استان خوزستان

نگاهی به یادمان های دفاع مقدس استان خوزستان 

 این یادمان‌ها از جمله جاذبه های گردشگری دفاع مقدس در استان خوزستان است که همه ساله پذیرای جمعیت زیادی از زائران، کاروان های راهیان نور و علاقمندان به فرهنگ ایثار و شهادت است.

 

یادمان شهدای گمنام شلمچه

یادمان شلمچه در سال ۱۳۷۸ از آثار باقی‌مانده از شهدا، فضاهای مورد نیاز و جاده‌ها طراحی و اجرا شد. در بخش مرکزی این یادمان، پیکر هشت شهید گمنام به خاک سپرده شده است که زیارتگاه زائران بسیاری از راهیان نور و مسافران کربلاست.

شلمچه در طول جنگ تحمیلی، صحنه عملیات‌های گوناگونی نظیر بیت‌المقدس، رمضان، کربلای ۴، کربلای ۵، کربلای ۸ و بیت‌المقدس ۷ بوده است. ( تصاویر از سیدمحمدعبودزاده و سپیده سلمان وندی)

 

یادمان و محوطه والفجر ۸

در شمال شرق اروند کنار روبروی شهر فاو عراق ، بنای یادبود شهدای والفجر ۸ قرار دارد که ۸ شهید گمنام در نوروز سال ۱۳۸۰ همزمان با ایام محرم حسینی در این محل و در ساحل رود خانه اروند رود به خاک سپرده شده اند.

 پس از تصرف شهر ساحلی فاو در عملیات والفجر ۸ و قطع ارتباط عراق با آبهای خلیج فارس ، رژیم بعث عراق همه توان خود را برای به زانو در آوردن رزمندگان به کار گرفت. با آنکه عبور نیروی نظامی از اروندرود از نظر کارشناسان نظامی دنیا غیرممکن بود، به همت فرماندهان و رزمندگان احداث پل بعثت در دستور کار فرماندهان جنگ و مسئولین قرارگاه کربلا قرار گرفت و ساخته شد که خود از شاهکارهای مهندسی جنگ است.

( تصاویر از سیدمحمدعبودزاده و سپیده سلمان وندی)

 

محوطه یادمانی جهاد شهدای عشایر عرب خوزستان

کمی بعد از اهواز به سمت حمیدیه تابلوی بزرگ سبز رنگی محل یادمان جهاد عشایر عرب خوزستان را نشان می‌دهد.

یادمان شهدای جهاد عشایر عرب خوزستان در برابر حمله انگلیسی‌ها به ایران در سال ۱۲۹۳ پس از انقلاب شکوهمند اسلامی احداث شد و با احیای آن در سال نود و یک، اکنون از جمله یادمان‌های اصلی، پربازدید و برگزیده شناخته شد. این یادمان از جمله جاذبه های گردشگری دفاع مقدس در استان خوزستان بشمار می‌آید.

واقعه جهاد عشاير عرب خوزستان و محوطه آن در فهرست ميراث فرهنگي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس ثبت ملی شده است. ( تصاویر از آرشیو اداره کل خوزستان)

برچسب‌ها