.

گردشگری پزشکی در ایران به برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد/ آماده همکاری برای تسهیل ورود گردشگران سلامت هستیم

مدیرعامل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی با اشاره به ظرفیت‌های قابل توجه گردشگری پزشکی در ایران، بر لزوم رفع موانع ورود گردشگران سلامت از عراق و خدمت رسانی به آنان تأکید کرد و افزود: این دومین نشستی است که طی یک ماه اخیر با حضور فعالان بخش خصوصی و نمایندگان اتاق بازرگانی در باره موضوعات گردشگری پزشکی برگزار می‌شود.

او با بیان اینکه ماه گذشته در خرمشهر ، نشست سه‌ونیم‌ساعته‌ای در اتاق بازرگانی خرمشهر با حضور بخش خصوصی و مقامات ذی‌ربط داشتیم که مسائل گوناگون و مهمی در آن مطرح شد، ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده که درآمد ناشی از گردشگری پزشکی در کشور تا پایان این برنامه، ۶ میلیارد دلار باشد که در صورت عزم ملی برای این مهم، طبعا بیش از این میزان هم می‌توان درآمد ارزی برای کشور پیش بینی کرد.

مدیرعامل هلدینگ هگتا، گردشگری را زنجیره‌ای به‌هم‌پیوسته از خدمات دانست و افزود: ما در این دو ماه حضور و نشست با مسئولان خرمشهر و آبادان و منطقه آزاد اروند و فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی، مسائل و چالش‌های گردشگری پزشکی میان ایران و عراق را بررسی کردیم. امروز تصمیم گرفتیم مثل سایر گردشگران و زائران از مرز شلمچه عبور کنیم و مسائل و مشکلات را از نزدیک ببینیم.

تابش بیان کرد: متأسفانه در مسیر تردد مشکلاتی وجود دارد و تسهیلات کافی برای تردد راحت‌تر مسافران فراهم نیست. در ورود به خاک عراق، وضعیت بدتر است. این در حالی است که با یک هماهنگی ساده بین وزارت امور خارجه، ناجا و راهداری، بسیاری از این مسائل قابل حل است.

او با اشاره به همایش بین‌المللی فرصت‌های گردشگری که قرار است اردیبهشت ۱۴۰۴ در منطقه خرمشهر و آبادان برگزار شود، تصریح کرد: در گفت‌وگو با معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه و مسئولان مرتبط، پیشنهاد دادیم که هیئت‌های عراقی علاقمند به سرمایه گذاری و همکاری، از طریق اتاق بازرگانی یا سرکنسولگری‌ها به این همایش دعوت شوند. همچنین آمادگی داریم که سال آینده با همکاری اتاق بازرگانی و فعالان گردشگری و بهداشت و درمان، اولین نمایشگاه توانمندی‌های گردشگری سلامت را در بصره برگزار کنیم.

مدیرعامل هلدینگ هگتا با اشاره به ظرفیت‌های این شرکت در صنعت گردشگری کشور گفت: هگتا بزرگ‌ترین هلدینگ گردشگری کشور است و در بخش‌هایی مانند هتل‌های پنج‌ستاره هما، حمل‌ونقل ریلی رجا، هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی، و آژانس‌ بین‌المللی تامین در سطح کشور فعالیت و خدمت رسانی دارد. ما در تعریف بسته‌های متنوع سفر و تسهیل‌گری برای پذیرش گردشگران عراقی و ارائه خدمات باکیفیت به آنان می‌توانیم نقش مؤثری ایفا کنیم.

تابش همچنین درباره پروژه راه‌آهن شلمچه – بصره اظهار کرد: طبق گفته مسئولان راه‌آهن، رئیس‌جمهور به‌صورت هفتگی این پروژه را پیگیری می‌کند. پیش‌بینی این است که پس از بهره برداری، سالانه سه میلیون نفر از طریق این مسیر ریلی تردد کنند. اگر بخش خصوصی در زمینه تامین لوکوموتیو سرمایه‌گذاری کند، مورد استقبال ماست و در شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا آمادگی تأمین قطارهای موردنیاز وجود دارد.

او به اهمیت ایجاد یک پلتفرم برخط برای ثبت نام و ورود گردشگران سلامت اشاره کرد و افزود: در حال حاضر فرایند ورود بیماران خارجی و انتقال آن‌ها به مراکز درمانی با اشکالات و آسیب‌هایی همراه است. ما در نظر داریم پلتفرمی را راه‌اندازی کنیم که کل مسیر پذیرش، ورود، درمان و اقامت گردشگران پزشکی را تسهیل کند. با این کار، روند خدمت رسانی به گردشگر مشخص می‌شود که گردشگر خارجی از چه طریقی وارد کشور شده، در کدام بیمارستان بستری است، در کدام هتل اقامت دارد، از چه خدماتی استفاده می‌کند و چه زمانی به کشورش بازمی‌گردد.

مدیرعامل هلدینگ هگتا تأکید کرد: یکی از مشکلات اساسی این است که ما در مبدا حضور نداریم که کنسکولگری می‌تواند زمینه استقرار دفتر نمایندگی آژانس تامین را در بصره فراهم کند.

تابش با اشاره به حجم بالای تردد اتباع عراقی از مرز شلمچه خاطرنشان کرد: آخر هفته‌ها و ایام مناسبتی، ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر از این مرز تردد دارند که حداقل ۵ هزار نفر از آن‌ها برای دریافت خدمات درمانی به ایران می‌آیند. اگر با برنامه‌ریزی در سال نخست بتوان حتی ۱۰ درصد از این بیماران را جذب کرد، روزانه ۵۰۰ بیمار وارد مراکز درمانی خرمشهر و آبادان خواهند شد. این موضوع می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در رونق گردشگری سلامت منطقه داشته باشد.

او به لزوم بهبود رفتار و خدمات‌رسانی به گردشگران خارجی اشاره کرد و گفت: آموزش مقوله بسیار مهمی است و بر نحوه خدمت رسانی به گردشگران اثر می‌گذارد، چرا که در برخی موارد برخورد نامناسب با گردشگران تأثیر منفی بر تجربه سفر آن‌ها دارد. باید با کمک بخش خصوصی و متخصصان ، شرایطی را فراهم کنیم که گردشگران از بدو ورود تا پایان اقامت، خدمات باکیفیتی را دریافت کنند.

مدیرعامل هلدینگ هگتا بیان کرد: عراقی‌ها پیشنهاد دادند که برای تسریع در فرایند گذرنامه، حاضرند هزینه‌های مربوطه را پرداخت کنند، اما هنوز در ایجاد تسهیلات cip اقدام اساسی نشده است. امیدواریم با پیش بینی‌هایی که در همکاری مسئولان منطقه آزاد اروند و سایر نهادهای مرتبط شده این موانع برطرف شود و شاهد ایجاد تسهیلات برای گردشگران ورودی در مرز شلمچه باشیم.

تابش در ادامه از برنامه‌های ایران برای همکاری با کشورهای همسایه در زمینه گردشگری پزشکی گفت و افزود: ایجاد ائتلاف سلامت‌محور با کشورهای اسلامی و همسایه، یکی از راهبردهای مهم در دیپلماسی گردشگری است. دولت جمهوری اسلامی ایران اولویت خود را بر توسعه روابط با کشورهای منطقه قرار داده است و ما می‌توانیم از این فرصت برای معرفی ظرفیت‌های درمانی ایران استفاده کنیم.

او تأکید کرد: این همکاری‌ها می‌توانند به جذب گردشگران سلامت، افزایش درآمد ارزی و تقویت جایگاه ایران در بازار گردشگری پزشکی کمک کنند.

تابش نقش رسانه‌ها و فعالان اقتصادی را در معرفی ظرفیت‌های گردشگری پزشکی کشور مهم دانست و گفت: نیازمند حمایت رسانه‌ها و افراد تاثیرگذار، برای معرفی ایران به‌عنوان یک مقصد معتبر در حوزه گردشگری پزشکی هستیم. همچنین از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دعوت می‌کنیم که در این بخش مشارکت کنند. با یک برنامه‌ریزی منسجم و همکاری بخش‌های مختلف، می‌توانیم ایران را به یکی از مقاصد اصلی گردشگری درمانی در منطقه تبدیل کنیم.

تاکید بر گسترش همکاری‌های گردشگری ایران و عراق؛ از سرمایه‌گذاری تا توسعه زیرساخت‌ها

تابش در بصره با سید عماد، رئیس اتاق بازرگانی بصره، دیدار کرد و با تأکید بر اولویت ارتباط با کشورهای همسایه در برنامه‌های این شرکت، اظهار کرد: عراق از اهمیت ویژه‌ای برای ما برخوردار است و ما بسته‌های سرمایه‌گذاری را بر اساس اولویت‌های گردشگری پزشکی، اقتصاد دریامحور و حمل‌ونقل ریلی آماده خواهیم کرد.

او با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌های تابعه هگتا بیش از ۶۰ هتل در سراسر کشور دارند، از هتل‌های سه‌ستاره اقتصادی تا هتل‌های پنج‌ستاره لوکس، که آماده پذیرایی از گردشگران عراقی و هیئت‌های اتاق بازرگانی بصره و دیگر تجار عراقی است، به ظرفیت‌های موجود در شرکت‌های زیرمجموعه هگتا و امکان سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری، اشاره کرد و افزود: سه شرکت تابعه هگتا در بهترین نقاط کشور زمین‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری دارند و در چارچوب سیاست‌های هلدینگ، از حضور و مشارکت سرمایه‌گذاران در این حوزه استقبال می‌شود.

تابش در ادامه سخنان خود گفت: آبادان و خرمشهر به‌عنوان نقاط مهم ارتباطی با استان بصره، اهمیت ویژه‌ای در زمینه گردشگری و زیارت دارد و ما آماده همکاری و هم‌افزایی با بخش خصوصی برای توسعه این بخش هستیم.

مدیرعامل هگتا همچنین بر اهمیت حضور در نمایشگاه‌های تجاری عراق تأکید کرد و افزود: مایلیم بر اساس تقویم نمایشگاهی اتاق بازرگانی بصره بخش خصوصی ایران و آژانس‌های گردشگری ایران را برای حضور فعال و مؤثر در نمایشگاه‌های مرتبط با زنجیره تأمین گردشگری ترغیب و برنامه ریزی کنیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سابقه پیگیری‌ها برای تسهیلات ورود گردشگران عراقی با خودرو به آبادان، پیشنهاد تشکیل یک کنسرسیوم مشترک میان ایران و عراق در حوزه گردشگری داد و افزود: شرکت بین‌المللی آژانس تامین و سازمان منطقه آزاد اروند با همکاری کانون اتومبیلرانی و جهانگردی، کنسرسیومی مشترک ایجاد کنند تا ورود گردشگر با خودرو از بصره به آبادان، تسهیل شود.

تمرکز بر توسعه خطوط پروازی و حمل‌ونقل ریلی

در ادامه این نشست، رئیس اتاق بازرگانی بصره، بر لزوم ایجاد خطوط پروازی جدید میان ایران و عراق تأکید کرد و گفت: در حال حاضر تنها یک پرواز از بصره به مشهد برقرار است، اما ظرفیت توسعه مسیرهای دیگر وجود دارد و ما می‌توانیم در این زمینه به توافقات جدیدی دست یابیم.

سید عماد همچنین به اهمیت اجرای پروژه راه‌آهن شلمچه و بصره اشاره کرد و افزود: احداث راه‌آهن میان دو کشور زمان‌بر است اما به‌محض برقراری این ارتباط، سایر زیرساخت‌های حمل‌ونقلی نیز توسعه پیدا خواهند کرد.

او همچنین از آمادگی دفاتر خدمات گردشگری و آژانس‌های مسافرتی عراقی برای چارتر پروازهای جدید خبر داد و گفت: بنا به درخواست طرف ایرانی، ما آماده‌ایم پروازهای چارتری از بصره به مشهد، کیش و یا شمال ایران را راه‌اندازی کنیم تا گردشگران بیشتری بتوانند از ظرفیت‌های گردشگری مذهبی و طبیعی ایران بهره‌مند شوند.

ایران و عراق باید برای توسعه گردشگری، برنامه مشترک تبلیغاتی داشته باشند/ برنامه‌ریزی برای تسهیل ورود گردشگران عراقی با خودرو به آبادان

در ادامه این سفر، مدیرعامل هلدینگ هگتا، نشستی با مدیران دفاتر خدمات گردشگری و مسافرتی بصره برگزار کرد و با اشاره به اهمیت تقویت تعاملات گردشگری میان ایران و عراق گفت: متناسب با تحولات فناورانه و رشد تقاضای سفر، لازم است یک برنامه مشترک تبلیغاتی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری دو کشور تدوین و اجرا شود.

او با تأکید بر ضرورت تسهیل در تردد مسافران و توسعه حمل‌ونقل هوایی و ریلی میان ایران و عراق اظهار کرد: حضور در مبدأ برای تسهیل امور گردشگری برای ما اهمیت دارد و مشخصاً بنا داریم که یکی از شرکت‌های تابعه هگتا دفتری در کشور عراق، به‌ویژه در بصره، ایجاد کند تا ورود گردشگران عراقی را به ایران برنامه‌ریزی و تسهیل کند، موازی با آن نیز پلتفرم تخصصی گردشگری در دست طراحی است که به زودی راه اندازی خواهد شد.

تابش با اشاره به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران خطاب به مدیران دفاتر خدمات گردشگری و مسافرتی بصره گفت: از شما دعوت می‌کنیم تا از نزدیک ظرفیت‌های گردشگری ایران را ببینید و برای سرمایه‌گذاری مشترک مذاکره کنیم.

مدیرعامل هگتا همچنین بر لزوم افزایش شناخت متقابل مردم دو کشور از یکدیگر تأکید کرد و افزود: به رغم پیوندهای مشترک تاریخی و فرهنگی و دینی و با گذشت سالها، هنوز مردم ما به‌اندازه کافی یکدیگر را نمی‌شناسند. این شناخت می‌تواند از طریق سفر و گردشگری تقویت شود، به‌ویژه برای نسل جدید که بیشتر در فضای مجازی حضور دارد. می‌توان متناسب با ذائقه مخاطب محتوای تبلیغاتی اثرگذار برای این گروه در پلتفرم‌های دیجیتال تولید کرد.

او با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری ایران در حوزه هتل‌داری و حمل‌ونقل ریلی تصریح کرد: شرکت‌های تابعه هگتا در این دو حوزه، برندهای شناخته‌شده هستند و این آمادگی وجود دارد تا این شرکت‌ها در چارچوبی تعریف شده، نمایندگی خدمات خود را به شرکت‌های معتبر عراقی اعطا کنند. همچنین مراکز آموزشی در گروه هتل‌های هما و شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا آماده‌اند تا علاقه‌مندان به صنعت گردشگری را با کمک اساتید مجرب، طی دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و میان مدت آموزش دهند.

تابش در پایان از آژانس‌داران بصره برای حضور در همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در گردشگری پزشکی که دو ماه دیگر در خرمشهر و آبادان برگزار می‌شود، دعوت کرد و افزود: این همایش و نمایشگاه فرصتی مناسب برای آغاز همکاری‌های جدید بخش خصوصی ایران و عراق است و امیدواریم در این رویداد شاهد توافقات عملی و نتیجه‌بخش برای توسعه گردشگری باشیم.

ایران جزو ۱۰ کشور برتر در زمینه جاذبه‎های گردشگری است

ارسطو یاری، سرپرست معاونت نظارت بر امور شرکت‌های هلدینگ هگتا، در ادامه این نشست، با اشاره به ظرفیت‌های بالای ایران در صنعت گردشگری گفت: ایران جزو ۱۰ کشور برتر در زمینه جاذبه‌های گردشگری در دنیا است و تنوع اقلیم در ایران، می‌تواند به جذب گردشگر از کشورهای همسایه منجر شود. درحالی‌که عراق در فصل گرما با دمای بالا روبه‌رو است، گردشگران عراقی می‌توانند تجربه سفر به مناطق سردسیر ایران و لذت از هوای برفی را داشته باشند.

او از برنامه‌های هلدینگ گردشگری هگتا برای توسعه گردشگری پزشکی خبر داد و افزود: رئیس‌جمهوری و وزرای دولت، مأموریت ویژه‌ای در این زمینه تعریف کرده‌اند که ما و چند دستگاه دیگر آن را دنبال می‌کنیم. برای ورود اتومبیل‌های گردشگری عراق به ایران نیز تلاش می‌کنیم ظرفیت‌های کانون اتومبیلرانی و جهانگردی را پای کار آورده و خود نیز در این موضوع نقش فعال داشته باشیم.

سرپرست معاونت نظارت بر امور شرکت‌های هلدینگ هگتا، با اشاره به مشکلات مربوط به واسطه‌ها و دلال‌ها در مرزهای ایران، تصریح کرد: ما برای ساماندهی این وضعیت برنامه‌ریزی کرده تا خدمات درمانی مناسب‌تری به گردشگران عراقی ارائه شود. همچنین مجموعه هتل‌های تحت مدیریت هلدینگ هگتا، با آژانس‌های عراقی قراردادهای همکاری را امضا می‌کنند.

یاری از برنامه‌های هگتا برای تسهیل سفر گردشگران عراقی خبر داد و گفت: با همکاری وزارت امور خارجه، در تلاشیم تا مهر الکترونیکی جایگزین مهر فیزیکی شود. همچنین، برای حمل و نقل ریلی مسافران، در قطارهای‌ رجا برای مسافران عراقی تسهیلاتی در نظر گرفته خواهد شد تا سفر آن‌ها در قالب تورهای سازمان‌یافته به تهران و مشهد مقدس تسهیل شود.

او با اشاره به برنامه‌های آتی برای توسعه همکاری‌های مشترک، افزود: در نظر داریم نمایشگاهی تخصصی در حوزه توانمندی‌های پزشکی و درمانی و گردشگری ایران، در بصره برگزار کنیم تا ظرفیت‌های ایران در این حوزه‌ها به‌درستی معرفی شود. همچنین مشوق و مجوزهای لازم مطالعه شده تا از سرمایه‌گذاری مشترک با فعالان اقتصادی عراق استقبال شود.

سرپرست معاونت نظارت بر امور شرکت‌های هلدینگ هگتا، با تأکید بر سیاست‌های دولت در توسعه تعاملات منطقه‌ای، خاطرنشان کرد: دولت آقای پزشکیان بر اصل تعامل با کشورهای همسایه تأکید دارد و ما نیز در توسعه گردشگری بر همین اصل پایبندیم. از شما دعوت می‌کنیم که از منطقه آزاد اروند بازدید کرده و فرصت‌های همکاری را از نزدیک بررسی کنید.

مشکلات مرزی و محدودیت‌های حمل‌ونقل، مانع گسترش گردشگری میان ایران و عراق است

در ادامه این نشست، مدیران دفاتر خدمات گردشگری و مسافرتی بصره به بیان چالش‌ها و راهکارهای توسعه همکاری‌های گردشگری بین دو کشور پرداختند.

حسین المالکی، مدیر شرکت سما البصره، با اشاره به تعداد بالای مسافران میان ایران و عراق گفت: پیش از این، ما مشکلی برای چارتر کردن پروازها و برگزاری تورها نداشتیم، اما پس از کرونا این کار برای ما دشوار شده است. اکنون نمی‌توانیم تورهای کامل برگزار کنیم، زیرا بلیت‌ها به سرعت تمام می‌شود و قیمت‌ها دائماً تغییر می‌کند. اگر نرخ مشخصی برای مسافران عراقی تعیین شود، مردم تشویق خواهند شد که بیشتر به ایران سفر کنند.

او همچنین به مشکلات مرزی اشاره کرد و افزود: وضعیت مرز شلمچه مناسب نیست و ما باید هشت ساعت زودتر در مرز حاضر شویم تا بتوانیم به مقصد موردنظر در ایران برسیم. اگر امکاناتی مانند کانتینرهای ویژه برای مسافران عراقی در مرز در نظر گرفته شود و هتل‌های ایرانی قراردادهای طولانی‌مدت با ما امضا کنند، این مشکلات کاهش خواهند یافت. همچنین، برخی مسافران ما به دلیل سخت‌گیری‌های مربوط به مهر پاسپورت ایران با مشکلاتی مواجه هستند.

سعید عبدالجبار، مدیر شرکت کرم الباقر، با تأکید بر کندی روند عبور از مرز گفت: مسیر میان مرز عراق و سالن ایران بسیار طولانی است. در کشورهای حاشیه خلیج فارس، پاسپورت‌ها مهر نمی‌شوند، اما در ایران این روند وجود دارد و باید برای آن راه‌حلی پیدا کرد.

او همچنین به مشکل کمبود ظرفیت در قطارها اشاره کرد و افزود: در مورد قطارهای شرکت رجا، امکان رزرو نداریم. اگر در قالب تفاهم نامه‌ای تعداد مشخصی از صندلی‌ها به مسافران عراقی اختصاص داده شود، این موضوع می‌تواند به توسعه گردشگری کمک کند.

امیر الساعدی، مدیر شرکت انوار السندباد، ضمن تاکید بر شناسایی و معرفی جاذبه‌های گردشگری گفت: معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران اهمیت دارد، به‌ویژه استان خوزستان. جاذبه‌های بسیاری در خوزستان و استان‌های دیگر ایران وجود دارد که ما هنوز موفق به بازدید از آن‌ها نشدیم. استان خوزستان پتانسیل بالایی دارد و لازم است برنامه‌ریزی جدی‌تری برای معرفی آن انجام شود. همچنین، صدور دعوت‌نامه‌های بیشتر برای آژانس‌داران عراقی می‌تواند به توسعه همکاری‌ها کمک کند.

طارق، مدیر شرکت رحله السیاب، نیز مجوز ورود خودروهای عراقی به ایران را یکی از مشکلات اساسی دانست و گفت: اگر مشکل ورود خودروها حل شود، تعداد گردشگران عراقی در ایران به‌طور قابل توجهی افزایش خواهند یافت.

او دو مسئله اساسی را در توسعه گردشگری میان ایران و عراق تعیین‌کننده دانست و تاکید کرد: نخست، جاذبه‌های گردشگری و خدمات پزشکی ایران باید به‌درستی به عراقی‌ها معرفی شود و تصویر مناسبی از این کشور ارائه شود. دوم، مشکلات مرزی که سفر به ایران را دشوار می‌کند، باید برطرف شود. اگر این دو موضوع حل شوند، می‌توانیم به اهداف مشترک خود در صنعت گردشگری دست پیدا کنیم.

گفتنی است این نشست‌ها با هدف بررسی راهکارهای توسعه گردشگری بین ایران و عراق برگزار شد و فعالان دو کشور بر تقویت همکاری مشترک برای حل چالش‌های موجود و تسهیل سفر گردشگران تأکید کردند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403121200894
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha