۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
کد خبر 14000702589505

استان خوزستان

ساختمان مرکز فرهنگی دفاع‌مقدس خرمشهر در سال ۱۳۰۹ ساخته و تا پایان جنگ ایران و عراق به عنوان بخش اداری شرکت نفت کاربری داشته است. این ساختمان در اواخر مهرماه ۱۳۵۹ به اشغال نیروهای دشمن درآمد و در دوران هشت سال جنگ تحمیلی به عنوان محل دیدبانی نیروهای عراقی مورد استفاده واقع شد.

نمای ظاهری ساختمان، موشک‌خورده و بازگوکننده ویرانی‌های حاصل از جنگ است. تنها گوشه‌ای از فضای داخلی این ساختمان در سال ۱۳۷۵ بازسازی و به عنوان مرکز فرهنگی دفاع‌مقدس افتتاح شد. یکی از موارد جالب توجه در این موزه، دیوارنویسی‌های اشغالگران عراقی با جمله «آمده‌ایم تا بمانیم» است که در مدت استقرار از خود به جای گذارده‌اند.

این موزه دارای چهار سالن مقاومت، اشغال، آزادسازی و بازسازی خرمشهر و همچنین آثار به‌جامانده از سرداران شهید حماسه مقاومت خرمشهر نظیر سیدمحمدعلی جهان‌آرا، عبدالرضا موسوی از فرماندهان سپاه خرمشهر و دیگر شهدای ارتش و سپاه و نیز ادوات نظامی آن دوران است.

این مکان دارای کتابخانه تخصصی دفاع‌مقدس، سالن نمایش فیلم و آرامگاه سه شهید گمنام (دفن‌شده در سال ۱۳۸۵) است. در این موزه، آثار در قالب موسیقی، فیلم، عکس، ماکت، تندیس و غیره به نمایش درآمده است و هر بخش آن بازگوکننده گوشه‌هایی از حماسه دوران جنگ است. باتوجه به حضور راهیان نور در خرمشهر، این مکان یکی از جاذبه‌های گردشگری دفاع‌مقدس در ایران به شمار می‌رود.

برچسب‌ها