۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶
کد خبر 1401041120553

سفر به درگز 7هزارساله

درگز یا دره گز یکی از شهرهای استان خراسان رضوی در شمال شرقی ایران است. درگز که تا تهران ۱۱۵۰ و تا مشهد ۲۵۵ کیلومتر فاصله دارد از شمال به مرز ایران و ترکمنستان از مشرق و جنوب شرقی به مشهد از جنوب به چناران و از مغرب به قوچان محدود و مختصات آن ۳۷ درجه و ۳۶ دقیقه عرض شمالی و ۵۹ درجه و ۶ دقیقه طول شرقی است.

از اماکن دیدنی این شهر می‌توان به آب گرم الله ‌اکبر و پارک ملی تندوره اشاره کرد. شهر درگز، شهری با سابقه درخشان تاریخی، شهری که قبلاً به نام ابیورد معروف بوده و در تاریخ فکر و تمدن اسلامی به تعدادی از اندیشمندان و بزرگان برخورد می کنیم که عنوان ابیوردی را با خود داشته اند . شهری که خاوران نام داشته و از مناطق باستانی پارتهای قدیم در خراسان بوده، در ۳ کیلومتری همین شهر آثار و بقایایی موجود است که به پنج هزار سال قبل از میلاد می رسد، یعنی سابقه شهرنشینی و مدنی درشهر درگز به حدود 7هزار سال پیش می‌رسد، یعنی درگز وارث یک تمدن 7هزار ساله است.
 
مردم این شهرستان به زبان‌های ترکی ، کردی ، ترکمنی و فارسی صحبت می کنند. شهرستان درگز از طوایف مختلفی چون کرد وترک وفارس وترکمن وعرب تشکیل شده است که هر یک از این اقوام به شاخه های مختلفی نیز تقسیم می شوند.  بیشتر آثار تاریخی این شهر به دوره افشاریه تعلق دارند، درگز هم اکنون شهری متوسط و آباد است ودر شمال استان خراسان واقع شده است. 
 
* عکس: سید حسن ایزانلو

برچسب‌ها