۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
کد خبر 14010421205615

عکس: سید حسن ایزانلو

هنر سنگ تراشی و هرکاره‌سازی به گواهی عیون الاخبار شیخ صدوق بدست مبارگ حضرت متبرک شده است. 

«خدایا این کوه را برای مردم سودمند گردان و به آنچه از این کوه می‌تراشند و به آنچه که در ظرف‌های تراشیده از این کوه می‌ریزند برکت ده». 

بسیاری از صنایع دستی منطقه خراسان و به‌ویژه مشهد مقدس با فرهنگ رضوی و شخصیت والای امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا(ع) گره خورده است. به روایت شیخ صدوق در عیون الاخبار یکی از قدیمی‌ترین منابعی که از این کوه در آن صحبت شده است گفته شده زمانی که حضرت رضا (ع) از مدینه به سمت مرو حرکت کردند پس از عبور از نیشابور و زمانی که قصد عزیمت به نوغان را داشتند، در حال عبور از کوهی، به آن تکیه دادند. 

نوغانی‌ها در ظرفی که از سنگ همان کوه تراشیده شده بود برای ایشان غذایی طبخ کردند، حضرت رضا (ع) بعد از این که غذا را خوردند، آن را لذید دیدند، بر کوه‌سنگی و معدن پشت آن دعا کردند و گفتند «خداوند تو را همیشه سلامت و برپا دارد» 

هنرهای پرچم دوزی، علم سازی، انگشتر سازی، فیروزه تراشی، سجاده دوزی نیز وابسته به فرهنگ رضوی اند. حضور میلیون‌ها زائر و شیفته‌ی مضجع مطهر امام هشتم (ع) در مشهد مقدس که در پی ابتیاع کالایی هستند که نشانی از ولی نعمت‌شان را به همراه دارد.

استادکاران را در طول زمان بر آن داشته تا روز به روز در آثار هنری خویش بیشتر از نشانه‌ها و نمادها ی رضوی استفاده کنند. امروزه صنایع دستی رضوی بخشی مهم از فرهنگ گسترده‌ی رضوی در کشور شده است. این ارادت در نقوش و خطوط اسلامی و روایت‌های مذهبی که در طراحی و ساخت این آثار بکار می‌رود جلوه‌ای بارز و عمیق دارند. 

برچسب‌ها