عمارت خسروآباد را می‌توان باشکوه‌ترین بنای تاریخی استان کردستان نام برد که با معماری خاص خود همچون نگینی در شهر سنندج می‌درخشد.

این بنای عظیم با چهارباغ سابقش کاخ حکومتی امان‌الله‌خان اردلان، فرزند و نوادگانش بوده است و خشت به خشت آن رنگ و بوی این خاندان را دارد.

مجموعه چهارباغ و عمارت خسروآباد یکی از مهمترین پروژه‌های امان‌الله‌خان اردلان بوده که در سال ۱۲۲۳ هجری قمری حدود سال (۱۱۸۷ شمسی) در مساحتی قریب به ۶ هزار مترمربع ساخته شده است.

از سه جهت خیابان کشاورز، مردوخ جنوبی و بلوار شبلی، دسترسی به این عمارت باشکوه امکانپذیر است، در بیرون عمارت، حوض بزرگی وجود دارد که همواره پُر آب بوده و فضای دلنشینی را برای حضور مردم و لحظاتی آرمیدن در جوار خود فراهم کرده است.

درون باغ می‌توان کتیبه‌ای را پیدا کرد که نام فتحعلی شاه قاجار و امان‌الله‌خان و تاریخ ۱۲۲۳ هجری قمری روی آن حجاری شده است. باغ عمارت خسروآباد افزون بر دو بخش اصلی یعنی قصر سلطنتی با ورودی ستون‌دار در بخش غربی و ساختمان شرقی با غلام گردش‌ها و ایوان ستون‌دار مشرف بر صحن عمارت و فضای بیرونی بنا دارای فضاهای دیگری چون حمام، اتاق قاپچیان یا قاپوچی یعنی حاجب و دربان و خدمتکاران است.

تزئینات معماری این بنا شامل گچبری، آجرکاری، اروسی‌های زیبا و حوض چلیپا شکل داخل عمارت است.

برچسب‌ها