گردشگری حلقه گمشده در تولید ملی سرمایه‌گذاری هدفمند، نیاز امروز اقتصاد ایران

نام‌گذاری سال ۱۴۰۴ با عنوان «سرمایه‌گذاری برای تولید» از سوی مقام معظم رهبری نشان‌دهنده نیاز کشور به رشد اقتصادی، افزایش تولید و اشتغال‌زایی از طریق جذب سرمایه است.

مهران حسنی عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران در یادداشتی نوشت: نام‌گذاری سال ۱۴۰۴ با عنوان «سرمایه‌گذاری برای تولید» از سوی مقام معظم رهبری نشان‌دهنده نیاز کشور به رشد اقتصادی، افزایش تولید و اشتغال‌زایی از طریق جذب سرمایه است.

در این بین، صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که می‌تواند در تحقق این شعار ایفای نقش کند. این صنعت علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی گسترده، با سرمایه‌گذاری مناسب، می‌تواند به افزایش تولید ناخالص داخلی، رونق اقتصادی، تقویت صنایع وابسته و بهبود تعاملات بین‌المللی منجر شود.

اما چگونه می‌توان با سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری تولید را تقویت کرد؟ در این ارتباط مواردی چون افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های گردشگری موجب رشدی اقتصادی و افزایش ظرفیت پذیرش گردشگران داخلی و خارجی می‌شود. و نیز، تنوع بخشی به گونه‌های گردشگری، باعث افزایش تولید در بخش‌های مرتبط مانند صنایع دستی، کشاورزی و خدمات گردشگری می‌شود.

همچنین، به کارگیری فناوری‌های نوین در گردشگری موجب بهره‌وری بیشتر و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی خواهد شد، و ارتقای دیپلماسی گردشگری و همکاری‌های بین‌المللی در توسعه بازارهای جدید و افزایش درآمدهای ارزی تأثیر عمیق خواهد داشت.

در این تحلیل سیاست‌ها و برنامه‌های عملیاتی برای تحقق شعار سال ۱۴۰۴ در حوزه گردشگری را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ابتدا، رویکرد به سیاست‌های کلان سرمایه‌گذاری برای رونق تولید در صنعت گردشگری است، که یکی از طرق آن اصلاح قوانین و مقررات برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، که می‌توان، با ایجاد پنجره واحد سرمایه‌گذاری در گردشگری برای کاهش بروکراسی اداری و تسریع در روند صدور مجوزها، لحاظ نمودن معافیت و یا تخفیف‌های مناسب مالیاتی و اعطا تسهیلات بانکی برای سرمایه‌گذاران در زیرساخت‌های گردشگری، حمایت از کارآفرینان و استارتاپ‌های گردشگری در بخش‌های نوآورانه، اعطای مجوزهای ویژه به سرمایه‌گذاران خارجی برای توسعه گردشگری بین‌المللی و... انجام شود.

طریق دیگر آن، افزایش امنیت سرمایه‌گذاری و حمایت از بخش خصوصی است، که می‌توان با ایجاد صندوق حمایت از سرمایه‌گذاران گردشگری جهت تأمین مالی پروژه‌های زیرساختی و نوآورانه، تضمین بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از طریق مشارکت‌های دولتی- خصوصی، و نیز ایجاد مناطق ویژه گردشگری با معافیت‌های گمرکی و مالیاتی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و... صورت پذیرد.

موضوع مهم دیگر سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های گردشگری و افزایش تولید ثروت ملی است، که به شیوه‌های توسعه حمل و نقل ومسیرهای گردشگری، با سرمایه‌گذاری در توسعه فرودگاه‌ها، راه آهن و حمل و نقل دریایی ویژه گردشگران، احداث مسیرهای جدید گردشگری جاده‌ای با استانداردهای بین‌المللی، و نیز ایجاد بنادر و اسکله‌های تفریحی برای رونق گردشگری دریایی در شمال و جنوب کشور امکان‌پذیر خواهد بود.

از جمله موارد دیگر توسعه انواع مراکز اقامتی، هتل‌ها، اقامتگاه‌های سنتی، به ویژه هتل‌های ۴ و ۵ ستاره برای افزایش ظرفیت پذیرش گردشگران بین‌المللی وداخلی، ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی و حمایت از خانه‌های سنتی و بومی گردشگری (تبدیلی بوم‌گردی) برای توسعه گردشگری روستایی، و همچنین سرمایه‌گذاری در مراکز تفریحی، سرگرمی گردشگری، شهر بازی‌ها و مراکز گردشگری ساحلی و دریایی و... برای جذب خانواده‌ها و گردشگران داخلی خواهد بود.

تنوع بخشی به گونه‌های گردشگری و افزایش تولید در بخش‌های مرتبط از دیگر سیاست‌ها و برنامه‌های عملیاتی در تحقق شعار «سرمایه‌گذاری برای تولید» در حوزه صنعت گردشگری است. که از طریق شیوه‌هایی از قبیل: توسعه گردشگری سلامت و پزشکی با ایجاد هتل بیمارستان‌ها، مراکز درمانی ویژه گردشگران سلامت برای جذب بیماران خارجی، (گردشگران سلامت/ پزشکی) ساماندهی و توسعه مراکز آب درمانی و اسپاد ر کنار چشمه‌های آبگرم معدنی و نیز توسعه گردشگری روستایی و کشاورزی با حمایت از اقامتگاه‌های روستایی و بوم گردی برای ایجاد اشتغال پایدار، ایجاد مزارع گردشگری برای تجربه کشاورزی سنتی و تولیدات محلی، همچنین توسعه گردشگری ماجراجویانه و ورزشی با سرمایه‌گذاری در تله کابین‌ها، مسیرهای کوهنوردی و سافاری بیابانی، توسعه گردشگری آبی و دریایی، و سایر موارد توسعه محور در گردشگری امکان‌پذیر خواهد بود.

با پیشرفت روزافزون در حوزه فناوری، استفاده از فناوری‌های نوین در گردشگری برای افزایش بهره‌وری و جذب سرمایه یکی دیگر از برنامه‌های در ارتباط با موضوع این یادداشت می‌باشد، که با هوشمندسازی خدمات گردشگری، چو ن سرمایه‌گذاری در پلتفرم‌های دیجیتال رزرو هتل، تورهای مجازی و پرداخت‌های الکترونیکی، به کارگیری واقعیت افزوده و هوش مصنوعی برای ارتقای تجربه گردشگری، و ایجاد اپلیکیشن‌های چند زبانه برای راهنمایی گردشگران خارجی و همچنین در این زمینه تولید محتوای دیجیتال و بازاریابی بین‌المللی با برندسازی گردشگری ایران از طریق تولید فیلم‌های مستند، تبلیغات دیجیتالی وهمکاری با اینفلوئنسرها وافزایش تعاملات با سازمان‌های جهانی گردشگری و شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی، و... انجام شود.

توسعه دیپلماسی گردشگری و همکاری‌های بین‌المللی برای جذب سرمایه از ضرورت‌های اجتناب ناپذیر در تحقق شعار سال خواهد بود، که با ایجاد همکاری‌های دوجانبه با کشورهای همسایه، کشورهای نوروز و کشورهای عربی برای توسعه گردشگری مشترک و سرمایه‌گذاری در پروازهای مستقیم و توسعه مسیرهای جدید هوایی بین‌المللی و همچنین از طریق بهبود تصویر بین‌المللی ایران در حوزه گردشگری با کاهش موانع ورود گردشگران خارجی از طریق تسهیل در صدور و یا حذف ویزا و توسعه تبلیغات بین‌المللی برای معرفی ایران به عنوان یک مقصد گردشگری ایمن و جذاب امکان‌پذیر خواهد بود.

در نهایت اینکه، سرمایه‌گذاری درگردشگری، گامی استراتژیک برای تحقق شعار «سرمایه‌گذاری برای تولید» است. سرمایه‌گذاری درگردشگری نه تنها به تولید اشتغال کوک می‌کند، بلکه به توسعه پایدار در رونق اقتصادی کشور نیز منجر می‌شود، ضمن اینکه، با اجرای سیاست‌های هوشمندانه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی می‌توان گردشگری را به یکی از ارکان اصلی تولید ملی تبدیل کرد. لذا می‌توان با قاطعیت، بیان شود، گردشگری یک صنعت پایدار و مولد است که در صورت توجه ویژه می‌تواند، سهم قابل توجهی در تحقق اهداف اقتصادی کشور و ایجاد آینده روشن برای ایران داشته باشد.

در نتیجه اگر سرمایه‌گذاری در گردشگری به صورت هدفمند و برنامه‌ریزی شده انجام شود، این صنعت می‌تواند یکی از موتورهای محرک تولید اشتغال زایی و افزایش درآمدهای ملی باشد، و نفش مهمی در تحقق شعار سال ایفا کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1404010601349
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha