نقش تعاملی صنایع دستی با بازارچه‌های نوروزی

افشین باباحسینی

برپایی بازارچه‌های فصلی و موقت به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرهنگی و اقتصادی در ایام نزدیک به سال نو ایران، بسیار حائز اهمیت است.

افشین باباحسینی کارشناس ارشد صنایع دستی استان لرستان در یادداشتی نوشت: برپایی بازارچه‌های فصلی و موقت به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرهنگی و اقتصادی در ایام نزدیک به سال نو ایران، بسیار حائز اهمیت است. بازارهای فروش موقت نوروزی، که معمولاً در ایام نزدیک به نوروز و به منظور استقبال از سال جدید و مسافران و گردشگران یک شهر یا منطقه برپا می‌شوند، نقش‌های متعددی در اقتصاد، فرهنگ و جامعه دارند. این بازارچه‌ها نه تنها محلی برای فروش محصولات صنایع دستی هستند، بلکه فضایی برای معرفی فرهنگ و هنر ایرانی به شمار می‌آیند.

در ادامه به برخی از نقش‌های تعاملی صنایع‌دستی با بازارچه‌های نوروزی اشاره می‌کنیم:

- معرفی فرهنگ و هنر و آیین‌های بومی: بازارچه‌های نوروزی فرصتی مناسب برای نمایش و فروش صنایع دستی و دست ساخته‌های محلی و ملی هستند. بازارهای نوروزی فضایی برای معرفی فرهنگ و سنت‌های ایرانی فراهم می‌کنند. بازدیدکنندگان می‌توانند با آداب و رسوم نوروز، خوراکی‌ها و شیرینی‌های محلی و بومی و بخصوص صنایع دستی و هنرهای سنتی آن منطقه آشنا شوند. هنرمندان می‌توانند آثار خود را به نمایش بگذارند و فرهنگ و آداب و سنن غنی ایران را به بازدیدکنندگان معرفی کنند.

- حمایت از تولیدکنندگان کوچک و هنرمندان محلی: این بازارچه‌ها فرصتی مناسب برای عرضه محصولات صنایع‌دستی، دست ساخته‌های فانتزی و هنری و غذاهای محلی و سایر کالاهای فرهنگی و هنری فراهم می‌کنند. این امر به هنرمندان و تولیدکنندگان خرد محلی کمک می‌کند تا محصولات خود را به فروش برسانند و درآمدزایی کنند. این امر علاوه بر تقویت و رشد اقتصادهای کوچک و محلی باعث تعالی و حفظ صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و آداب و سنن خاص بومی خواهد شد.

- تقویت اقتصادهای محلی: با ورود گردشگران و مسافران نوروزی به هر شهر و بوم و افزایش فروش و جذب مشتریان، بازارچه‌های نوروزی می‌توانند به رونق اقتصادی مناطق مختلف کمک کرده در محدوده زمانی فوق نسبت به افزایش سطح جذب درآمدهای خرد کمک کنند. این امر به ویژه برای کسب و کارهای کوچک و متوسط که به دنبال کسب موقعیت و فرصت‌های جدید هستند، بسیار حائز اهمیت و حیاتی است.

- تعاملات اجتماعی: بازارچه‌های نوروزی فضایی گرم و صمیمی برای تعاملات اجتماعی و فرهنگی میان مردم فراهم می‌کنند. این بازارها به عنوان مکان‌هایی برای تجمع و گشت و گذار و خرید مردم عمل می‌کنند. افراد از نقاط مختلف کشور برای خرید و بازدید به این بازارها می‌آیند و این امر موجب تقویت روابط اجتماعی و فرهنگی بین اقوام می‌شود. بازدیدکنندگان می‌توانند بدون واسطه و بطور مستقیم با هنرمندان گفتگو و تعامل داشته باشند، فرآیند تولید محصول صنایع دستی را مشاهده کرده و تجربیات فرهنگی مناطق خود را با هنرمندان آن خطه به اشتراک بگذارند.

- آموزش و آگاهی‌بخشی: در برخی از بازارچه‌های نوروزی ممکن است کارگاه‌های یکروزه و یا برنامه‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری برگزار شود که می‌تواند به ارتقای آگاهی‌های عمومی درباره فرهنگ و سنت‌های خاص ایرانی کمک کرده و محلی برای برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی کوتاه در زمینه شناخت و تولید صنایع‌دستی عمل کند. این امر می‌تواند به ارتقای هرچه بیشتر و بهتر آگاهی‌های فردی و عمومی درباره جایگاه و ارزش و اهمیت صنایع‌دستی هر منطقه کمک کند.

- توسعه و ترویج گردشگری: بازارچه‌های نوروزی می‌توانند به عنوان جاذبه‌ای مستقیم و رو در رو در جذب صنعت گردشگری عمل کنند و مسافران و گردشگران عموم را جذب کنند. این امر می‌تواند به معرفی هرچه بهتر و بیشتر فرهنگ و هنر ایرانی به گردشگران داخلی و یا بین‌المللی منجر شود و به توسعه اقتصاد محلی و معرفی بهتر صنایع‌دستی به نوروزگردان منجر شود.

- تنوع محصولات: بازارچه‌های موقت نوروزی با ارائه انواع مختلفی از کالاها، از جمله انواع البسه و پوشاک محلی خاص هر نقطه جغرافیایی فارغ از هر تمایز نژادی و زبانی، شیرینی‌ها و خوراکی‌های سنتی، صنایع دستی و هنرهای تزئینی، تنوع بی‌مانندی را به خریداران ارائه دهد و به جذابیت بصری وایستایی هرچه بیشتر این بازارها افزوده می‌شود. حضور هنرمندان و صنعتگران مختلف از اقصی نقاط مختلف کشور، تنوع محصولات صنایع دستی و هنری را در بازارچه‌های نوروزی افزایش می‌یابد که این امر می‌تواند جذابیت بیشتری برای بازدیدکنندگان ایجاد کند.

- ایجاد اشتغال: ایجاد و برپایی این بازارچه‌ها، زنجیره تولید و انتقال و شبکه منظم و منسجم فروش در این ایام نیازمند نیروی انسانی ماهر و نیمه ماهر است که بیشتر از خود جامعه محلی و بصورت خانوادگی تأمین می‌شود این امر موجب ایجاد اشتغال موقت و زودبازده برای افرادی است که در حوزه تولید صنایع دستی و تأمین مواد اولیه فعالیت می‌کنند.

در مجموع، برگزاری بازارچه‌های عرضه صنایع‌دستی به تعامل بیشتر مردم و تحکیم معاشرت‌های اجتماعی در جامعه کمک می‌کند و باعث می‌شود که نوروز و آیین‌های زیبایش را به درون جامعه آمده و سبب غنی‌تر شدن فرهنگ و هنر جامعه می‌شود. بازارچه‌های نوروزی نقش مهمی در ترویج و حفظ صنایع‌دستی دارند و می‌توانند به عنوان پلی بین هنرمندان و جامعه عمل کرده و موجبات تشویق تولیدکنندگان و استادکاران رشته‌های مختلف این حوزه برای تولید بهتر و بیشتر و در نهایت رونق صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1404010300503
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha