۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
کد خبر 1399042330

بقعه شیخ حیدر منصوب به شیخ حیدر پدر شاه اسماعیل اول، در مشگین‌شهر اردبیل واقع است، این مقبره در باغ سبز و با صفایی که قبرستان قدیمی مشگین‌شهر بوده و در مرکز شهر قرار دارد، واقع شده است، نمای خارجی این بنا به صورت برج بلندی به ارتفاع تقریبی 18 متر و به قطر 10/5 متر به صورت استوانه‌ای است. این بقعه از بیرون به شکل برج مدور و از داخل به شکل 12 ضلعی و در دو طبقه قسمت زیرین سردابه و قسمت فوقانی به صورت برج مدور با ارتفاع 18/5 متر و قطر 10/5 متر است.
بقعه شیخ حیدر از خارج با کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ به ایات  سوره فتح و همچنین لفظ جلال اله در اشکال مختلف و با خطوط کوفی مزین شده است. داخل مقبره از دو طبقه تحتانی و فوقانی تشکیل شده است و در ورودی سردابه در شمال برج قرار دارد که به وسیله یک راه پله بلند به راه باریک منتهی به سردابه راه یافته است. قبر شیخ حیدر در منتهی الیه سردابه قرار گرفته است. پلان برج یا اتاق فوقانی به شکل 12ضلعی منظمی است که هر ضلع آن 2/20 متر می‌باشد و به علت احداث شیارهای سراسری در سطح داخلی برج، بنا بلندتر ساخته شده و ارتفاع بیش‌تری دارد.
با توجه به اینکه ساخت این‌گونه پلان برج‌ها در دوره ایلخانی و تیموری رایج بوده پیش‌بینی می‌شود که بنای این مجموعه مربوط به دوره ایلخانی باشد که 10 مورد از این برج‌های گنبدی‌شکل در استان اردبیل شناسایی و چند مورد به ثبت رسیده است.

برچسب‌ها