عکاس: حامد امیرنژاد

در سوادکوه ۱۶۴ روستا وجود دارد که کد آبادی دارند و تعداد اندکی روستا هم که کد آبادی ندارند. 

«کرمان» در دهستان راستوپی از بخش مرکزی سوادکوه قرار دارد و به این اسم ثبت شده است. طبق سرشماری سال ۸۵ اینجا فقط سه خانواده ساکن بودند. سال ۹۵ اما آمار ۱۳ خانواری برای «کرمان» نوشته‌اند؛ ۲۷ نفر، ۱۶ مرد و ۱۱ زن. 

برخلاف آمار سرشماری فقط دو خانوار در «کرمان» یا به لهجه محلی «کرمون» زندگی می‌کنند. کرمون کوچک‌ترین روستایی است که تاکنون دیده‌اید؛ با دو باب منزل مسکونی و چند خانه‌سرای چوبی قدیمی و بسیار زیبا اما در حال تخریب. 

آنچه اینجا خواهید شنید سکوت است. سکوت «کرمون» را فرا گرفته. درب خانه‌های قدیمی و کاهگلی باز و بدون قفل است، انگار اهالی دیگر به روستا تعلق خاطری ندارند. 

بافت روستا کاملاٌ سنتی و دست نخورده باقی مانده است. در همان نگاه نخست به ذهن خواهد رسید این جا چه قدر مهیای بوم‌گردی و اقامت گردشگران است. روستایی مملوِ از سکوت، آرامش و عشق. 

خانه‌ها با سقف‌های چوبی، طاقچه‌ها جا به جا در اتاق‌ها و بوی کاهگل که مشام را خوش می‌کند. 

این روستا با آب و هوای عالی کوهستانی در استان مازندران شهرستان سوادکوه بعد از منطقه دوآب به سمت خطیرکوه قرار گرفته است. 

یکی از جاذبه‌های گردشگری سر راه این روستا غار معروف «اسپهبد خورشید» است. 

این روستا دارای دو بخش اصلی و قسمتی به نام سپلک (به معنای سه کوزه طلا) است که مزارع جو و گندم در آن پراکنده‌اند و در بهار بی‌نهایت چشم‌نواز است. 

در کرمون مقبره‌ای به نام امام‌زاده محمد (ع) و امام‌زاده دیگری در بالاترین نقطه روستا به نام امام‌زاده عباسعلی (ع) قرار دارند که از روزگاران قدیم تاکنون مراسم ۲۶ عید ماه در اولین ماه تابستان در اینجا برگزار می‌شود. 

برگزاری مسابقات کشتی سنتی لوچو از دیگر یادگارهای این روستای زیباست. 

در سفر به مازندران و سوادکوه زیبا، از این روستای دلربا دیدن کنید که پشیمان نمی‌شوید.

برچسب‌ها